Wilco Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Beste lezersMisschien hebben jullie een idee wat er aan de hand is naar aanleiding van dit verhaal.We hebben 2 jaar geleden een konijn gehad die van de 1 op de ander dag ziek werd. Niet meer at en erg koud aanvoelde. Wat erg opviel was dat hij een verdikking onder zijn kin had!? Na 2 dagen was hij overleden.We hebben toen na ongeveer een half jaar weer een ander konijn gekocht.En nu is er precies hetzelfde gebeurt. Met dezelfde verschijnselen.Weer die verdikking onder de kin en in anderhalve dag is ze overleden.Wat is er aan de hand?? We hebben nog een konijn, niet in hetzelfde hok.Wat kan het zijn en hoe kunnen we het voor evt volgende konijnen vookomen.Jullie mogen me ook mailen naar mijn thuis mail adres. wzeper@hetnet.nlAlvast bedankt
Dollie Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Apart! Heb er verder geen verstand van maar het is wel heeel toevallig.. Hoop natuurlijk dat he tniet weer gebeurt maar als het wel gebeurt, hup in de auto naar de dierenarts, zou ik zeggen... Nou ja er is vast iemand die betere antwoorden heeft dan ik
anouk Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 het doet me denken aan een wam ,hoeveel voer je je konijnen ?een wam kan aangeboren zijn ,en dus in de genen zitten ,maar bij te veel voeren krijgen ze ook een behoorlijke wam . een andere reden kan ik me eigenlijk niet bedenken ,ben je er niet mee naar d diere arts gegaan dan ?die had je wellicht meer kunnen vertellen ,het lijkt eerlijk gezegd sterk dat dit door een wam veroorzaakt word . meschien hebben andere nog een idee .
kelly1986 Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Je beschrijvng van niet meer eten en koud aanvoelen doet mij gelijk denken aan een gas aanval.Als konijnen Gas hebben, en ze er niet voor behandeld worden kunnen ze er snel aan onderdoor gaan. Een konijn MOET immers altijd eten. Die verdikking onder de kin.... Kreeg ze die acuut? of hadden ze die al even van te voren?Mij doet die verdikking namelijk ook denken aan een wam...
Aniek Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Ben je niet naar de dierenarts geweest dan? Denk dat het vanaf internet wel erg moeilijk zeggen is.
Caroline Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Als ik je verhaal zo lees, ga ik idd vermoeden dat je met die dieren niet bij de DA geweest bent...Een konijn is anders dan een hond of kat...24u niet eten kan de dood betekenen... Stoppen met eten doet een konijn ALTIJD als het pijn heeft en daar moet je echt op reageren, dus naar de DA. De oorzaak kan hƩƩl eenvoudig zijn en snel op te lossen,maar niets doen is echt geen optie... Ik raad je aan om de arikels mbt voeding en spijvertering op de site hier eens te lezen,dan ga je beter begrijpen wat ik precies bedoel.
Wilco Geplaatst: 6 november 2008 Auteur Geplaatst: 6 november 2008 Wat wordt er bedoelt met een WAM!?Ik ben inderdaad niet naar de DA geweest omdat ik dacht dat het snel over zou gaan. Maar helaas was dat niet het geval
chantal1987 Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 (aangepast) Een wam is zoĀ“n verdikking net als wat jij zegt in je eerste bericht. Een wam hoeft niet groot te zijn maar t kan ook heel erg zijn. Bij ons was er een konijn op mijn oude stage plek en die had een hele grote wam. 6 november 2008 aangepast door chantal1987
jasmijn86 Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Als een konijn stopt met eten/drinken moet je zo snel mogelijk naar een dierenarts. Konijnen kunnen echt heel snel doodgaan en als ze niet eten/drinken moeten alle alarmbellen gaan rinkelen.
kelly1986 Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Even ter verduidelijkng... zo een wam is doorgaans geen doodsoorzaak bij konijnen.Een wam kunnen ze krijgen doordat het erfelijk bepaald is Ć³f door teveel en verkeerd voer.... Als een konijn niet eet is dat ALTIJD een noodsituatie. Konijn stoppen met eten zodra ze pijn hebben.
Dollie Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/15996-be-krijgt-wam.html In dit topic staan wel foto's van een konijn die een wam heeft, moet je daar maar even kijken. Weet namelijk niet of ik zomaar foto's van BB-leden mag plaatsen.
Loesah Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Het zouden ook haken kunnen zijn..Dan stop een konijn ook met eten..Dit was bi 1 van mijn konijnen het geval.. Lusteloos, niet eten, voelde koud aan enz. Toen bleek dat hij haken had. Een wam kan hier dan dus los van staan. En als het geen wam was, kan het misschien en ontsteking zijn geweest? Nouja, dat is dus wat bij mij op kwam..En dat het bij beide konijnen is gebeurd kan misschien door de soort voeding.. waardoor de tanden niet goed afslijten? Het is maar een suggestie..
Aniek Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Met een dier behoor je ten alle tijden naar de dierenarts te gaan als er iets mis is. Een dier kan niet praten, ik betreur het altijd als mensen dat niet weten wanneer ze aan een dier beginnen.
Dollie Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 (aangepast) Met een dier behoor je ten alle tijden naar de dierenarts te gaan als er iets mis is. Een dier kan niet praten, ik betreur het altijd als mensen dat niet weten wanneer ze aan een dier beginnen. Nou ja, als je de eerste keer denkt 'ik kijk het even aan' en het dier overlijdt vrij snel daarna al, okay, maar als je voor een tweede keer exact hetzelfde ziet gebeuren... Dan zou ik gewoon direct heen zijn gegaan. Maar ja, dat doet niet iedereen, dat blijkt hier wel vaker.. 6 november 2008 aangepast door Dollie
Caroline Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Wat wordt er bedoelt met een WAM!?Ik ben inderdaad niet naar de DA geweest omdat ik dacht dat het snel over zou gaan. Maar helaas was dat niet het geval Ik vrees dat jij een harde les geleerd hebt en hoop dat je in toekomts wel naar de DA gaat als je konijn stopt met eten.De spijsvertering van het konijn is helemaal anders dan bij bv ons mensen. Het is een systeem van eten, waardoor de rest van de voedselmassa naar de darmen geduwd wordt en niet door de spieren rond de maag zoals de mens... Stopt een konijn met eten, wordt de massa hard, droogt uit, gaat er voedsel gisten in de darmen ,dat vormt gasbellen en dus pijn... Een konijn wat koud aanvoelt is al redelijk ver heen, dat is in choque en alleen een erg goede DA kan je dan nog helpen.
Rian Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Kan die verdikking niet ook wijzen op een abces of ander groeiend monster dat belangrijke doorgangen dichtdrukt?
Caroline Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Kan idd,maar vergezocht... vermits deze persoon niet weet wat een wam precies is, ga ik er van uit dat het dat gewoon was...
