Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gaat denk ik niet op leeftijd. Pas als je de nageltjes onder het haar vandaan ziet komen kan je het knippen. Niet in het rode gedeelte knippen, dat doet je nijn zeer en bloed behoorlijk!

Geplaatst:

Ik zou het idd ook bij de DA laten doen, hoewel ik het soms doe als ze echt te lang worden. Mijn nijnen vinden het iig niet echt een pretje en trekken de pootjes nogal snel terug waarna het wel eens een beetje fout gaat.

Geplaatst:

Nageltjes hoeven pas geknipt te worden als ze voorbij de vacht van de voorpootjes komen.

Konijnen die buiten wonen, en dus regelmatig over tegels lopen, hoeven minder vaak hun nagels geknipt te krijgen dan binnen konijn.

Dit komt doordat de nageltjes zo vanzelf al slijten op de tegels.

Als je de nagels van je konijn gaat knippen, knip er dan altijd maar een klein puntje vanaf.

Het roze gedeelte van de nagel is het "levende"deel van de nagel en is dus pijnlijk voor je konijn als je daarin knipt!

Als je er geen ervaring in hebt is het een idee om het je een keer voor te laten doen door je dierenarts.

Geplaatst:

bedankt voor de reacties,

maar mijn nijn gaan pas in april naar de DA, is dit niet te lang??? (dit komt omdat zij net de inenting weken gehad hadden toen ik belde)

de nageltjes steken al een halve cm buiten het leven en zijn echt heel scherp.

zijn er anders andere dingen die ik kan doen, vijlen ofzo??

Geplaatst:

geef jouw nijn een steen waarover hij kan lopen dan slijten de nageltjes van zelf af zonder risico. Ik heb er zo binnen een paar liggen en ik heb nog geen nageltjes moeten knippen op dat half jaar dat ze bij me wonen

Geplaatst:

Als de nageltjes zo lang worden dat je konijn er hinder van gaat ondervinden denk ik dat je niet moet wachten tot april.

Nagels knippen is bij de meeste dierenartsen niet zo duur.

Geplaatst:

Inderdaad, mijn vorige DA rekende er zelfs geen kosten voor. Tenminste, niet als ik tegelijkertijd ook de inentingen haalde. Dus normaal gesproken zou ik tussendoor een keer naar de DA gaan en anders zou ik er zelf een klein stukje vanaf knippen zodat het scherpste eraf is. Maar 9 weken klinkt idd erg jong, dus waarom niet even langs de DA voor de zekerheid?

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou niet al zo vroeg beginnen met knippen. Maar als het echt niet meer kan, dan moet je het gewoon doen. Hier onder wat tips!

aangepast door Brittjuh!
Geplaatst:

Als je de nageltjeszelf wil knippen let dan op het volgende:

- Knip niet in het levende gedeelte van het nageltje!!

- Stel je konijn gerust, iets lekkers helpt altijd. (Wortel bijvoorbeeld)

- Bij donkere nageltjes kan je een zaklamp gebruiken om het levende gedeelte beter te kunnen zien.

- Als het toch mocht gaan bloeden houdt er dan een gaasje tegen aan met eventueel wat betadine. Houdt het er net zo lang tegen aan tot het gestopt is met bloeden.

Heel veel succes met het nagels knippen!

Groetjes Brittjuh!

en ook de groetjes van mijn cavia's Mappie en Beertje:love:

Geplaatst:

ik weet niet of dit ook voor konijnen geld ,maar bij mensen babys en hoonden mag je de nageltjes niet zomaar afknippen en moet je deze vijlen voorzichtig ,omdat ze anders kunnen inscheuren ,omdat ze nog erg week zijn .

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .