lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Hoi Ik merkte net op toen ik beneden kwam dat snickers zich wat anders gedraagd. Normaal likt hij altijd aan mijn vinger, neus of wat er dan ook in de buurt komt. Nu deed ik het deurtje open en bleef hij liggen. Ik pakte hem op en hij rende weg, ging onder de kast liggen (zijn favo plekje) maar blijft nu liggen. Ik wil hem proberen aan te raken, maar dan gaat hij een stukje naar achteren en gaat weer liggen. Bo mijn andere nijn duwt wel steeds tegen hem aan, maar snickers reageert weer niet.Het lijkt alsof hij weer last heeft van gas. Dit heeft hij al eens eerder gehad en toen wisten we de oorzaak ook niet.Het enigste wat ik me kan bedenken is dat ze vanmorgen wortelloof hebben gehad ipv peterselie. Kan dat de oorzaak zijn? Mijn vraag is, ik heb nog cisaral drops. Mag ik deze samen met mijn man bij hem toedienen? Of is het weer tijd om de DA te bellen? Deze cisaral zit nog bijna vol (flesje van 30 ml) ook heb ik nog genoeg spuiten enz.Ik wil niet meteen panieken want misschien is er niks aan de hand, ik ben ook nog niet zo lang thuis maar ik merk dat hij weer wat anders is dan normaal.Snickers is zowiezo een erg stresskonijntje, al vanaf dat ik hem heb. Ik ben de enigste die hij vertrouwt. Graag een reactie! Als ik nog andere dingen moet doen, hoor ik het graag. Ik heb evt ook babyhapje thuis. alvast bedankt!!
lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Geplaatst: 9 september 2008 oh ja en is het erg als ik hem cisaral zou geven en hij toch geen gas zou hebben? Kan dat kwaad?
kelly1986 Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Ik zou toch even de dierenarts bellen. Cisaral is een darmstimulans. Bij gas heb je ook pijnstilling nodig...en evt een anti gas middel. Hoe voelen zijn oortjes aan? en heeft hij nog gekeuteld?\
lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Geplaatst: 9 september 2008 ik zal zo zijn oren even voelen. Keutels weet ik niet, ze zitten namelijk samen in een groot buitenhok binnen. En nu dus sinds 5 uur los.....ik heb eventueel ook nog wel pijnstilling in huis.Begrijp me niet verkeerd ik heb iedere cent voor mijn nijnen over maar als het niet nodig is, zou ik toch graag de 100 euro besparen (dat koste het de vorige keer, was in het weekend om 12 uur ;s nachts)
lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Geplaatst: 9 september 2008 zijn oren zijn koud. Ik heb hem echt onder de kast uit moeten slepen, dat liet hij toe. Hij holt naar een andere hoek van de kamer en gaat weet liggen.Mijn alarmbellen beginnen uit te slaan. Ik vrees weer gas, ga zo de DA bellen. Waarom heeft het ene nijn daar zoveel last van en een ander niet? Ik heb met BO nooit iets, en met snickers zit ik om de haverklap bij deDA. Het is mijn eerste nijn en ook mijn aller aller liefste....het is een dierenwinkel konijn en is altijd al bang geweest...
lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Geplaatst: 9 september 2008 kan nu meteen komen, ik laat even weten hoe het gaat!
lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Geplaatst: 9 september 2008 ben weer terug. Moest naar een andere dierenarts die ik nog niet eerder gehad heb. Deze man heeft snickers helemaal nagekeken (getemperatuurd, was 37 graden, oren, ogen, neus en mond nagekeken en zijn buik goed nagevoeld.) Snickers heeft twee spuitjes gehad en moet even een dag op water en hooi. Bij de DA hebben we hem even op de grond gezet om te kijken wat hij deed. Hij bleef gewoon zitten en ging niet liggen of zo. Ik heb met de DA even gehad over verandering van voeding. Omdat ik dus wortelloof had gegeven vandaag en gisteren in plaats van peterselie. Hij zei dat het bij konijnen eigenlijk gewoon heel slecht is om te veranderen omdat hun maag daar niet tegen kan. Nu wist ik dat wel maar ik had gewoon niet gedacht dat peterselie en wortelloof zo verschillend waren. Ik heb dus nu wel weer geleerd dat ik dus niks anders meer geef, ook niet ter verandering of zo.... Gelukkig kon ik meteen terecht!
Micky Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Pffff, wat een gedoe toch af en toe met die lieverds. Ik zit ook om de haverklap bij de DA met mijn konijn. Volgens mijn vriend is Teun economisch total-loss maar toch heb ik het er graag voor over. Liever te vroeg dan te laat, toch..Beterschap voor Snickers. Hopelijk voelt hij zich snel weer beter. Je hebt goed & snel gehandeld!
Rian Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Lizzie toch!! Heb jij weer. Ben blij dat je bij de DA bent geweet, hopelijk is snickers morgen weer helemaal de oude. Beterschap!