konijntje Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Hallo Wilco, Het lijkt een beetje op een verhaal wat ik "ook" heb meegemaakt. Mijn konijn (een vrouwtje) ontwikkelde jaren geleden (toen ze een jaar of 1 was) een wam (verdikking onder de kin). Niets aan de hand, dit komt wel vaker voor bij vooral vrouwtjeskonijnen, had ik gelezen, dus inderdaad, jaren geen problemen gehad (konijn heeft nog ruim 8 jaar na ontwikkeling van de wam geleefd, dus het kan denk ik inderdaad geen kwaad). Op een gegeven moment ging ik de konijnen (ze zaten met z'n tweeen in een groot hok) eten geven en zag ik iets heel erg vies (mensen met een zwakke maag; niet verder lezen!!). De wam was namelijk open geknapt leek het wel, dus ik kon zo bij het konijn naar binnen kijken (geen geintje echt waar!!). De wam was opeens ook helemaal plat (natuurlijk, want er zat niets meer in). Ik naar de dierenarts meteen, die heeft het schoongemaakt en die dacht aan een onderhuidse ontsteking welke was gesprongen . Maar het gekke is; die wam/ ontsteking (??) heeft er jaren en jaren en jaren gezeten (dus klopte dat wel: ontsteking??). Afijn, vanaf dat moment ging het vrij snel bergafwaarts met het konijn; raakte op een gegeven moment verlamd en wilde inderdaad niet meer eten en raakte (denk ik) onderkoelt, waardoor ik hem uiteindelijk na een paar weken van medicamenten heb laten inslapen omdat het zo zielig was op het laatst (kon alleen zich nog maar voort trekken/ slepen met zijn voorpoten door het hok). De dierenarts dacht op het laatst dat het wellicht ook een dwarsleasie kon zijn (hoe dat kan??? I don't know), aangezien hij echt vanaf zijn middel zeg maar helemaal verlamd was. Gek genoeg heeft het andere konijn (Speedy) nog jaren lang (in hetzelfde hok) tot zijn 12 1/2 jaar goed kunnen leven......ik was bang dat hetzelfde zou gebeuren, maar gelukkig niet (wel wat anders, maar dat verhaal is al bekend) maar waar uiteindelijk de oorzaak gelegen heeft????????????????????????? Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar toch wie weet?? Gr. Martine
Caroline Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Hallo Wilco, Het lijkt een beetje op een verhaal wat ik "ook" heb meegemaakt. Mijn konijn (een vrouwtje) ontwikkelde jaren geleden (toen ze een jaar of 1 was) een wam (verdikking onder de kin). Niets aan de hand, dit komt wel vaker voor bij vooral vrouwtjeskonijnen, had ik gelezen, dus inderdaad, jaren geen problemen gehad (konijn heeft nog ruim 8 jaar na ontwikkeling van de wam geleefd, dus het kan denk ik inderdaad geen kwaad). Op een gegeven moment ging ik de konijnen (ze zaten met z'n tweeen in een groot hok) eten geven en zag ik iets heel erg vies (mensen met een zwakke maag; niet verder lezen!!). De wam was namelijk open geknapt leek het wel, dus ik kon zo bij het konijn naar binnen kijken (geen geintje echt waar!!). De wam was opeens ook helemaal plat (natuurlijk, want er zat niets meer in). Ik naar de dierenarts meteen, die heeft het schoongemaakt en die dacht aan een onderhuidse ontsteking welke was gesprongen . Maar het gekke is; die wam/ ontsteking (??) heeft er jaren en jaren en jaren gezeten (dus klopte dat wel: ontsteking??). Afijn, vanaf dat moment ging het vrij snel bergafwaarts met het konijn; raakte op een gegeven moment verlamd en wilde inderdaad niet meer eten en raakte (denk ik) onderkoelt, waardoor ik hem uiteindelijk na een paar weken van medicamenten heb laten inslapen omdat het zo zielig was op het laatst (kon alleen zich nog maar voort trekken/ slepen met zijn voorpoten door het hok). De dierenarts dacht op het laatst dat het wellicht ook een dwarsleasie kon zijn (hoe dat kan??? I don't know), aangezien hij echt vanaf zijn middel zeg maar helemaal verlamd was. Gek genoeg heeft het andere konijn (Speedy) nog jaren lang (in hetzelfde hok) tot zijn 12 1/2 jaar goed kunnen leven......ik was bang dat hetzelfde zou gebeuren, maar gelukkig niet (wel wat anders, maar dat verhaal is al bekend) maar waar uiteindelijk de oorzaak gelegen heeft????????????????????????? Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar toch wie weet?? Gr. Martine Dat is waarschijnlijk geen wam geweest,maar een abcess /of tenminste een abcess geworden na bepaalde tijd)en is denk ik ook niet te vergelijken met het verhaal boven,aangezien dat konijn stopte met eten en gaan DA gezien heeft...
kelly1986 Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Ik ben het met Caroline eens dat dat idd een heel ander verhaal is.Natuurlijk is jouw verhaal ook hartstikke erg..... maar toch zijn de feiten in t verhaal anders....
Dollie Geplaatst: 6 november 2008 Geplaatst: 6 november 2008 Hallo Wilco, Het lijkt een beetje op een verhaal wat ik "ook" heb meegemaakt. Mijn konijn (een vrouwtje) ontwikkelde jaren geleden (toen ze een jaar of 1 was) een wam (verdikking onder de kin). Niets aan de hand, dit komt wel vaker voor bij vooral vrouwtjeskonijnen, had ik gelezen, dus inderdaad, jaren geen problemen gehad (konijn heeft nog ruim 8 jaar na ontwikkeling van de wam geleefd, dus het kan denk ik inderdaad geen kwaad). Op een gegeven moment ging ik de konijnen (ze zaten met z'n tweeen in een groot hok) eten geven en zag ik iets heel erg vies (mensen met een zwakke maag; niet verder lezen!!). De wam was namelijk open geknapt leek het wel, dus ik kon zo bij het konijn naar binnen kijken (geen geintje echt waar!!). De wam was opeens ook helemaal plat (natuurlijk, want er zat niets meer in). Ik naar de dierenarts meteen, die heeft het schoongemaakt en die dacht aan een onderhuidse ontsteking welke was gesprongen . Maar het gekke is; die wam/ ontsteking (??) heeft er jaren en jaren en jaren gezeten (dus klopte dat wel: ontsteking??). Afijn, vanaf dat moment ging het vrij snel bergafwaarts met het konijn; raakte op een gegeven moment verlamd en wilde inderdaad niet meer eten en raakte (denk ik) onderkoelt, waardoor ik hem uiteindelijk na een paar weken van medicamenten heb laten inslapen omdat het zo zielig was op het laatst (kon alleen zich nog maar voort trekken/ slepen met zijn voorpoten door het hok). De dierenarts dacht op het laatst dat het wellicht ook een dwarsleasie kon zijn (hoe dat kan??? I don't know), aangezien hij echt vanaf zijn middel zeg maar helemaal verlamd was. Gek genoeg heeft het andere konijn (Speedy) nog jaren lang (in hetzelfde hok) tot zijn 12 1/2 jaar goed kunnen leven......ik was bang dat hetzelfde zou gebeuren, maar gelukkig niet (wel wat anders, maar dat verhaal is al bekend) maar waar uiteindelijk de oorzaak gelegen heeft????????????????????????? Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar toch wie weet?? Gr. Martine Volgens mij heeft het konijn van mijn nicht hetzelfde gehad, maar die is nog vrij jong, net anderhalf misschien. Ik weet niet, heb het niet echt gevolgd of besproken met haar, weet ook niet of Jip een 'wam' (wat het ook is/was) had maar hij had wel een gat in zijn 'keel' en het heeft een fortuin gekost bij de DA x'D dat is het enige wat ik ervan weet. En dat ie (volgens mij) nog steeds leeft ( is nou een paar maand terug)
pleuntje Geplaatst: 7 november 2008 Geplaatst: 7 november 2008 Een wam is toch niet gevaarlijk? 3 van mijn voedsters hebben dit. Weliswaar een kleintje. Ik denk dat het gevaar is dat daar best een verdikking kan zitten en je dan niet gaat voelen waar die bult vandaan komt. Zit dit abces op een andere plek dan valt dit gelijk op en gaan er alarmbellen rinkelen. Maar zoals al vaker gezegd bij stoppen met eten direct ingrijpen en naar de da.Mijn konijn stopte 2 weken geleden ook plots met eten. Maar door bijna 1.5 week intensieve verzorging gaat het nu weer veel beter met hem. Hij had haken op de kiezen. Als ik hem had laten zitten een dag of 2 had ik hem ook niet meer gehad.
Aanbevolen berichten