Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoe weet je zeker dat het om gas gaat? Wat zijn de symptomen die je konijntje vertoont>?

De dosering van sili met san heb ik even opgezocht op konijnen.nl

Om voorbereid te zijn op gas is het belangrijk de volgende zaken in huis te hebben:

- Aeropax. (Bij apotheek verkrijgbaar) Dit is een mensen-antigasmiddel, maar werkt heel goed bij konijnen.(Er bestaan geen voor konijnen ontwikkelde middelen die op gas inwerken.) Het middel heeft geen invloed op de darmen, het wordt niet in het lichaam opgenomen maar werkt uitsluitend in de darmen op gas, het heeft geen invloed op verdere gegeven medicatie, dus het kan zonder bezwaar aan een konijn gegeven worden. Het werkzame bestanddeel is simethicon.

OF:

- Equate. Dit is ook een simethicon produkt, met dezelfde eigenschappen als Aeropax, maar het heeft een smaak die door de meeste konijnen makkelijker genomen worden, en het is geconcentreerder, dus er hoeft maar weinig van gegeven te worden. Klik hier voor info over simethicon)

BELGIE

In Belgiƫ is Aeropax niet verkrijgbaar. Equivalenten voor Aeropax zijn:

- Sili-met-san. Dit antigasmiddel bestaat uit poeder en moet in wat water opgelost worden.

De dosering dimethicon uitrekenen ( 40 mg. dimethicon per keer) en de frequentie van geven aanhouden zoals beschreven staat voor de andere middelen.

of

- Ceolat kauwtabletten. Deze tabletten bevatten 80 mg. dimethicon, de juiste dosering is dus een halve tablet per keer. De halve tablet kan als snoepje gegeven worden, of wanneer het konijn dat niet neemt, fijngemaakt worden en vermengd met wat water via een spuitje gegeven worden. De frequentie van geven aanhouden zoals beschreven staat voor de andere middelen.

aangepast door Evee
Geplaatst:

Ok... je weet zeker dat ze gas heeft...dat is op zich al knap natuurlijk!

Weet je ook dat als ze gas in de maag heeft en niet in de darmen en je gefet een anti-gasmiddel, dat dat contraproduktief kan werken en het dus alleen maar erger maken? Een anti-gasmiddel is eigenlijk gewoon nergens goed voor omdat gas een symptoom is en geen oorzaak!!!

Geplaatst:

nou dat weet ik dus niet of het in de maag of darmen is, ik weet zeker dat het om gas gaat maar waar precies weet ik ook niet. Haar buikje borrelt enorm, ze heeft geen diarree, wil niet eten, ligt daar maar stilletjes in de raarste houdingen...Ik heb haar buikje zachtjes gemasseerd en nadien borrelde het nog meer.

Waarom raadt men dan aan een anti gasmiddel te gebruiken op forums, als het toch voor niets goed is?

Geplaatst:

IK zou contact opnemen met de dierenarts. Bij gas hebben ze naast een anti gas middel ook pijnstilling en darmstimulerende middelen nodig.

Ook moet ze veel lopen om het gas kwijt te raken en een kruikje hebben om op te warmen.

Geplaatst:

oke bedankt ik heb al een afspraak gemaakt voor vanavond. Lopen doet ze niet, alhoewel ze veel ruimte heeft, ze ligt languit, ik ben kweet niet hoe nerveus en bezorgd en hoop dat het goed komt met haar

Geplaatst:

Het beste middel voor je nijn is waarschijnlijk metacloral. Stimuleert de darmwerking.

Gelukkig borrelt z'n buikje nog, er is activiteit!

Je moet er echt voor zorgen dat zn darmen niet stil gaan liggen.

Je kan haar ook olvarit geven.

Verder alleen hooi, water en hooithee.

Konijnen krijgen bij deze klachten vaak een verlaging van de lichaamstemperatuur.

laat haar lekker binnen en zet haar desnoods onder een lamp, of leg een kruik ( en als je die nie hebt een lege colafles(je) met goed warm water naast haar.

Let goed op of ze eet en drinkt.

Doe het desnoods onder dwang. Drinken kan je bv geven met een spuitje.

Mag ik vragen hoe oud je nijn is? Is ze kort geleden verhuist of heeft ze last van stress?

Geplaatst:

het beste middel is vast te stellen wat het konijn exact heeft miss loes en dan daar op te reageren.

Zomaar dingen gaan geven zonder diagnose zou ik nooit doen.

sweet 16, hoe is het afgelopen bij de da?

Geplaatst:

ze heeft een spuit primperan gekregen en ik heb haar moeten dwangvoeren met critical care formula die avond...maar niet lang want nadien werd ze die avond nog levendig en begon al hooi te knabbelen. Gisteren at ze ook weer helemaal zelfstandig maar ik heb een beetje primperan meegekregen die ik nog moet geven. Ze legt weer keuteltjes ook:yes:

Ik hou het nu extra in de gaten.

Mijn konijn is 1 jaar geweest onlangs, ik denk dat ze geen stress heeft want ze heeft veel ruimte en een gecastreerd vriendje waar ze gek op is.

Ze is wel ontzettend in de rui geweest, misschien dat dat ook heeft meegespeeld.

Ik ben in alle geval blij dat het goed gekomen is

Bedankt voor de reacties :)

groetjes

Geplaatst:

bedankt:wink2:. Van groenvoer krijgen ze wortelloof, witloof, komkommer, soms eens een worteltje of stukje appel.

Wortelloof krijgen ze veel want ik krijg er bijna dagelijks van iemand die een groententuin heeft

Geplaatst: (aangepast)

daarom missloes

als je geen diagnose kan stellen ,kan je mensen ook niet zeggen wat ze moeten geven ,en dus naar een diere arts door verwijzen ,.

fijn dat je naar de diere arts ben gegaan en dat het beter gaat met je nijn

aangepast door anouk
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .