Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld voor wat info betreffende castratie. Ik wil nl. Teun laten castreren (nu nog niet natuurlijk). De dierenarts raadde me aan om de voedster (die er nog niet is) te laten helpen en niet de ram. Dit ivm met tumoren( dat snap ik dan wel), en met het feit dat de voedster de ram zowiezo zou gaan domineren en dat het daarom beter was om haar te laten helpen. Ik vroeg of Teun dan niet heel hitsig zou blijven, maar omdat de voedster altijd dominant zou zijn zou hij de kans niet krijgen??!!! En ik vraag me af of hij dan niet gigantisch gaat sproeien..Ik vind dit zo'n raar verhaal, mede omdat ik hier toch veel vaker lees dat de ram gecastreerd wordt. Ook heb ik naar de prijs gevraagd; voor een ram is het 80 euro en voor een voedster 110...Vind ik toch wel erg veel geld.....

Is het waar dat een voedster zo ontzettend bazig wordt over de ram? Ik heb toch enigzins het idee dat de dierenarts een beetje op de centen uit is....ik ga zowiezo bij nog een aantal dierenartsen informeren, maar wil graag hier horen wat jullie ervan vinden. Daar heb ik eerlijk gezegd toch wel meer vertrouwen in...

Geplaatst:

Mijn dierenarts heeft inderdaad ook gezegd dat als wij een voedster erbij zouden nemen, dat zijn ivm tumoren beter gecastreerd kan worden. Maar, hij zei ook dat het ook heel verstandig was om ook onze Nijn (ram) te laten castreren omdat hij anders waarschijnlijk de hele tijd zou proberen om op de voedster te rijden. En dit is dan heel erg frustrerend voor haar.

De prijs weet ik eigenlijk niet bij onze arts, heb ik destijds nog niet gevraagd omdat Nijn eerst moet genezen van snot voordat hij gecastreerd en gekoppeld kan worden.

Geplaatst:

Een gecastreerde voedster en een ongecastreerde ram bij mekaar is geen goed plan.

De ram zal aan een stuk willen rijden en idd ook gaan sproeien.

De ingreep voor een ram is ook vele malen kleiner dan voor een voedster.

Rammetjes kunnen ook ala vanaf drie maanden geholpen worden en voedster pas vanaf 8 maanden tot een jaar....

Puur voor de onvruchtbaarheid is het dus beter je ram te laten helpen...

Je voedster laten castreren ivm baarmoederkanker is een keuze die je maakt. Veel leden hier hebben het wel laten doen....

Deze beslissing heeft mede te maken met het feit of je voedster idd dominant zal zijn en of ze veel last zal hebben van schijnzwangerschappen.

Een castratie van een voedster is geen kleine ingreep!

Ik zou dus zeker eerst Tean laten castreren en dan kan ie lekker aan een dame gekoppeld worden!

Of je de dame dan nog wil laten helpen kan je later altijd nog beslissen!

Geplaatst:

Het wel of niet castreren van een voedster is een hele persoonlijke keuze.

De een doet het idd uit voorzorg ivm baarmoederkanker, de ander alleen als de voedster te veel schijnzwanger is (of op een andere manier te veel last heeft van haar hormonen) en sommige helemaal niet.

Bij ons zijn de voedsters wel gecastreerd omdat ik het risico niet wil lopen dat ze baarmoederkanker krijgen. Alleen de jongste moet binnenkort nog gecastreerd worden. Zij heeft ook erg last van haar hormonen en daardoor is het nogal onrustig tussen haar en haar 'vriend'.

Het is zoiezo verstandig je ram te laten castreren want als de voedster wel gecastreerd word en de ram niet dan gaat hij idd waarschijnlijk oneindig veel rijden op je voedster. Dat is voor haar natuurlijk niet prettig.

De prijzen vind ik trouwens wel meevallen hoor maar als ik het zo hoor zou ik toch wel op zoek gaan naar een andere da voor mijn konijnen (een konijnkundige).

Geplaatst:

Ik zal altijd eerst de ram laten helpen en dan kun je altijd nog beslissen de voedster te laten doen.Geheel naar eigen keuse en inzicht.

Maar er zijn steeds meer da´s die adviseren eerst de voedster te doen wat ik zelf een hele slechte zaak vind.....niet gebaseerd op kundig heid....motivatie.

De ram is immers als eerste vrucht baar.

Geplaatst:

Ik heb vandaag meerdere dierenartsen gebeld, en 1 daarvan sprak mij toch het meeste aan. Vanaf 4 maanden vindt hij een goede leeftijd en als ik de afspraak maak krijg ik eerst nog een folder mee met informatie. Dit klinkt mij toch wel goed in de oren. En hij zei precies wat jullie hierboven beschreven hebben ivm het castreren van de voedster. Dat ga ik dan met der tijd eens overdenken. Het is nu allemaal nog niet aan de orde, maar wil me goed voorbereiden.

Geplaatst:

euh...ik hoop dat deze DA geen 80 euro vraagt voor de castratie van de ram...ik schrok me eerlijk gezegd dood...110 en 80....ik vind het verschil in prijs in vergelijking met de operatie echt ontzettend raar!!

Persoonlijk vind ik 80 euro ook wel erg veel geld voor een castratie van een rammetje..

Geplaatst:

Ik heb momenteel een gecastreerde voedster en een ongecastreerde ram.

De ram is nog niet gecastreerd omdat hij steeds ziek is geweest. Maar het is absoluut wel de bedoeling om hem te laten castreren.

Voor de castratie van mijn voedster, was zij absoluut de dominantste.

Na haar castratie is ze veel minder dominant.

Maar zoals al velen hebben gezegd... mijn ram rijdt nu enorm veel op mijn voedster. Dus een ongecastreerde ram en een gecastreerde voedster is absoluut geen geweldige combinatie.

De reden dat ik mijn voedster heb laten catreren, was vooral omdat ze zoveel last had van haar hormonen.

Geplaatst:

Nou Milo, goed dat je meerdere dierenartsen bent gaan bellen !

Zo kom je er, samen met de verhalen hier, vanzelf achter welke werkwijze de meest logische is !

Wat de prijs betreft

Een voedster laten helpen is inderdaad duurder en de prijzen verschillen ook enorm onderling..

Hier betaalden we voor een middelmaat ram: 35,= incl pijnstilling én nacontrole

Voor de Vlaam weliswaar 70,=, maar goed...dan heb je ook een aardige partij dat geholpen moet worden.

Een middelmaat voedster was een paar jaar terug 65,= incl.

Het is dus goed van je om te informeren naar zowel werkwijze als prijs !

Overigens is onze dierenarts van mening dat konijnen/voedsters eerder dood gaan aan andere dingen dan aan baarmoederkanker..en in die zin ziet hij er niet de ultieme noodzaak van in om voedsters daarom te laten helpen.

Geplaatst:

Kaatje, het is dus echt 80 euro voor een rammetje......Ik woon in de randstad, en daar schijnen de dierenartsen zowiezo al meer te rekenen :frown:

Bij de dierenartsen die ik gebeld heb liggen de prijzen tussen de 80 en de 66 euro. Bij de dierenarts waar ik het waarschijnlijk laat doen is het 75 euro. Echt een boel geld, maar ik kan nog even sparen :wink2: Dit zijn de dierenartsen hier in de buurt, ik kan ook nog wel wat verder weg gaan kijken, maar zal Teun niet teveel stress hebben van een lange(re) autorit....

Geplaatst:

De castratie van ons rammetje was ook 80 euro.

De meeste dierenartsen hier in de buurt zijn zo duur ja.

Ik vind het belangrijker dat je vertrouwen hebt in je da dan dat hij wat goedkoper is (allebei is natuurlijk het mooist ;))

Geplaatst:

Sterilisatie van onze kat was ook €80,-, vind dat echt veel geld hoor! Helemaal voor iets relatief simpels als een castratie. Maar heb nog nooit een konijn laten castreren, dus ik zou ook nie tweten hoe dat hier in het hoge Noorden is :) zaterdag krijgen we onze hond en die moet dan een week daarna z'n tweede enting hebben, dus moeten we sowieso naar de dierenarts, als ik er om denk zal ik er wel even naar vragen!

Geplaatst:

phoe...jullie hebben helemaal gelijk hoor, dat vertrouwen in je DA belangrijker is..maar toch...80 euro...vind ik echt veelste veel voor zón operatie, de DA is er echt maar 10 minuten mee bezig...

Euhh...Milo...goed zoeken hoor...zit ook in de RS!!!

Maar laat je niet door mij van de wijs brengen...schrok gewoon een beetje!!

Geplaatst:

Nou Kaatje, ik schrok ook hoor toen de dierenarts die prijs noemde, hahaha! Het is bijna hetzelfde bedrag als wat ik voor mijn honden kwijt was voor een castratie....Nu is het bij een konijn natuurlijk wel dezelfde ingreep, maar op de 1 of andere manier dacht ik dat dat toch een stuk goedkoper zou zijn. Wat eigenlijk een beetje dom gedacht is, omdat konijnen toch "moeilijker" te opereren zijn. (dacht ik)

Geplaatst:

tja..de operatie is natuurlijk min of meer hetzelfde..en hoe stom ook..maar de narcose ook!! In die zin niet zo raar dat het ongeveer dezelfde prijs is, maar toch..konijnen zijn idd best lastig, het is allemaal kleiner en je hebt het gevaar bij rammen dat je in de buikholte kan komen...

Konijneneigenaren zijn niet allemaal zo als hier..en denken toch al snel, voor dat geld koop ik 5 nieuwe konijnen...tja..kan ik me ook niet voorstellen maar het is wel de realiteit...of we het daar nu mee eens zijn of niet...

Achja...je konijnen maar even geen zakgeld maar he?! hahahaha!

Geplaatst:
Kaatje, het is dus echt 80 euro voor een rammetje......Ik woon in de randstad, en daar schijnen de dierenartsen zowiezo al meer te rekenen :frown:

Bij de dierenartsen die ik gebeld heb liggen de prijzen tussen de 80 en de 66 euro. Bij de dierenarts waar ik het waarschijnlijk laat doen is het 75 euro. Echt een boel geld, maar ik kan nog even sparen :wink2: Dit zijn de dierenartsen hier in de buurt, ik kan ook nog wel wat verder weg gaan kijken, maar zal Teun niet teveel stress hebben van een lange(re) autorit....

Hier in Amsterdam is het helemaal erg. Ik was gaan rondbellen, omdat ik Tom wil laten castreren, nu ja..€80,- was geen uitzondering. Zelfs in Amsterdam Noord (veel goedkoper deel van Amsterdam qua huur) vroegen ze €60,-, maar naar aanleiding van ons telefoongesprek had ik daar ook niet zoveel vertrouwen in..

• 5 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .