pleuntje Geplaatst: 28 oktober 2008 Geplaatst: 28 oktober 2008 (aangepast) Stampertje heeft haakjes op zijn kiezen. Vanaf vrijdag wil hij niet eten. Ik dacht eerst aan gas en heb hem meteen binnengehaald en antigas middelen en pijnstiller gegeven. Later op de dag kon ik bij de da terecht. Deze zag haakjes op de kiezen. Dus waarschijnlijk de oorzaak, zijn darmen lagen compleet stil. Met recovery en wortelhapje gedwangvoedert en zijn darmen zijn gelukkig goed op gang gekomen. Hij eet nu wel fijngesneden groenten en SS. Hooi eet hij wat minder.Gisteren heb ik hem overdag weer buitengezet. De groep gaat achter hem aan, nadat hij 2 dagen boven heeft gezeten. Ik vond hem nog te zwak voor de confrontatie en heb hem in het hok opgesloten (buiten dus). Ten eerste kan ik hem hier minder goed in de gaten houden dan binnen. De keutels zie je bijna niet liggen, zakken in het stro. Maar kan ik hem nu buitenlaten of toch beter in de nacht binnenhalen. Het is altijd een buitenkonijn geweest die nooit in zijn hok gaat liggen maar altijd in de ren ligt. Ik zat eerst te denken aan overdag buiten en 's nachts binnen, maar dan zit je toch iedere keer met een temperatuursverschil.Laat ik hem langer binnen dan ben ik bang dat hij niet meer naar buiten kan. Anders moet ik hem tot het weekend binnenhouden, omdat hij vrijdag onder narcose gaat. Maar kan hij dan nog naar buiten? Ik heb binnen geen ruimte voor hem. Hij zat in de frettenkamer. Dus moest konijn en fretten steeds wisselen. Bij elkaar lijkt me niet zo'n slim idee. 28 oktober 2008 aangepast door pleuntje
bunny ranch chanty Geplaatst: 28 oktober 2008 Geplaatst: 28 oktober 2008 toch lastig na de operatie zou ie eigelijk binnen moeten om bij te komen.....Kan buiten onderkoeld raken.
pleuntje Geplaatst: 28 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2008 Ik wil hem vrijdag wel een weekend binnenhouden. Maar als ik hem nu binnenhoud tot volgend weekend dan wordt het moeilijk om hem weer buiten te krijgen.Kan ik hem nu buiten laten staan nadat hij 3 dagen binnen is geweest.
nijntjemarlot Geplaatst: 29 oktober 2008 Geplaatst: 29 oktober 2008 mijn nijn had ook haaken op de kiezen was ook ongv. deze periode maar ik deed haar gwn weer buiten hoor gwn lekker veel stro gegeven en temp. in de gate gehouden maar wat chanty zegt daar moet je idd goed op passe
pleuntje Geplaatst: 29 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2008 Ik heb hem gisteren goed volgestopt met stro en zijn kooi goed afgedekt. Tenslotte heeft hij een goede wintervacht. Dat was wat de dierenarts ook opviel. Ja, ze zitten altijd op de koude grond. Ik geef hem nog wel pijnstillers hoor, ik ben veel te bang dat hij anders weer stopt met eten. ZIjn probleem is tenslotte nog niet verholpen. Maar we wilde hem eerst in een wat betere conditie hebben. Verder stop ik er dan nog snel een klein spuitje voeding in, dat laat hij toe en smikkelt gretig. Verder eet hij al goed groenten en ss brokjes. Het hooi eet hij ook wel goed maar niet meer zo gretig als voorheen. Dus misschien doet hem dat een beetje zeer.
pleuntje Geplaatst: 30 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2008 Hoe herken je snel haakjes op de kiezen. Stampertje heeft gewoon alles gegeten en plots stopt hij met eten. Nog geen 12 uur later lagen zijn darmen al compleet stil. Ik wil dit in de toekomst uiteraard voorkomen en zorgen dat ik er op tijd bij ben.Nu eet hij wel weer alles maar minder gretig terwijl de haken nog niet verwijderd zijn.
Caroline Geplaatst: 30 oktober 2008 Geplaatst: 30 oktober 2008 Waarschijnlijk is hij minder gaan eten en daardoor is de darmwerking trager gaan verlopen en uiteindelijk zo traag dat het voedsel achter in de darmen is gaan gisten. Dat heeft gezorgd voor de vorming van gasbelletjes en dus pijn...pijn=stoppen met eten. Het verschil met nu, ondanks dat hij nog niet geopereerd is, is waarschijnlijk gewoon te verklaren door het feit dat het een konijn is... je weet hoe ze zijn... en hoe jij bent... Kleine gok: nu je dit weet ,blijf je er altijd bij als hij eet, steekt het als het ware nog bij in zijn mond en als je kon, zou je het zelfs voorkauwen... Een konijn voelt dat hoort... en houdt van die aandacht dat het krijgt... Volgens mij is dat dus de reden waarom hij nu wel alles eet...de aandacht...
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 oktober 2008 Geplaatst: 30 oktober 2008 (aangepast) ik heb zĀ“n loge gehad hier....... wil je niet weten..... http://www.bunnybunch.nl/community/weblogs/bunny-ranch-chanty-320/735-snuffie-eet-niet-meer-na-zijn-castratie.htmllees alle delen van snuffie maar.... 30 oktober 2008 aangepast door bunny ranch chanty
pleuntje Geplaatst: 31 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2008 Caroline, ik zou er inderdaad best bij willen blijven, maar momenteel is dat geen optie. Door al dat dwangvoederen, medicijnen e.d erin proppen moet hij niks meer van me weten. Hij komt niet eens meer in de buurt als ik er ben. Hoewel dat vanmorgen al iets minder was. En hup dan pak ik hem weer en breng hem naar de dierenarts. Hij wordt namelijk vandaag aan zijn haakjes geholpen.Het is dus niet de aandacht. Maar ik ga het wel beter in de gaten houden nu. Kijken wie wat eet. Dat is wat moeilijk met 4 konijnen dus met mijn neus er bovenop. En Cindy, ik ga vanavond jou topic eens doorlezen. Nu moet ik opschieten, dieren verzorgen, werken e.d.Bedankt voor de tips in ieder geval. Tussen 14.30-15.00 uur mag ik bellen hoe het met Stampertje is. Ik kan hem helaas pas na 17.00 uur ophalen ik kon geen vrij krijgen op het werk. Dus ik hoop dat ze naar me geluisterd hebben en zijn eetgedrag in de gaten houden. Anders zit ik weer met hetzelfde probleem. Jullie horen het vanavond wel.
busylizzzy Geplaatst: 31 oktober 2008 Geplaatst: 31 oktober 2008 Sterkte! Is altijd een gek gevoel om je arme lieverd bij de dierenarts te laten en zelf weer weg te moeten gaan... Hoop dat alles goed gaat, laat het weten!
pleuntje Geplaatst: 2 november 2008 Auteur Geplaatst: 2 november 2008 Nou, het is weer een paar dagen geleden dat ik hier geweest ben. Stampertje is geholpen vrijdag. Hij had bij de dierenarts een bakje ss brokjes weggewerkt. Ook keutelde hij goed. Thuisgekomen at hij praktisch niks meer. Ik geef hem 3-4 groentenschotels per dag. Dwangvoederen lukt bijna niet, hij laat het gewoon uit zijn bekje lopen. Gisteren heeft hij wat beter gegeten en vanmorgen waren er weer keutels. Ik geef hem nog wel pijnstiller en darmstimulerende middelen. Vandaag eet hij weer veel minder. Misschien dat de groenten zijn strot uitkomen omdat ik dit weer overdreven heb. SS-brokjes eet hij heel weinig en hooi ook. Als zijn groentenschotel niet op is of voor een groot deel met het avondeten dan ga ik hem weer wortelhapje proberen bij te voeren. Het gaat niet echt soepel in ieder geval. Tips zijn welkom.
pleuntje Geplaatst: 3 november 2008 Auteur Geplaatst: 3 november 2008 Gisterenavond heeft hij nog 2 kleine groentenschotels naar binnen gewerkt en vanmorgen waren er keutels. Ik juich nog niet te vroeg want gisteren had hij ook ineens keutels en dan weer niet. Maar het is toch maar weer een goed begin.
Caroline Geplaatst: 3 november 2008 Geplaatst: 3 november 2008 Pleuntje, het is normaal dat hij nog geen biks eet hoor, dat beginnen ze als laatste weer te eten.Elk uurtje vers hooi aanbieden helpt ook wel eens.
pleuntje Geplaatst: 3 november 2008 Auteur Geplaatst: 3 november 2008 Hij heeft vandaag wel brokken gegeten en 2 groentenschotels. Hooi gaat ook redelijk. Dus het gaat de goede kant op.En Caroline, dat hij geen brokjes at vond ik zo erg niet, maar dat hij bijna niet at dat vond ik niet zo geweldig.Ik geef hem wel nog steeds pijnstillers.
Caroline Geplaatst: 3 november 2008 Geplaatst: 3 november 2008 Klinkt alleszins alsof het de goede kant uitgaat...
pleuntje Geplaatst: 4 november 2008 Auteur Geplaatst: 4 november 2008 Hij eet nu goed en heeft goede keutels. Ik hoop dat het zo blijft gaan.
kelly1986 Geplaatst: 4 november 2008 Geplaatst: 4 november 2008 Mooi zo!!! hopenlijk zet de lijn zich zo voort!
Loesah Geplaatst: 4 november 2008 Geplaatst: 4 november 2008 als hij nog steeds geen brokjes wil eten kun je die misschien zacht maken met een heel klein beetje water...
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 november 2008 Geplaatst: 4 november 2008 Brokjes gaat ie van zelf wel weer eten maar hij heeft nog pijn in de mond dus groen en hooi is in eerste instantie beter.Op groen kunnen ze zeker de eerste tijd wel teren...
pleuntje Geplaatst: 5 november 2008 Auteur Geplaatst: 5 november 2008 Hij heeft maandag en dinsdag brokjes gegeten en vanmorgen stond er weer een vol bakje. Ik heb gisterenavond de pijnstilling gemengd met een geprakt schijfje banaan om hem minder stress te geven.Weet iemand of de pijnstilling dan misschien minder werkt. Ik geef Carprofendrops 0.9 ml voor een konijn van 1850 gr.Groenten ging hij wel van eten dus ik maak me nog niet heel ongerust.Hoelang kunnen ze dan nog last krijgen na het verwijderen van haken. Dit lijkt er wel heel grof aan toe te gaan zou je haast denken.
bunny ranch chanty Geplaatst: 5 november 2008 Geplaatst: 5 november 2008 dat is per konijn verschillend..... de pijn grens.Je mag de drops 2 keer daags geven 0.5 ml per kilo konijndaar naast zal ie eerder groenten eten dan bix geef het tijd.
pleuntje Geplaatst: 5 november 2008 Auteur Geplaatst: 5 november 2008 Ja, maar hij heeft de brokjes 2 dagen lang wel gegeten en ineens niet meer?Hij heeft wel een groentenschoteltje op vandaag. En net nog een gegeven. Hooi heeft ie ook nauwelijks van gegeten.
pleuntje Geplaatst: 7 november 2008 Auteur Geplaatst: 7 november 2008 Nu eet hij alles weer goed en heb de pijnstilling gehalveerd. Als het zo goed blijft gaan probeer ik Stamper morgen weer in de groep te krijgen.
Aanbevolen berichten