kaatje Geplaatst: 4 december 2008 Geplaatst: 4 december 2008 Ik ben een tijdje niet op het forum geweest, maar ik ging eens kijken en las een aantal topics...eerlijk gezegd ben ik daar best van geschrokken.. Ik merk dat als er iemand een vraag stelt er vrijwel direct verwezen wordt naar bepaalde middelen...ik wil jullie er graag eens op wijzen dat we het hier wel hebben over medicijnen. In sommige gevallen zijn ze noodzakelijk, maar echt niet in alle gevallen.Een konijn heeft een teer en ingewikkeld, maar goed op elkaar afgestemd spijsverteringssysteem, door hier luk raak aintibiotoca kuren in te gooien, breng je niet alleen de `slechte`bacterien, maar ook de goede bacterien, die het dier gewoon nodig heeft, om het leven. Buiten dat kan er door teveel of verkeerd combineren van medicijnen vergiftiging ontstaan. Om over allergische reacties, coma maar te zwijgen... 1cc pijnstilling in huis, lijkt me zeker een aanrader, om te gebruiken in geval van nood, maar ga niet experimenteren met allerhande middelen, in veel gevallen onnodig en zeker niet in het belang van het dier. Sommige middelen zijn niet geregistreerd voor konijnen, maar wel degelijk te gebruiken (door te hoge kosten is het vaak niet mogelijk voor de fabrikant om het wel te registreren) Hierdoor ontstaat er verwarring bij de eigenaar en lijkt het alsof de DA verkeerde medicijnen mee geeft, de DA heeft hier echter 7 jaar voor gestudeerd en krijgt regelmatig updates over deze medicijnen. Twijfel je aan een medicijn, vraag je DA dan gewoon om uitleg hierover. Je kunt altijd eens goed zoeken naar homeopatische middelen als je perse iets in huis wil hebben...
Caroline Geplaatst: 4 december 2008 Geplaatst: 4 december 2008 Ik denk niet dat wij hier medicijnen aanraden ipv een DA... wij verwijzen IEDEREEN ALTIJD in de eerste plaats door naar een DA.Het is pas als er geen betering of bijkomende problemen zijn na 1 of meerdere DA'bezoeken dat er SOMS andere middelen worden gesuggereerd. Soms vragen mensen ook specifiek naar ervaringen van anderen en daar worden idd ook geneesmiddelen vermeld. We proberen nu net het gebruikt van enkele middelen die op konijnenbelangen staan gewoon af te raden. Zoals bv simeticon of norrit. Hoe meer van dit soort topics, hoe beter dus wat mij betreft. Mensen zouden nooit zelf mogen experimenteren en ik sta vaak ook verbaasd te kijken wat iedereen zomaar durft te beslissen zonder DA te raadplegen.Aan de andere kant moet je ook durven zeggen dat te weinig DA'en goed op de hoogte zijn van konijnengeneeskunde en dat wij door alle fouten die we hier de revue zien paseren héél erg wantrouwig geworden zijn...
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 december 2008 Geplaatst: 4 december 2008 En daar naast kan je niet zomaar aan de middelen komen natuurlijk.Maar tref je het net bij een niet kundige arts terecht te komen kunen ze hier door wel mede op het goede pad worden gezet.Daar doel ik voor al op pijn medicatie na operatie.En darm stimulerende middelen bij niet keutelen.Waar vaak niet aan gedacht word naast het dwang voeren indien dat nodig is.
kaatje Geplaatst: 4 december 2008 Auteur Geplaatst: 4 december 2008 Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super dat dit forum er is en dat iedereen klaar staat met adviezen, ik denk dat dit toch wel het hoofddoel is van dit forum! Het valt mij wel op dat de middelen vrij snel worden geadviseerd...en omdat er toch wel veel jonge forumleden zijn wil ik voorkomen dat het te makkelijk gaat, nogmaals, het zijn medicijnen! Dit lijken zo een soort `wondermiddelen`en dit zijn ze niet....integendeel.. Maar er is natuurlijk niets mis mee om dingen te opperen, maar er mag natuurlijk in geen geval `geprobeerd`worden, zeker niet met medicijnen! Dat is het enige waar ik weer even de aandacht op wil vestigen!Naar mijn idee kan het gewoon iets voorzichtiger metname met oog op de jongere leden!
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 december 2008 Geplaatst: 4 december 2008 Ik begrijp je helemaal geen punt kaatje.Maar we brengen nu reeds ook wel meer medicijnen onder de loep die simpel weg niet de uitwerking hebben als gedacht.En daar bij ook de waarschuwingen van het gebruik daar van.Wat caroline ook aangaf wat betreft konijnen belangen en hun adviesen wat ik eigelijk veel kwalijker vind wat betreft verkeerde informatie wat door een ieder te gebruiken en te lezen is.
kelly1986 Geplaatst: 4 december 2008 Geplaatst: 4 december 2008 Ik bergijp je punt ook Kaatje...Maar ik denk idd dat er hier slechts geadviseerd en getipt word op bepaalde medicijnen....Je zult nog altijd langs een dierenarts moeten om ze te krijgen. Uiteindelijk is het dan ook de dierenarts die iets wel of niet meegeeft. Ik ben het met je eens dat zelf dokteren en restjes medicijnen op eigen inzicht gaan gebruiken geen goed plan is. Meedenken en adviseren om daarna te overleggen met je dierenarts kan in mijn ogen geen kwaad.
kaatje Geplaatst: 4 december 2008 Auteur Geplaatst: 4 december 2008 dat kan zeker geen kwaad kelly, graag zelfs! Een goede DA luister naar zijn klanten, staat de dierenarts totaal niet open voor dit soort gesprekken dan mag deze DA van mij van de lijst af...mijns inziens is een kundige dierenarts, een dierenarts die het durft te zeggen als hij iets niet weet en aangeeft dit te zullen uitzoeken of je doorsturen. Dit wil niet direct zeggen dat het geen KK DA is... Toch blijf ik het `eng`vinden dat deze adviezen met naam en toenaam gegeven worden...je kunt bepaalde medicijnen toch echt wel via internet verkrijgen en dat baart me een beetje zorgen....ik hoop gewoon dat de mensen hier zo verstandig zijn dat ze dit niet doen en echt in overleg met een arts...je vergeeft het je zelf ook niet meer als je je konijntje de verkeerde medicijnen geeft.... Nogmaals, absoluut geen aanval nar het forum, in zijn geheel niet!Slechts een waarschuwing om goed met het gebruik van medicijnen om te gaan! en nu ga ik slapen want ik moet morgen weer medicijntjes uitdelen...hahahaha.
Aanbevolen berichten