Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi ik heb me even hier aangemeld omdat ik een dringende vraag heb, ik hoop dat er iemand hier is die me ermee kan helpen.

Ik heb een konijn van 7 jaar oud, en vanaf woensdag is ze gestopt met eten en keutelt ze niet meer. Nu zijn we meteen met dwangvoeding gestart, en dat ging in het begin heel goed, ze ging zich zelf weer vrolijker gedragen. Gisteren zijn we toch maar naar de dierenarts geweest (was ook de enige dag dat het echt kon anders waren we wel eerder gegaan) omdat ze nog altijd niet keutelde, en nu zijn we erachter gekomen dat er een haak op haar kies zat. Toen de dierenarts deze weg wilde halen, kreeg ze zon groot ding in der mond om die open te houden enzo, maar dit vond ze blijkbaar zo eng dat ze helemaal gestresst ervan raakte en daardoor stopte ze met ademen. Ze is gelukkig weer 'opgeknapt' en gisteren liep ze weer redelijk nuchter door der kooi, ze merkte heel even de etensbak op maar liet uiteindelijk toch maar alles staan, ze heeft wel wat gedronken.

Nou wilde ik haar vandaag weer iets te eten geven dmv dwangvoeden (ik heb iets van de dierenarts meegekregen van critical care en ook babyvoeding), maar ze slikt het niet in lijkt wel? De helft lijkt gewoon in der mond te blijven of spuugt ze dan weer uit. Ze blijft ook héél stil zitten in der kooi, wilt niet gestoord worden, loopt steeds naar een andere plek. Nu dacht ik dat het wel eens gas kon zijn, maar ik heb begrepen dat ze dan sowieso om het half uur iets van vocht moet hebben? En ook eten, maar dat spuugt ze nu constant uit. En daarbij durf ik haar niet te vaak te storen omdat ze zo gestresst is van alles. Wat kan ik nu het beste doen?

We hebben al een afspraak bij de dierenarts morgen avond, maar dat gaan we proberen te verzetten naar de ochtend.

Sorry voor de lange uitleg ..

Geplaatst:

Tja, het kan wel natuurlijk.

Ik heb ook een konijn die een maand geleden behandeld is voor haken op zijn kiezen. Het heeft wel een week geduurd voordat hij weer wilde eten. Ik zou meteen met pijnstillers beginnen en darmstimulerende middelen.+

Heb je ook olvarit wortel al geprobeerd of appelmoes? Dat vinden ze meestal wel lekker.

Geplaatst:

Olvarit wortel heeft ze tot gisteren nog lekker gegeten, maar vandaag wilde ze het echt niet meer hebben. Ze spuugde het gewoon uit.

En de haak op der kies is volgensmij nog niet eens helemaal weg er zit nog een bobbeltje ofzo heb ik van de da begrepen, want ze moesten stoppen omdat ze ophield met ademen.

Geplaatst:

Haken weg laten halen moet je onder narcose laten doen, het diertje zou er inderdaad van de stress zo maar in kunnen blijven.

Bij een van mijn konijnen wordt dit ook regelmatig gedaan, eerst bij een dierenarts zonder narcose, en dat dus nóóit meer.

Nu gaat ze onder narcose en wordt daar gelijk weer uitgehaald als ze klaar zijn.

Veel rustiger voor het diertje en ze knappen er gelijk weer van op.

Geplaatst:

Als ik het goed begrepen heb heeft ze dus vanaf woensdag al niet meer gepoept?

Door het niet goed kunnen eten door die haak zij haar darmen stil gevallen.

Wat jouw konijn dus absoluut nodig heeft zijn darmstimulerende middelen om de boel weer op gang te brengen...

Geplaatst:

MASEREN!! Dat helpt als het gas is...

Zachtjes van de maag naar de anus met zachte druk alle gasbelletjes naar beneden maseren. Als het goed gaat en het lukt, zal ze gaan keutelen of hooi eten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .