Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Sinds ruim 2 weken heb ik twee konijntjes uit het asiel gehaald. (Mijn eerste konijntjes) Daar is me verteld dat Peper (gecastreerd rammetje) chronisch verkouden is. Volgens hen is hij een keer verkouden geworden en is er toen niets aan gedaan waardoor het chronisch is geworden. Hij heeft een paar keer per dag niesaanvallen, ik veeg zijn neus dan af met een keukenrolletje. (Wat kan ik verder nog doen?)

Toen ik ze heb meegenomen ben ik die dag erna meteen naar de dierenarts gegaan om alles te laten controleren. Ik heb toen antibiotica meegekregen voor Peper. Het werd wel wat minder, maar nu is het weer terug gekomen. De DA zei toen dat als het terugkwam dat ik beter terug kon komen voor nog een kuur. Nu is mijn eerste vraag: Heeft dit zin? Kan ik het asiel vertrouwen op wat ze zeggen of kan ik beter terug naar de DA?)

Mijn tweede vraag: Nu viel het me net op dat Zout (de voedster) ook nieste. Nu weet ik dat snot besmettelijk is, maar is dit ook het geval als de ene dus altijd verkouden is?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Snot is idd besmettelijk....

Bj chronische snot hebt blijft het voor zover ik weet ook gewoon besmettelijk.

Ik zou zeker terug gaan naar de dierenarts. Zéker als hij zelf heeft aangeven terug te komen als het niet over was.

Wat kreeg peper in het asiel voor zijn snot?

Geplaatst:

Niets, Ze hebben hem wel een paar keer aan de antbiotica gezet, maar het kwam steeds terug. Ik wil hem ook niet iedere keer aan de antibiotica zetten, lijkt me niet goed maar misschien is het idd beter als ik de dierenarts even bel..

Geplaatst:

Wat is zelf ervaren heb (en hier ook van anderen gelezen heb) is dat voor de genezing van snot een enkele antibiotica kuur meestal niet voldoende is en dat er meerdere antibiotica kuren na elkaar gegeven dienen te worden.

Ons konijn Nijn is nu bijna genezen van zijn snot, maar hiervoor heeft hij 5 weken doxoral gehad, 8 weken duplocilline waarvan de laatste 3 in combinatie met enrofloxoral. Nu heeft hij alleen nog neusdruppels sinds vorige week omdat hij niet meer niest en geen snot eer heeft maar alleen nog maar af en toe een beetje een piepende ademhaling heeft (door zijn neusje).

Ik zou dus zeker terug gaan naar de DA en een passende antibiotica vragen en als het na die ene kuur niet over is, direct weer terug gaan voor een volgende kuur. Snot is heel hardnekkig!

Geplaatst:

Oké, heb net de dierenarts even gebeld en ga straks nieuwe antibiotica ophalen. Hoe dienen jullie dat meestal toe? Want de vorige keer in het bekje spuiten was echt een ramp, ging bijna niet. Alvast bedankt!

Geplaatst:

Ik ben natuurlijk geen dierenarts....

Maar mij lijkt het eerlijk gezegd zinvoller als er eerst een kweekje van het snot wordt genomen.

Aandehand van de bacterie die ze daarop kweken kan er veel gerichter antibiotica gegeven worden.

Dierenliniek Wilhelmina park in Utrecht (zéér konijnkundig) hebben laatst een lid van hier geadviseerd om te behandelen met duplocilinne injecties.

Die behandeling is zeer effectief gebleken.

Geplaatst:

Nijn is zoals ik al aangaf ook met duplocilline behandeld. Het is dan wel belangrijk dat je de behandeling doorzet. Bij hem (en ook bij de konijnen van een ander lid hier) heeft de behandeling een tijdje geduurd en het was ook niet zo dat je na een week al een geweldig resultaat zag. Geleidelijk aan werd het minder tot het helemaal weg bleef.

Maar, het is inderdaad het beste als er eerst een kweekje wordt gemaakt, dat heeft de arts bij Nijn ook gedaan toen we de eerste keer daar waren.

Geplaatst:
Nijn is zoals ik al aangaf ook met duplocilline behandeld. Het is dan wel belangrijk dat je de behandeling doorzet. Bij hem (en ook bij de konijnen van een ander lid hier) heeft de behandeling een tijdje geduurd en het was ook niet zo dat je na een week al een geweldig resultaat zag. Geleidelijk aan werd het minder tot het helemaal weg bleef.

Maar, het is inderdaad het beste als er eerst een kweekje wordt gemaakt, dat heeft de arts bij Nijn ook gedaan toen we de eerste keer daar waren.

Ik ben net geweest, maar daar hebben ze niet naar gevraagd..:$

Heb weer baytril meegekregen en moest de kuur 5 dagen doen, als het niet minder werd dan met 2 dagen verlengen.

Geplaatst:

5 dagen (en ook 7 dagen) lijkt mij erg kort. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar bij mij werd de kuur met enrofloxoral (is dezelfde werkzame stof als baytril) voor min. 14 dagen voorgeschreven en is er ook uitdrukkelijk bijgezegd dat die kuur afgemaakt moest worden. Uiteindelijk zijn we er zelfs 3 weken mee doorgegaan.

Bij andere gevallen van snot hier op het forum waarbij deze AB werd voorgeschreven heb ik volgens mij ook al vaker gelezen dat het min. 14 dagen gegeven dient te worden.

Maar goed, je kunt na die 5 (of evt. 7) dagen natuurlijk altijd weer bellen als het niet minder is. Ieder geval is anders en ik kan vanaf hier natuurlijk niet oordelen hoe erg het bij jou konijn is.

Ben je er wel zeker van dat jou arts echt konijnkundig is? Ik zat met Nijn eerst ook bij een arts die helemaal niets van konijnen af wist en dus de verkeerde ab voorschreef. Niet iedere DA weet even veel van konijnen af.

Geplaatst:

De arts was wel heel aardig, maar ik begin nu idd te twijfelen of ze wel konijnkundig is. Misschien toch maar even een second opinion ergens vragen. Zag al dat er in Nijmegen wel een goede zat. (Vossenhof?)

Geplaatst:

Wat kan ik trouwens het beste als bodembedekking gebruiken? Heb nu zaagsel en stro, maar ik wil van de zaagsel af. Hooi heb ik in een aparte ruif zitten zodat dat niet vies wordt. In de toilet heb ik ook zaagsel zitten

Geplaatst:

Ik heb beukensnippers als bodembedekking.

Ik ben er erg tevreden over (en mijn konijn ook! ;)) Dit is een goede bodembedekking, omdat het stofvrij is.

Ik heb geen ervaring met aubiose/vlas, maar dat schijnen ook goede bodembedekkingen te zijn. (ook geen/weinig stof)

Geplaatst:

De DA zei destijds dat beukensnippers het minst stoffig zijn, en dus voor een verkouden konijn het gunstigste zeg maar, dus die hebben we nu. Daarvoor hadden we aubiose, dat is ook niet zo heel erg stoffig. Zaagsel is juist heel erg stoffig, dus dat zou ik inderdaad vervangen voor iets anders.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .