Ingrid Hogenboom Geplaatst: 19 oktober 2008 Geplaatst: 19 oktober 2008 Hallo,Ik vond in het hok bij mijn konijn (voedster van 15 weken oud) een soort slijmerige roze substantie bij de ontlasting (leek net gelei pudding). Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad? Ik hoop dat het niks ernstigs is, wie kan mij helpen? Overigens hebben beide konijnen regelmatig diaree. De tips op deze site heb ik allemaal doorgenomen, maar niks lijkt echt te helpen. Verder eten en drinken ze goed.
Micky Geplaatst: 19 oktober 2008 Geplaatst: 19 oktober 2008 Even geknipt en geplakt van deze website: Coccidiosecoccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand, jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Bij coccidiose tarten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn (maar ook van andere dieren) aan. Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijn eet niet meer, drinkt niet meer, valt af en droogt uit.Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Onstmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) elke dag weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon. Zou het Coccidiose kunnen zijn? Ik zou even de antwoorden van de meer ervaren BBers afwachten maar een lange tijd diarree is bij konijnen natuurlijk nooit goed. Ben je al een keer bij de DA geweest?
zwarte panter Geplaatst: 19 oktober 2008 Geplaatst: 19 oktober 2008 De roze kleur zegt me niks. Maar slijm bij de ontlasting klopt niet.Je kan eens in dit topic kijken, daar staan ook foto's in. Dan kan je eens kijken of het er hetzelfde uitziet.http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/13011-konijntje-hope-stierf-door-verwaarlozing-tuincentrum.html Eet en gedraagt ze zich nog normaal?
The Email Female Geplaatst: 19 oktober 2008 Geplaatst: 19 oktober 2008 Ik zou de ontlasting met slijm meenemen naar de dierenarts.
zwarte panter Geplaatst: 19 oktober 2008 Geplaatst: 19 oktober 2008 Ik zou idd naar de dierenarts gaan zoals 'The Email Female' zegt. Maar zorg wel dat je naar een konijnkundige dierenarts gaat. Hier kan je zien of er een in de buurt is http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/7421-konijnkundige-dierenartsen.htmlEn vraag nadrukkelijk om de ontasting grondig te onderzoeken.
Ingrid Hogenboom Geplaatst: 20 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2008 Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inmiddels bij de dierenarts geweest en het gaat inderdaad om coccidiose. Nu heb ik een poeder mee gekregen om door het water te doen. De slijmerige substantie werd aangemaakt om een beschermlaag om / op de darmen te creeeren. En dit moet er op een gegeven moment toch uit. Verder gaat het goed met de nijnen. De DA zei overigens dat vooral droogvoer heel belangrijk is voor konijnen. Hooi is het allerbelangrijkst en als aanvulling biks. En vers water natuurlijk.Gr. Ingrid.
zwarte panter Geplaatst: 20 oktober 2008 Geplaatst: 20 oktober 2008 Goed dat je naar de dierenarts bent geweest!Waar je wel goed op moet letten met dat poeder, is dat je konijn van het water blijft drinken. Volgens mij heeft het niet zo'n lekkere smaak, want mijn konijnen weigerden nog van hun water te drinken met het poeder erin.Veel succes!
Aanbevolen berichten