Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet beginnen met mijn voedstertje Stitch.

Ik heb in maart 2 jonge voedstertjes gekocht bij het tuincentrum bij ons in het dorp. Ik dacht die twee ga ik niet uitelkaar halen (ze zaten met zijn tweetjes in het hok) want alleen is ook maar zo alleen. Het is 2 maanden goed gegaan en zodra ik thuiskwam liet ik ze met zijn tweetjes los in de kamer. Lekker de boel verkennen, rennen, vliegen, springen, elkaar wassen etc je kent het wel.

Tot op het moment ze op elkaar gingen rijden en dit uitbrak in vechten waarbij de hangoor de ander in het geslachtsdeetje beet waarbij de plasbuis doormidden was. De DA heeft haar geopereerd en geprobeerd het te maken om het zo maar even te noemen. Heb ze naar dit gedoe nog wel geprobeerd samen te zetten maar helaas ging dit voor geen meter meer. De wond genas op zich wel OK tot een maandje later (juni) ik allemaal bloed in haar hokje vond. Ik zag een enorme bloederige bult bij haar geslachtdeeltje en ben meteen naar de dierenarst gegaan. Deze vertelde me dat dit de vagina was die door de hormonen naar buiten was gekomen (dit gebeurt normaal alleen bij koeien!!!) en dat ze hier waarschijnlijk aan heeft gezeten waardoor het open was gegaan. Dus weer werd ze geopereerd en heeft ie de boel geprobeerd op zijn plek terug te brengen. Zoals je zult begrijpen is het geen plassertje meer van een normaal konijn en brengt dit nogal wat verzorging met zich mee. Op de een of andere manier ging het een maandje goed en zag het er voor zover mogelijk gezond uit.

Maar helaas is het sinds een tijdje weer vies. Ik snap niet hoe het ineens weer kan......

Door de wond en operaties plast ze zichzelf onder en infecteert de wond hier elke keer weer door. Ze heeft al verschillende antibiotica kuren gehad om het rustig te houden en ik moet het zeker elke week schoonmaken.

De DA zegt dat dit altijd zo zal blijven.

Maar ik krijg er steeds meer moeite mee of ik hier wel goed aan doe en ik weet niet of ze er last van heeft.

Iedere keer weer is het een strijd om haar te pakken en te plukken en schoon te maken enz. Ik vind het echt heel erg zielig en ze wordt ook echt boos op me en bijt me dan want ja het is natuurlijk geen pretje om iedere keer weer dat te moeten meemaken.

Maar nu is het zelfs zo erg dat ze zich helemaal niet meer laat zien als ik eten komen geven peert ze hem gelijk als ze me ziet.

Ik vindt het echt verschrikkelijk want zo is het natuurlijk ook erg stressvol en niet leuk voor haar niet maar ook voor mij niet.

Ik weet niet wat ik moet met haar want ik wil dr niet steeds van streek maken. Kon je zo'n beessie maar vertellen waarom je het doet. Dat zou een hoop schelen.

De meiden hebben inmiddels wel allebei een vent (asiel) en zitten lekker buiten per stel in een ruim hok met ren.

Kan iemand mij helpen?

Ik wordt echt heel verdiretig van deze situatie :(

Geplaatst:

Ik heb ook een voedster die een beschadiging heeft opgelopen aan haar vulva. In eerste instantie kreeg ik van de dierenarts cavasan (normaal gebruikt als oogcreme) om de wond mee in te smeren. Dit hielp niet, en een andere DA gaf mij hydrocortiderm, een zalf met ontstekingsremmende werking. Deze zalf hielp geweldig, de boel zag er binnen twee weken weer goed en rustig uit. Tegen problemen die veroorzaakt worden doordat ze niet goed meer kan plassen kun je een dikke vette creme, bijvoorbeeld zinkzalf of uierzalf, smeren zodat de huid beschermd is tegen de urine en de vacht niet zo smerig wordt.

Geplaatst:

Wat ik niet goed snap...waarom heeft de DA de baarmoeder niet gewoon verwijderd als ze toch geopereerd moest worden? Vind dit zo vreemd...

Ik stuur dit toch even door naar Esther, omdat het volgens jou DA zo'n zeldzaam fenomeen is...

Geplaatst:

Om heel eerlijk te zijn lijkt het me toch niet een logische stap om de baarmoeder te verwijderen als er aan de vulva geopereerd moet worden. Je moet dan toch de buik openmaken, terwijl in dit geval waarschijnlijk alleen vanaf 'buiten' geopereerd hoefde te worden.

Geplaatst:

Ik mag van de DA wel uierzalf smeren maar hij zegt dat ik dan wel uit moet kijken omdat er juist veel vuil aan kan blijven plakken.

Afgelopen dinsdag en vandaag hebben we de huid en haar eromheen weer geprobeerd schoon te maken maar echt schoon krijgen we het niet. Een beetje haar weg knippen en met een doekie poesten, wat aan gekoekt vuil eraf trekken maar meer kunnen we toch ook niet doen.....

Ik vindt het zo zielig.....

Zal dit altijd zo blijven?

Ik vind het zo raar omdat het ook een maand lang goed gegaan is van begin sept to beg okt was er niets aan de hand en zag het er heel netjes uit toen ik met de dierendag aktie inentingen langs kwam is ze helmaal nagekeken

Ik word er een beetje moedeloos van en al die ritjes naar de dieren arts kosten ook niet niks! Nu heb ik er weer een ander met schurftmijt? weet iemand hoe ze dit op kunnen lopen? Ga er morgen mee naar de dierenarts om te kijken of het echt schuftmijt is.

Geplaatst: (aangepast)

mijten kun je via hooi krijgen dus ja pure pech denk ik dan.

Dat van de voedsters had wel voorkomen kunnen worden als je wist dat 2 voedsters niet altijd goed samen gaan.

Maar daar naast kan een ram ook bij een te pittige voedster haar daar bijten.Het blijven dieren he.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Jaa echt als ik dat had geweten...... Ze zaten zo lief bij elkaar en ik weet het ik had me beter moet informeren via internet ofzo, maar ik vind ook dat je niet goed geinformeerd wordt in de dierenwinkels zelf!

Is die mijt besmettelijk? Hebben mijn andere konijnen het ook als ze dezelfde hooi krijgen? Ga zo langs de DA ervoor......

Geplaatst:

Mijt is idd besmettelijk en je zal al je konijnen moeten behandelen.

Vraag eens even aan de DA waarom de baarmoeder er niet uitgehaald is... ik ben daar nl nieuwsgierig naar... Esther zei dat nl ook dadelijk,maar ik kan me ook vinden in de argumenten van Petra... de vraag is dus hoe groot de kans is dat die baarmoeder nog eens verschuifd...als die nul is en er is niet in haar gesneden is het idd begrijpbaar dat ze niet gecastreerd is.

Geplaatst:

De DA zegt dat de kans niet heel groot is dat dit nog een keer gebeurt ze is nu door haar puberteit heen... En het was sowieso al zeldzam bij konijnen??

Ze denkt (?!) ook dat Woezel schurftmijt heeft en heeft hem daar een spuitje voor gegeven. Nu moet ik volgende week terugkomen en de andere konijnen controleren op deze plekjes en schilfertjes en dan meenemen. Dan kan ze gelijk stitchy haar plassertje weer even nakijken....

En dan wordt het toch maar uierzalf denk ik....

Verder moeten we het schoon houden voor zover het schoon te houden valt maar het zal altijd een zorgnijntje blijven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .