Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een van onze drie konijntjes, gewicht ongeveer 1 kg en bijna 6 mnd oud heeft last van verharde zere pootjes. De konijnen lopen overdag vrij rond op het gazon. Wij wonen op Tuk Tuk, Samosir Eiland, Noord Sumatra. Helaas zijn hier geen dieren artsen. Goede raad wordt op prijs gesteld.

Namens mijn dochtertje: Desy Isabel Silaban

• Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Hallo en welkom op Bunnybunch!

Ten eerste wil zeggen dat ik het goed vind dat je op zoek gaat naar informatie.

Je schrijft dat ze verharde pootjes heeft; Bedoel je hiermee dat deze van buitenaf hard aanvoelen of is er echt sprake van open wondjes?

Geplaatst:

Een paar weken geleden waren de voorpootjes bloederig en had ze erg lange nagels. Die hebben we toen met zorg geknipt. Op dit moment is het haar van de onderkant van de pootjes inmiddels bijna verdwenen en ziet het gedeelte waar de nageltjes naar biten komen er bijna verkalkt uit. Dit zelfde begint nu ook te beginnen bij de achterpootjes. De twee andere konijnen hebben geen enkel probleem. Op dit moment is het rood doch het bloed niet.

Voor Desy Isabel Silaban

Geplaatst:

Helaas hebben we op dit moment geen toegang tot medicijnen of een gekwalificeerde dierenarts. Echter zeer bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken naar de Sore Hocks. Bij ons konijntje zit het niet in de hakken, maar rond de tenen. Dat ziet er verschrikkelijk droog en verschilverd, verkalkt uit. Wat me vanmiddag opviel dat de twee anderen graag op zwarte grond onder een paar struikjes zitten en slapen en dat het zieke diertje op een stenen warme vloer gaat zitten. S' nachts zitten ze in hun ren, een deel hiervan is gewoon gazon en een ander deel tripleks met zaagafval. Temperatuur overdag 28 graden, s'nachts 20 graden. Het triplex gedeelte is extra afgedekt zodat ze daar als het hard regent zonder dat het doorlekt kunnen zitten. Zoals gezegd, ze lopen de hele dag vrij rond, de ren zelf wordt om de twee dagen verplaatst en schoongemaakt. Ik kan proberen om morgen een paar close-up foto's te maken, maar ik ben niet zo goed in compuetr en foto gerelateerde zaken.

Geplaatst:

Als je niet weet hoe je de foto's moet plaatsen, helpen we je wel...

Foto's plaatsen kan je doen door te kiezen voor de optie: 'Uitgebreide Editor' als je je bericht typt.

Daaronder zie je een gedeelte 'Overige Opties'

Dan klikken op 'Beheer Bijlagen'

Als je foto niet te groot is, dan wijst de rest zich vanzelf wel een beetje.

Geplaatst:

Bedankt voor de foto tip. Ik ben op dit moment in e-mail contact met Caroline. Ik ga zo wat foto's maken en stuur die dan met extra toelichting per e-mail naar Caroline. Uit de communicaties tot nog toe denk ik dat Caroline en haar vriendin ons op dit moment wellicht het beste kunnen helpen. Als de foto's lukken probeer ik vanmiddag hier ook een foto te laten zien.

Geplaatst:

Ik plaats hier alvast een foto die je me gestuurd hebt. Spontaan denk ik aan mijt en hopelijk is het dat ook ,omdat dat reletief eenvoudig te behandelen is met produkten die je zonder twijfel of daar kan bekomen of kan bestellen op internet. Wel opletten: Bepaalde produkten om mijt te behandelen zijn GIFTIG voor konijnen. Esther zal je wel de juiste info/inhoudsstoffen kunnen geven zodat jij op zoek kan naar het juiste middel.

Nav je mail nog 1 opmerking en dat mbt maĆÆs. Ook al beschouwen ze dat als lekkernij, dat geef je beter niet meer. De omhulsels van maĆÆs kunnen konijnen nl niet verteren en die kunnen zich ophopen in de darmen en zo een blokkage veroorzaken. Zonder DA in de buurt is het dier dan verloren, dus ik zou het risico niet nemen.

Jullie hebben daar waarschijnlijk wel papaya en annanas? Hou die 2 vruchten in je achterhoofd voor als je konijnen in de rui zijn. Die vruchten bevatten enzymen die het voedsel rond haar in de maag oplossen. Konijnen zijn daar nogal eens gevoelig aan en ook haren kunnen voor een opstopping zorgen, die 2 vruchten helpen dan.

Hebben jullie het geslacht van de konijntjes kunnen bepalen? Zijn het 3 voedsters of 3 rammen? Kijk dat zeker nog eens na, want daar gebeuren hƩƩl veel vergissingen en voor je het weet heb je 20 konijnen ;)

post-251-13922876267167_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Zou fijn als het inderdaad mijt is, dat is betrekkelijk makkelijk te behandelen.

Als je die pootjes zo ziet, zou je daar toch aan denken. Het ziet er een beetje uit zoals de huid er bij konijnen ook uit ziet bij mijt.

Een schimmel, denk maar aan voetschimmel bij mensen..dat ziet er ook zo verkalkt uit.

Mijt is trouwens besmettelijk hĆØ...

Afijn, die info krijg je vast wel..

Alle vertrouwen in de inzet van Caroline achter de schermen !

aangepast door ZaZa

Nog wat extra info:

http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Fungal/fungaldermatosis.PDF

http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Parasitic/lesscommonmite.PDF

http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Parasitic/earmite.pdf

Bovenstaande zijn 3 verschillende gevallen van mijt, maar op de foto's herken je vast wel dat het erg lijkt op wat Belang op haar pootjes heeft.

aangepast door Caroline

Aan de hand van het verhaal nu in combi met de foto's doet mij dit ook aan mijt denken.... Ook omschrijft Belang, dat er sprake is van schilfering wat er ook wel goed bij zou passen,

aangepast door kelly1986

We zijn al een stukje verder !

Na wat speurwerk blijkt dat jullie niet de enige zijn daar met een soortgelijk konijn met die klachten Belang !

De mogelijk bestaat dat er niet bij jullie, maar bij de 'leverancier' van deze konijnen mijt/schimmel oftewel: Scabies, heerst.

Hiervoor zou je Ivomec kunnen gebruiken.

Meer informatie, hoe je zelf even kan informeren waar het bij jullie te koop is, krijg je nog.

Hopelijk gaat dit lukken !!

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

Ik heb de info net doorgespeeld...

Voor de mensen die er niets van snappen... Zaza haar speurtocht leverde foto's op van een konijn wat niet enkel als 2 druppels water op Belang lijkt, maar wat vermoedelijk ook nog eens daar in de buurt woont met gelijkaardige symptomen....met een beetje geluk kan dat helpen om aan de juiste medicatie te geraken...

Geplaatst:

Esther heeft inmiddels ook bevestigd dat het om mijt gaat:

Van de foto's lijkt het mij een duidelijk geval van onderhuidse mijt, Sarcoptes scabiei. Ten eerste komt het veel voor in tropische vochtige klimaten, meer als huidmijt, en de neus lijkt van de foto's vervormt te zijn, meer vierkant. Ook de poten die besmet zijn is typerend.

Het is pijnlijk voor een konijn, en extreem irriterend.

Meer over deze parasiet en de behandeling kun u hier vinden:

Schurft: Sarcoptes scabiei en Notoedres cati

http://www.medirabbit.com/NL/Huidziektes/Parasieten_ziektes/Schurft_nl.PDF

Geplaatst:

Inmiddels is het dus duidelijk wat er mis is en wat we er aan kunnen doen. We zijn met de eerste acties gestart om aan de medicijnen te komen maar omdat we heel afgelegen wonen kan dit wel even in beslag nemen. Ik wil Caroline vooral maar ook de andere meelevers heel hartelijk bedanken voor jullie hulp. Ik ben onder de indruk van de snelheid waarmee er duidelijkheid is verschaft. We zijn inmiddels gestopt met mais als extra hapje. Wat betreft de ananas en papaya, die we beide ook in de tuin hebben, vraag ik me af wat het beste is de vrucht, de schil of de bladeren, of bij de papaya wellicht de pitten. Ik kan me niet herinneren dat ik de konijnen aan de bladeren van de Ananas heb zien knabbelen doch ik kan me vergissen. De bladeren van de papaya zitten hoog, dus daar kunnen ze niet bij komen.

Ik zal jullie op de hoogte blijven houden van hoe het verder gaat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .