kathytjeuh Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 Droopy was slechts 8 maanden bij ons, ...'s Morgens liep ie nog vrolijk rond, ze dronk normaal, ze at normaal (korrels en af en toe wortels, gras).Toen ik in de middag even ging kijken lag ze dood... Zou iemand de precieze reden kunnen weten?
kathytjeuh Geplaatst: 13 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2008 Als je bedoelt tegen die ziekte daar van die muggen, nee ze was niet ingeënt.
CaineS Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 Je kan je konijnen inenten tegen 2 ziektes:1) Myxomatose: inderdaad de ziekte die vooral door muggen wordt verspreid. Deze ziekte begint met zwellingen van oogleden, oren en genitaliën. Bovendien krijgen de konijnen subcutane knobbels over het lichaam. Je kan er meer over vinden op internet. 2)RHD(Rabit Haemorrhagic Disease): Deze ziekte wordt gekenmerkt door een zeer plotse sterfte. Je kan hier ook meer over vinden op internet. Het zou dus eventueel RHD kunnen zijn maar zeker weet je dit niet.Je schreef dat je konijn nog goed at maar keutelde het ook nog goed? En waren het normale keutels?
kathytjeuh Geplaatst: 13 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2008 Ja het ging allemaal goed. Mijn vader zei wel dat het ook kan omdat het te dik was, het had inderdaad een wam hangen... Maar kan dat een doodsoorzaak zijn?
Loesah Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 het? je bedoeld dat je konijn te dik was? nouja in ieder geval , sterkte
Caroline Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 Ja het ging allemaal goed. Mijn vader zei wel dat het ook kan omdat het te dik was, het had inderdaad een wam hangen... Maar kan dat een doodsoorzaak zijn? Doodsoorzaak nr 1 bij konijnen is idd overgewicht... Het vet stapelt zich op rond de organen en dus ook rond het hart. Het hart verzwakt hierdoor natuurlijk en deze konijntjes worden extra gevoelig voor een hartaanval. (konijnen zijn daar sowieso al gevoelig voor) Of dit bij jou het geval is, kunnen wij natuurlijk niet zeker weten, maar ik zie dat je 2 konijnen hebt? Is de tweede ook zo dik? Wat geef je ze elke dag te eten? Misschien kunnen we je helpen met de juiste voeding , zodat tenminste je tweede konijn gezonder is? Een wam is trouwens niet altijd een teken van te dik zijn. Bepaalde rassen o gewoon bepaalde konijnen hebben hiervoor een erfelijke aanleg en zullen altijd een wam ontwikkelen.
Mireille Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 wil je weten wat het geweest was zal je sectie moeten laten doen.
kathytjeuh Geplaatst: 13 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2008 Doodsoorzaak nr 1 bij konijnen is idd overgewicht... Het vet stapelt zich op rond de organen en dus ook rond het hart. Het hart verzwakt hierdoor natuurlijk en deze konijntjes worden extra gevoelig voor een hartaanval. (konijnen zijn daar sowieso al gevoelig voor) Of dit bij jou het geval is, kunnen wij natuurlijk niet zeker weten, maar ik zie dat je 2 konijnen hebt? Is de tweede ook zo dik? Wat geef je ze elke dag te eten? Misschien kunnen we je helpen met de juiste voeding , zodat tenminste je tweede konijn gezonder is? Een wam is trouwens niet altijd een teken van te dik zijn. Bepaalde rassen o gewoon bepaalde konijnen hebben hiervoor een erfelijke aanleg en zullen altijd een wam ontwikkelen. Wat ze te eten kregen:- gras- korrels- wortels- af en toe een snoepje (zo'n knaagstokje) Nu geef ik ze momenteel geen wortels meer en geen snoepjes ...Ik HAD 2 konijnen, en heb er nu nog 2
Caroline Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 HOOI is het belangrijkste voor konijnen...ben je dat vergeten in je lijstje?Hoeveel korrels krijgen ze?
kathytjeuh Geplaatst: 13 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2008 Ja dat ben ik vergeten, want we hebben hier een heleboel hooi staan, ze krijgen voor het slapen gaan 1 grote hand hooi, misschien is dat te veel of te weinig?Ze krijgen een bakje vol korrels, en in een bakje geraakt er een schep, zo'n soort schop om voer te scheppen...
Petradhd Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 Te veel hooi bestaat niet, alleen te weinig. Maar een grote hand, is dat voor samen of per konijn? En deden ze daar de hele dag mee of was het halverwege de dag al op? Je weet dat je konijn genoeg hooi krijgt als het de hele dag over hooi kan beschikken.
Dollie Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 Wanneer is een konijn te dik dan? Ik heb niet het idee dat die van mij te dik zijn, maar goed.. Beetje moeilijk te zien bij een konijn, bij een kat of hond valt het wat meer op..
kathytjeuh Geplaatst: 13 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2008 Dit is nu Dusty, oordeel zelf maar of ie te dik is...Een hand hooi voor 2 konijnen rekende ik eerlijk gezegd. Ik zal er nu op letten en hen meer hooi geven
Mireille Geplaatst: 13 oktober 2008 Geplaatst: 13 oktober 2008 is dusty een ram of voedster?En ik neem aan dat dusty de grote is op de foto
kathytjeuh Geplaatst: 14 oktober 2008 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2008 Dusty is een voedster, en dusty is de grootste;)
L.konijn Geplaatst: 15 oktober 2008 Geplaatst: 15 oktober 2008 Ze moeten onbeperkt hooi hebben. En wortels niet teveel want daar zit veel suiker in en daar worden ze dik van.
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 oktober 2008 Geplaatst: 15 oktober 2008 gas zou een doods oorzaak kunnen zijn als ze een bolle strakke buik had.
Loesah Geplaatst: 15 oktober 2008 Geplaatst: 15 oktober 2008 daar zat ik inderdaad ook aan te denken..Mja in de toekomst dus goed opletten met wat je aan je konijnen geeft.Op de site van bunnybunch staat ook een lijst met gezonde en minder gezonde groentes. (bij de artikelen over konijnen)Daarnaast kun je natuurlijk veel op het forum lezen.
Anne&zwiebje Geplaatst: 15 oktober 2008 Geplaatst: 15 oktober 2008 gas zou een doods oorzaak kunnen zijn als ze een bolle strakke buik had. hoe bedoel je met gas en hoe kunnen ze dat krijgen?
Loesah Geplaatst: 15 oktober 2008 Geplaatst: 15 oktober 2008 (aangepast) hier kan je er alles over lezenhttp://www.bunnybunch.nl/konijnen/gas-en-verstopping-bij-konijnen.html 15 oktober 2008 aangepast door Loesah
Aanbevolen berichten