Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn laat hele vochtige stinkende keutels. Lijkt ook slijm op te zitten maar hij laat ze als hij rond rent en tussendoor laat hij ook gewone keutels! Kan dit met terratorium te maken hebben? Ik geef hem nu even geen groente meer omdat dit er misschien ook mee te maken kan hebben?

Woensdag casteren! Ben nu al zenuwachtig :bounce:

Geplaatst:

Ga even naar het topic Wat poept ie nu toch uit?? (op het forum gezondheid een paar topics onder je) en dan naar beneden daar staat dezelfde link misschien dat ie het daar wel

Geplaatst:

Nee ik ga vanavond. Maar zoals ik begrijp kan hij dit krijgen van keutels van andere konijnen die de ziekte al hebben?

Hij zit alleen, binnen! Maar ik liet hem net weer rond rennen en toen viel het me op dat er ook wat slijm bij zit. Ik neem zijn keutels mee vanavond maar er staat ook bij dat ze niks aan die parasieten kunnen doen?

Geplaatst:

Oh en nu weer wel. Ik lees 6 verschillende artikelen en ze zeggen allemaal iets anders! Hij drinkt wel goed. Alleen stinken ze ook heel erg.

Het kunnen ook nog te vochtige BDK zijn?

Geplaatst:

Het is een goed idee dat je het vanavond laat controleren. Ik snap ook niet zo goed hoe ze er uitzien na je beschrijving. Je hebt het namelijk ook over BDK.

Het is volgens mij niet zo dat alle artikelen iets anders zeggen. (Ik denk dat je artikels aan het lezen bent over coccidiose...)

- Een konijn, kan het krijgen door de keutels van een konijn met coc. op te eten. De besmetting van konijn op konijn gebeurt namelijk op deze manier.

- Een konijn kan coc. krijgen zonder dat hij keutels van een konijn met coc. opeet. Ze kunnen het namelijk ook krijgen door stress of bij een verminderde weerstand. En het komt vaker voor bij jonge konijnen.

- Het is niet zo dat ze er niks aan kunnen doen. Het is nameijk gewoon goed te behandelen. Het is wel zo dat elk konijn coc. in zich meedraagt en dat er geen probleem is zolang alles in evenwicht is, maar door bijv. stress kan de coc. de bovenhand nemen en krijgt je konijn er last van.

Geplaatst:

Ooh oke. Maar hij doet normaal, als altijd! Oogt niet gestresst en is dit ook niet geweest afgelopen tijd.

Wat zou hij dan krijgen denkje? want ze moeten eerst zijn keutels onderzoeken neem ik aan? Woensdag laat ik hem castreren, zou dit nog wel gaan?

Het lijken soms ook BDK. En dan zit er opeens een normale keutel tussen, maar ook wat grotere dan normaal en kleiner met slijm. Vanalles! Hij drinkt nu opeens ook meer maar dit kan ook liggen omdat hij nu geen groente meer krijgt?

Ik neem de keutels mee in een bakje, ben benieuwd.

Bedankt

Geplaatst:

Maar misschien kunnen ze helemaal niks aan zijn keutels zien? En heeft hij toch iets? Want aan vino is niks te zien!

Ik maak me altijd te snel zorgen maar ik ga maar weer even voor de zekerheid! :)

De keutels die ik net heb gevangen stinken zo erg dat als je het bakje open doet je bijna flauw valt! Daar moeten ze wel iets aan zien toch? Maar hier zit niet zoveel slijm op als toestraks! Kunnen ze het dan nog wel zien

Geplaatst:

Het is niet omdat er uiterlijk niets aan je konijn te zien is, dat er niets kan zijn.

Ze kunnen zijn keutels onder de microscoop bekijken of er zelfs een kweekje van maken. En als hij een of andere parasiet heeft, kunnen ze dit in de keutels zien.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoe het er uit ziet. Maar als je DA het onderzoekt kan hij je vertellen wat er aan de hand is en hoe het behandeld moet worden. Hij kan je ook zeggen of het wel een goed idee is om hem woensdag te laten castreren.

Veel succes bij de DA!

Geplaatst:

Mijn rammetje BamBam had ook af en toe slijm tussen de keutels zitten. Hij heeft nogal gevoelige darmen en als wat groente hem niet goed bevallen of hij heeft er teveel van gegeten dan heeft hij die slijm. Ik geef mijn nijnen nu niet meer veel groenvoer om darmproblemen te voorkomen.

