Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Iedereen,

Mijn konijn voelde zich al een dag niet lekker en had een klein beetje een scheef koppie. Vandaag ben ik met haar naar de DA geweest en ze heeft (bijna zeker) torticollis. Omdat ze dus bijna niet eet moet ik haar dwangvoeren. Ik heb babyvoeding gehaald en heb daar al wat van gegeven.

Mijn vraag is dus: Hoeveel moet ze echt minimaal aan ml. voeding binnenkrijgen?

En wat kan ik haar nog meer het beste geven aan dwangvoeding?

Zou ik ook dingen zelf kunnen mixen?

De DA heeft me wel veel verteld erover maar ben het gewoon vergeten en wil natuurlijk z.s.m. dat mijn lieve nijn weer beter is.

Alvast heeeeel erg bedankt!

Groetjes Esmee

Geplaatst:

Het beste is om speciaal dwangvoer bij de dierenarts te halen en hiervan ongeveer, afhankelijk van de grootte van je konijn, 5 x 10 ml te geven. Mijn ervaring is dat ze het dwangvoer lekker vinden en alle voedingstoffen zitten er in, meer dan wat er in de babyvoeding zit.

Geplaatst:

Torticollis betekent draainek. Het is dus eerder een symptoom dan een aandoening..

Heeft je dierenarts ook verteld waardoor ze die draainek heeft gekregen. Het kan namelijk twee oorzaken hebben.

Met welke medicijnen behandel je je konijn=

Geplaatst:

Waarschijnlijk door E. Cuniculi. Ze heeft bij de DA een prikje gehad en ik heb panacur meegekregen. Ze ziet er al een stuk beter en vrolijker uit vandaag gelukkig! Ze eet weer wat en haar oortje staat niet meer scheef. Ik ben er gelukkig vroeg bij geweest! :) Ze zit ook niet meer zo zielig in een hoekje en ze poetst zigzelf weer. Ik ga haar nu beneden neerzetten ipv in mijn kamer zodat ik haar goed in de gaten kan houden.

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga vandaag wel ff speciale dwanvoeding halen :)

Groetjes Esmee

Geplaatst:

Ze heeft net vrijwillig een stukje banaan uit mijn hand gegeten en volgens mij eet ze nu steeds meer :D. Ze eet vooral gewoon hooi en af en toe brokjes. Ik hoop dat het goed komt met haar...

Geplaatst:

Panacur weet ik niet (ik ben door de zenuwen veel vergeten van het bezoek)wat ik wel weet is dus dat ik het voorlopig ga geven. Ik moet iig maandag de DA weer bellen of het al beter gaat. De DA heeft haar helemaal onderzocht incl. oren. Ze krijgt geen pijnstilling.

Geplaatst:

Het gaat al een stuk beter met nijn! Ze lijkt weer helemaal de oude maar met het scheve koppie na dan. Ze eet ook weer meer maar nog niet zoals het hoort.

Geplaatst:

De panacur moet je een week of zes blijven geven. Ik denk dat in de injectie antibiotica zat voor het geval dat het een binnenoorontsteking is. De panacur is tegen parasieten en die zijn hardnekkig.

Geplaatst:

Kan je niet naar je DA bellen zodat hij alle adviezen nog een keer rustig aan je uit kan leggen? Misschien kan hij je terug bellen op een rustig moment in de praktijk. Ik ben blij dat het al een stuk beter gaat met je nijn maar als je twijfelt over iets zal je DA dat vast nog wel een keer uit willen leggen.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties allemaal.

Mijn nijn heeft dus geen E cuniculi maar ze heeft een licht hersenbloedingkje gehad. Daardoor is het bij dr koppie aan 1 kant een beetje gaan "hangen" zeg maar. Ze is er heeeeel goed vanaf gekomen en ze is weer helemaal de oude. Ik ben al 2 dagen gestopt met de panacur op advies van de DA en ze is er absoluut niet door achteruit gegaan. Ik blijf haar wel erg in de gaten houden hoor en hou e. cuniculi in mijn achterhoofd dus mocht ze tog achteruitgaan en verschijnselen daarvan vertonen zal ik meteen weer beginnen met de panacur. Ik ben zo ontzettend blij dat ze weer de oude is en dat ze er zo goed vanaf is gekomen.

Hier even een fotootje van haar (wel een oude, nu is ze veel pluiziger) :)

pic0205no3.jpg

Geplaatst: (aangepast)

TIP van de dag!

Konijnen zijn gek op appelmoes!

Is natuurlijk niet echt gezond!

Maar als je je konijn medicijnen moet geven....

Of hij wil niet eten is dit dus de oplossing!

Je kan het met een spuitje geven in de mond.

Maar meestal werkt dat niet echt,

Als je het op een klein schoteltje, wil het vaak makkelijker...

Het is beste om even te kijken waar de minste suikers in zitten (Amoes)...

aangepast door Esther.P.
Geplaatst:

je kunt ook gewoon olvarit wortel gebruiken. Ik deed altijd een klein beetje daarin de medicijnen, mengen en hij likte het zo op. Wel geven voordat je biks geeft want dan gaat het nog gemakkelijker!

maar vanwaar deze tip ineens?

Geplaatst:

Het is zeker schrikken geweest! Ik wist me echt geen raad en 6 weken medicijnen zou ik niet redden, want heb ook nog school en huiswerk. Het lijkt ook niet op e. cuniculi. Ze heeft alleen maar een scheef koppie en ze is verder niet duizelig, ze loopt helemaal recht iig. Ook haar oogjes bewegen niet alle kanten op.

Ik hoef haar niet meer te dwangvoeren, ze eet weer zoals vanouds maar toch bedankt.

Ik heb haar 2 dagen moeten dwangvoeren dus valt wel mee, maar toen wou ze egt niks eten zelfs geen groente en fruit.

Geplaatst: (aangepast)
je kunt ook gewoon olvarit wortel gebruiken. Ik deed altijd een klein beetje daarin de medicijnen, mengen en hij likte het zo op. Wel geven voordat je biks geeft want dan gaat het nog gemakkelijker!

maar vanwaar deze tip ineens?[

Ik las eerst de eerste pagina & dat is het hoofd onderwerp :s

aangepast door Esther.P.
Geplaatst:

Ik heb haar afgelopen dagen nog goed in de gaten gehouden voor als ze misg tog wel e. cuniculi had. Het is eigenlijk alleen maar beter gegaan met Nijn al dacht ik dat het niet meer beter kon, haha. Ze eet nog steeds prima en ze kan weer ontspannen. Ik ben egt heel blij dat ze geen e.cuniculi had maar gewoon een licht hersenbloedingkje.

Geplaatst:
Ik heb haar afgelopen dagen nog goed in de gaten gehouden voor als ze misg tog wel e. cuniculi had. Het is eigenlijk alleen maar beter gegaan met Nijn al dacht ik dat het niet meer beter kon, haha. Ze eet nog steeds prima en ze kan weer ontspannen. Ik ben egt heel blij dat ze geen e.cuniculi had maar gewoon een licht hersenbloedingkje.

Ohhh wat fijn dat het goed gaat met haar zeg :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .