Gast sulochana Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Hallo, Ik ben al flink aan het lezen geslagen op dit forum en op diverse websites. Soms is de info zo tegenstrijdig dat ik er gewoon niet uitkom wat het beste is dat ik zou kunnen doen. gezien alle kennis hier hoop ik dat jullie me kunnen helpen de juiste keuze te maken. Ik heb 2 dwergjes van 3 ½ maand en meneer moet binnenkort gecastreerd worden. Ik ben dus op zoek naar een KK dierenarts. Ik kom verschillende manieren tegen waarop de procedure daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Ik word zenuwachtig bij de gedachte dat ik die keuze moet maken. Zeker als je de rare verhalen over DA’s leest. Ik wil m’n lieverd graag levend en gezond weer terug. Wat is nou echt wel/niet goed? - Onder narcose. Gas of per injectie? (of allebei) - alleen onder lokale verdoving? Ik lees dat het een kleiner risico betreft- Zonder antibiotica injectie, kan dat wel?- Moet er per se gehecht worden? “ Het is niet nodig het sneetje te hechten. De scrotumhuid plakt als het ware vanzelf weer tegen elkaar aan en groeit dan dicht.”- Na de operatie dmv injectie bijbrengen of gewoon laten uitslapen?- Moet de wond ergens mee schoongehouden worden, of moet je dat gewoon aan je konijn overlaten?- is de oogjes zalven echt noodzaak, kom het bijna nergens tegen. En toch nog even. Na hoeveel uur eventueel dwangvoeren als hij niet eet? Las ergens 24 uur, en dat leek me toch echt veel te lang gezien de info hier. misschien maak ik me wel te druk ,maar alle hulp is welkom. ik wil graag zo zeker zijn als het maar kan vor ik mijn schatje uit handen geef.groetjes,sulochana
ZaZa Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Wauwww...jij bent wel heel bezorgd !En JA een operatie is spannend..JA konijnen zijn kwetsbaar..MAAROm je gerust te stellen..Ik kan me niet heugen dat van alle konijnen die hier op BB gecastreerd zijn, het één keer fout gelopen is bij de operatie.. Geen idee welk geslacht het andere dwergje is, maar als dat een voedster is, heb je ze al wel uit elkaar toch ??
sennepenneke Geplaatst: 14 november 2008 Geplaatst: 14 november 2008 Onder lokale verdoving schijnt nogal stressvol te zijn dus dat zou ik afraden. Cookie kreeg bij haar castratie een injectie en werd daarna met gas onder verdoving gehouden, of ze bijgebracht is ergens mee weet ik eerlijk gezegd niet meer. Volgens mij is juist de reden van een gas narcose dat ze vanzelf snel weer bijkomen?Van onze kater weet ik dat ze toen niet gehecht hadden omdat de huid inderdaad heel snel verkleeft. Normaal gesproken hoef je de wond niet schoon te houden.Ik had juist het probleem met Cookie dat zij niet keutelde maar wel beetjes at, alleen de avond dat ik haar weer thuis had, had ze een paar keuteltjes neegelegd.Het eten als ze goede pijnstilling hebben zou normaal gesproken vrij snel wel weer op gang moeten komen. Ik had de avond erna rond een uur of 8 de dierenarts gebeld omdat ik vond dat het wel erg lang duren met keutelen en had de andere ochtend moeten komen als ze nog niet gekeuteld had.Laat ze nou net dat ik dat vraag een hele berg neerleggen vlak onder mn neus
merelvandijke Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 hee, ik heb meegelopen met een dierenarts en ik zal je vertellen hoe het daar ging bij een konijn:1. ze schoren zijn oor en gaven hem daar z'n narcose-injectie en later een spul om bij te komen. als hij tijdens de operatie wakker dreigt te worden deden ze een kapje op met gas, maar dat was in dat geval niet nodig2. ze gaven hem in dit geval wel een AB-injectie3. nee, ze hechten het niet omdat het inderdaad vanzelf heelt4. je hoeft de wond niet schoon te maken, tenzij het gaat ontsteken natuurlijk5. de meeste dierenartsen smeren standaard bij elke operatie oogzalf in.6. dwangvoeren moet eigenlijk zo snel mogelijk als je konijn echt niet wilt eten, daar moet je zeker geen 24 mee wachten!en ik snap best dat je je zorgen maakt over een operatie bij je konijntje, maar een castratie is bij een ram een kleine ingreep en vaak hebben ze er niet eens zo'n last van, als ze goede pijnstilling hebben. nog een ding: je konijn mag absoluut geen nuchtere maag hebben als hij geopereerd word! een konijn moet altijd eten. als een dierenarts zegt dat hij nuchter moet zijn, hard wegrennen!
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 ik hoop dat als je een ram en voedster heb de voedster nu of weg haald want die is met 4 maanden al vrucht baar en je ventje is dat nu ook al......ik zou gas narcose nemen dan zijn ze senl weer bij een ab prik krijgen ze meestal.daarnaast een pijnstilling prik of medicatie mee.Hechten doen niet alle dieren artsen vaak alleen als de bal zak groot is of ze de hele zak verwijderen.het belangerijkste naast pijnstilling is je konijn mag niet nuchter geopereerd worden!!!!
chantal1987 Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 (aangepast) Toevallig hadden we het hier laatst over op school, het was een hele discussie! Mijn klas genoten waren het niet met me eens .Ze zijden dat het voor een konijn beter was om het lokaal te verdoven. Ik vond van niet en ik had gezegd dat ze daar erg ge stresst van kunnen raken en door stress gas kunnen krijgen. De lerares die we hadden in de klas wist niet wie er gelijk had. Ik denk ook dat ze mijn verhaal een beetje onzin vond. Zelf is mijn konijn met gas verdoofd. Daarna hebben ze hem een ontwakings middeltje gegeven. 15 november 2008 aangepast door chantal1987
kaatje Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 wij brengen het konijn onder een lichte sedatie.Dwz.alleen narcose middelen die dmv.een injectie binnen enkele seconden kunnen worden geantagoneerd (door dit middel te injecteren wordt het narcose middel als het ware `opgelost`en verdwijnt snel en veilig uit het lichaam) Als het konijntje voldoende onder narcose is, krijgt deze nog een lokale verdoving.Dit omdat het konijn niet heel diep(niet zo diep als een `normale`narcose) onder narcose is en de testikels en het gebied erom heen zeer gevoelig is en het diertje niet onnodig extra pijn hoeft te hebben. De wond laten wij open en brengen wij in de overgebleven testikelzakjes antibiotica zalf in. Een goede voorbereiding is natuurlijk helemaal top, maar bewaar wel je nuchterheid, je konijn is in goede handen bij je DA.Ook jou zenuwen en stress kunnen worden over gebracht op je konijntje, dus hoe normaler jij doet, hoe makkelijker het allemaal zal gaan.
kaatje Geplaatst: 15 november 2008 Geplaatst: 15 november 2008 nog even dit: oogzalf tijdens de narcose wordt ingedaan(door de DA, dit hoef je daarna niet meer zelf te doen) omdat de dieren niet met hun oogjes kunnen knipperen en de oogbol dan zou kunnen uitdrogen (bij mijn weten nog nooit gebeurd...) Schoonhouden van de wondjes hoeft niet. Hoe minder je eraan rommelt hoe beter.Het geneest erg snel en hersteld zonder dat je er iets aan hoeft te doen (buiten af en toe even kijken hoe het eruit ziet) Het konijntje zelf laten wakker worden is alijd beter, hoe minder troep je erin spuit hoe beter. Laat hem maar lekker zelf bijkomen, maar ook hier hoef je zelf niets aan te doen, als het goed is, gaat hij al weer wakker bij de DA weg!
Dollie Geplaatst: 16 november 2008 Geplaatst: 16 november 2008 Uhm, even een vraagje, ik lees overal, hier ook, dat ze NIET nuchter moeten zijn. Waarom is dit precies? En als de DA nou zegt dat ze dat wel moeten zijn, gewoon negeren? Of zullen ze dat niet zeggen? Ja, sorry, i kweet het ook niet meer zo met die dierenartsen hoor, vooral niet wat betreft konijnen...
kelly1986 Geplaatst: 16 november 2008 Geplaatst: 16 november 2008 Een konijn mag niet nuchter zijn omdat een konijn een dier is dat áltijd moet eten.Als het spijsverteringsstelsel van een konijn stil valt heb je een groot probleem en kan je konijn in klevensgevaar komen. Konijnen zijn ook dieren die niet kunnen braken. Dus eten in de maag heeft dan tijdens de narcose geen gevaren. Als je dierenarts zegt dat het konijn wel nuchter moet zijn dan is het hard tijd om op zoek te gaan naar een andere dierenarts!Iemand die dat zegt is absoluut niet konijnkundig.
kaatje Geplaatst: 16 november 2008 Geplaatst: 16 november 2008 daar sluit ik me als DA assistent volledig bij aan. Beste Dollie, ik begrijp absoluut dat het verwarring bij je oproept en niet alleen bij jou denk ik, je verwacht van je DA dat deze je juiste informatie geeft. Ik denk dat metname de dierenartsen van de `oude stempel`zullen vertellen dat het konijn nuchter moet zijn, je kunt er echter wel vanuit gaan dat een DA die dit tegenwoordig nog zegt, geen nascholingsdagen volgt, in ieder geval niet over konijnen, en zich verder ook niet verdiept in de geneeskunde van het konijn... Het is namelijk een gegeven feit dat je konijnen niet nuchter moet houdenKelly heeft al aangegeven waarom.
Dollie Geplaatst: 16 november 2008 Geplaatst: 16 november 2008 Oh ja dat van de spijsvertering wist ik wel, nu je het zegt. Ik heb overigens (nog) nooit een konijn laten castreren aangezien mijn meneren toch geen vriendin mogen maar ik dacht nu heb ik de kans om het eens te vragen :he: nou ja nu weet ik het, zal het goed onthouden voor mijn toekomstige konijn die natuuurlijk wel een vriendinnetje krijgt! Bedankt dames!
Gast sulochana Geplaatst: 17 november 2008 Geplaatst: 17 november 2008 haha, nu ik het zo terug zie was ik wel erg bezorgd. tis meer dat ik zelf het gevoel heb dat ik te weinig weet. dat is nu een stuk minder. heb idd mijn voedster apart inmiddels, maar ze lijken elkaar te missen, dus wil ze zsm weer bij elkaar hebben. hoop ook dat de kamer dan wat schoner blijft :mdr:. bedankt voor alle reacties, ik ga meteen een afspraak voor hem regelen.
hiekje Geplaatst: 17 november 2008 Geplaatst: 17 november 2008 Je hebt je in ieder geval goed voorbereid, en dat kan nooit geen kwaad! Alvast succes in ieder geval met de operatie, laat maar weten hoe het is verlopen!
Aanbevolen berichten