Geplaatst:
Mijn rammetje BamBam had ook af en toe slijm tussen de keutels zitten. Hij heeft nogal gevoelige darmen en als wat groente hem niet goed bevallen of hij heeft er teveel van gegeten dan heeft hij die slijm. Ik geef mijn nijnen nu niet meer veel groenvoer om darmproblemen te voorkomen.

Ben je hier al voor bij een DA geweest`? Slijm heeft niets met groenten te maken hoor...

Geplaatst:

Ik ben bij de DA geweest. Keutels staan op kweek en ik hoor morgen meer. Als zijn keutels goed zijn mag hij woensdag gewoon gecastreerd worden. Hij heeft al een injectie gehad. Ook zalf voor zijn ogen! Ben benieuwd! Hopelijk is het niks en kan hij woensdag gecastreerd worden! Maak me wel zorgen....

Geplaatst:

Voor diarree want ze vond het daar op lijken! Ze heeft net gebeld en hij heeft geen parasieten en kan gewoon gecastreerd worden! :)

Alleen weet ik nog steeds niet waarom zijn keutels dan nou zo stinken en zo plakkerig en slijmerig zijn!

Geplaatst:

Nope...dit klopt niet hoor...

Je konijn heeft nu dus slijm in de keutels ,een soort diaree EN een oogje waar iets mis mee is... NIET laten castreren morgen dus en mogelijk naar een andere DA...

Geplaatst:

keutels vandaag weer helemaal normaal! Zalf voor de ogen heeft dit verergerd. misschien allergisch ofzo? Morgen even allemaal na checken en anders niet castreren maar ik denk dat het wel mee valt.

Geplaatst:
Wat ik hier mis is de worminfectie. Dat kan ook heel goed de problemen veroorzaken, onder andere slijm. En wormen worden doorgaans niet gevonden in de harde keutels, wel in bd keutels maar niet altijd.

Meer informatie: Wormen konijn: de wormen bij het konijn zijn meestal de passalurus ambiguus of pinworm

Plus, maar dat weet ik niet 100% zeker, coc wat ook een parasiet is, zie je volgens mij ook niet altijd in elke keutels... maar dat weet ik niet zeker...Loes weet dat wel...als het coc is of wormen en dan is de besmetting ernstig, anders zou er geen slijm zijn, zou ik dus niet het risico van een narcose nemen...

Geplaatst:

In mijn geval heeft de konijnkundige dierenarts het gezien in de eerste keutel die ze onder de microscoop bekeek. Ze heeft het ook duidelijk aan mij laten zien.

Voor deze DA, zijn 3 andere dierenartsen niet in staat geweest om het te zien. Wat ik wel vreemd vond als het gewoon in de keutels te zien is.

Dus heb ik het toen nagevraagd en verder opgezocht.

Wat ze in de keutels kunnen zien onder een microscoop zijn oocysten (coccidiose-eieren). Deze lijken heel hard op Cyniclomyces guttulatulus. Dit is een bacterie die deel uitmaakt van de gezonde darmflora van een konijn. Dus dierenartsen die weinig ervaring hebben met konijnen kunnen deze makkelijk met elkaar verwarren. Dit kan 2 gevolgen hebben. Of men spreekt ten onrechte van coccidiose. Of men ontkent cocciodiose terwijl dit wel aanwezig is.

Spijtig genoeg zou dit laatste vaker voorkomen.

De oocysten zouden zich in een warme en vochtige omgeving buiten het konijn ontwikkelen. Hierdoor wordt coccidiose zelden in een ‘verse’ keutel gediagnosticeerd. Daarom wordt er vaak aangeraden om keutels van enkele dagen mee te nemen.

Om dezelfde reden wordt er vaak een kweekje gemaakt van de keutels.

Normaal gesproken bezitten de blindedarmkeutels geen oocysten. Dit omdat konijnen deze normaal onmiddellijk opeten en de oocysten dus geen kans krijgen om zich te ontwikkelen. Tenzij de blindedarmkeutels dus niet worden opgegeten. In dit geval hebben de oocysten de kans om zich te ontwikkelen en dan kan de diagnose coccidiose ook worden gesteld door onderzoek van een blindedarmkeutel.

Ik weet niet echt of het nu duidelijk is:$

Geplaatst:

Ja heel duidelijk! Maar hij heeft het gelukkig niet! Zijn keutels waren gisteren alweer perfect en ook vandaag nadat hij gecastreerd is. Hij zit alleen een beetje sip te kijken nu... :( Gelukkig is het goed gegaan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .