Alyssa Geplaatst: 27 oktober 2008 Geplaatst: 27 oktober 2008 Ik heb sinds gisteren een konijn bij mij Coccidiose blijkt te hebben.Nu was ik eigenlijk wel benieuwd hoe besmettelijk dit is voor andere huisdieren.Dit omdat wij namelijk ook caafs, muizen, degoe's, fretten, katten en een hond hebben. En hoe is dit over te geven?Als een dier niet in contact komt met het andere is het dsan veilig.Of moet dit dier helemaal apart? Ik hoor het graag van jullie
zwarte panter Geplaatst: 27 oktober 2008 Geplaatst: 27 oktober 2008 Coccidiose is erg besmettelijk.Het besmettingsgevaar zit hem in de keutels. Dieren worden besmet door de opname van oöcysten (coccidiose-eieren) die in de keutels aanwezig zijn.Je zou ook elke dag de kooi moeten uitkuisen om herbesmetting te voorkomen.Volgens mij worden de konijnen die bij het besmette konijn zitten normaal ook meebehandeld voor coccidiose.
Alyssa Geplaatst: 27 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2008 Er zitten geen konijnen bij, dit konijn is weggehaald wegens zijn gezondheid.De andere konijnen worden ook behandeld. Maar mij gaat het nu om de andere dieren in huis.Het hok maken we ook elke dag goed schoon, etenbak en drinkfles ook.Elke dag vers water en schoon hooi.
Mireille Geplaatst: 27 oktober 2008 Geplaatst: 27 oktober 2008 coccidiose is voor vele dieren schadelijk, hygieene is zeer belangrijk.Heb jij het konijn aangeraakt vergeet dan ook nooit je handen goed te desinfecteren
Snoef Geplaatst: 27 oktober 2008 Geplaatst: 27 oktober 2008 Hoe meer ik op dit forum rondkijk, hoe meer ik er achterkom wat voorn rare, enge en erge ziektes er voor konijnen zijn:S
Alyssa Geplaatst: 28 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2008 Handen wassen etc doen we goed.Dit omdat het natuurlijk ook via de ontlasting gaat en dit ook wel eens op hem zit.We maken alles hier elke dag goed schoon en zorgen voor goede hygiene.
Mireille Geplaatst: 28 oktober 2008 Geplaatst: 28 oktober 2008 even nog een kleine toevoeging.Alle konijnen dragen coccidiose bij zich.Zolang het evenwicht in de darmen bewaard blijft niks aan de hand, maar zodra dat verstoort wordt kan de coccidiose de overhand nemen.Dan pas wordt het ook gevaarlijk voor andere dieren/konijnen omdat de coccidien in overmaat aanwezig zijn en aan andere konijnen gegeven kan worden wiens darmen dan ook weer in onbalans komen en hetzelfde probleem kunnen krijgen
Alyssa Geplaatst: 28 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2008 Dat had ik al gelezen ja, er is een hoop te vinden over op internet.Maar heb het bij de DA na gevraagd en het is van ras op ras overdragbaar.Verder maken we alles elke dag goed schoon.Het konijntje gaat gelukkig weer god ondanks dat het er slecht uit zag.
Aanbevolen berichten