Caroline Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 ben weer terug. Moest naar een andere dierenarts die ik nog niet eerder gehad heb. Deze man heeft snickers helemaal nagekeken (getemperatuurd, was 37 graden, oren, ogen, neus en mond nagekeken en zijn buik goed nagevoeld.) Snickers heeft twee spuitjes gehad en moet even een dag op water en hooi. Bij de DA hebben we hem even op de grond gezet om te kijken wat hij deed. Hij bleef gewoon zitten en ging niet liggen of zo. Ik heb met de DA even gehad over verandering van voeding. Omdat ik dus wortelloof had gegeven vandaag en gisteren in plaats van peterselie. Hij zei dat het bij konijnen eigenlijk gewoon heel slecht is om te veranderen omdat hun maag daar niet tegen kan. Nu wist ik dat wel maar ik had gewoon niet gedacht dat peterselie en wortelloof zo verschillend waren. Ik heb dus nu wel weer geleerd dat ik dus niks anders meer geef, ook niet ter verandering of zo.... Gelukkig kon ik meteen terecht! Lizzie...WAAROM moet hij op water en hooi? Heeft de DA dat gezegd? Wat was er precies mis? Je weet dat 37 graden vƩƩl te weinig is, dat dat ondertemperatuur is? Zei de DA dat dat slecht is voor hun maag? Het is de spijsvertering,de maag is niet zwak...verder klopt het wel min of meer. De belangrijkste vraag: eet hij?
lizzie1981 Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Geplaatst: 9 september 2008 hij zei ook wel dat 37 graden te weinig was maar deed daar verder niet moeilijk over of zo....wat moet de temp. dan zijn? Ik dacht dat 37 niet veel te laag was? De DA zei dat dat kwam omdat zijn eten verkeerd gevallen was (ik moest het maar vergelijken met mensen) en dat zijn temp daarom gedaald was. Snickers zijn oren waren nl ook best koud. Dat was nu net al wat beter.Dat hij weer op hooi en water moest zei de DA omdat hij dacht dat snickers last had van het loof van de wortel. Het was mijn eigen DA ook niet, als we hier het spoednummer bellen dan krijgen we de dienstdoende DA uit de buurt, en dat was deze keer niet uit mijn eigen praktijk. Snickers was net al wel een beetje levendiger. Hij at al wel wat sprietjes hooi. Ik ga er vanacht nog een keer uit om te kijken. Verder moest ik van de DA snickers apart zetten maar dat heb ik niet gedaan. Mijn beide nijnen genezen van alles beter als ze gewoon bij elkaar mogen zitten. Snickers kwam net al wel weer naar het deurtje van het hok, dat is voor mij wel een goed teken.Ik heb eventueel wel wortelhapje klaarliggen. Hij eet dus mondjesmaat wel wat, en als het morgen niet over is ga ik naar mijn eigen DA. Bij het nakijken van alle andere dingen, kon de da niets vinden (oren, neus, enz hij vroeg ook nog of S moest niezen maar dat was niet zo)
Caroline Geplaatst: 9 september 2008 Geplaatst: 9 september 2008 Ok, ik was niet zeker... maar niet jou DA en dus gewoon niet echt bekwaam...37 graden is ondertemp en teken van shoq, leg er een warm kruikje bij, zijn darmwerking kan daar voordeel uit halen nl en wat je nu absoluut moet vermijden is dat de darmen gaan vertragen, stilvallen. Konijnen ligt niks "op de maag" door weinig eten vertraagd hun darmwerking, voedsel gaat gisten (in maag of in darmen) dat vormt gasbellen die pijn doen, konijn stopt met eten van pijn, darmen vallen helemaal stil...vervolg ken je... Dat wortelloof zomaar gaat gisten is mogelijk, maar de kans is klein... waren de keutels de afgelopen dagen kleiner of anders van vorm? Als dat zo was zgn "verstopping" zou logische verklaring zijn...dan moet hij idd hooi eten, veel vezels zijn dan belangrijk.Geen wortelhapje geven, gewoon bikspapje maken als hij niet eet. Kan nl ook weer gaan gisten!
lizzie1981 Geplaatst: 10 september 2008 Auteur Geplaatst: 10 september 2008 mijn man is vannacht (zonder dat ik het wist) nog twee keer zijn bed uit gegaan om te gaan kijken. S. kwam al weer uit zichzelf naar de tralies en likte aan zijn vinger. Ook lag hij niet meer zo veel maar zat hij meer. Vanmorgen heb ik Bo brokjes gegeven en snickers hooi. Hier at hij gelukkig wel weer van. Hij is nog wel wat rustiger dan normaal maar at wel weer. Ook kwam hij direct naar mij toe en likte mij aan mijn vinger. Ook toen ik Bo even wat aandacht kwam, zocht S mij op (soms denk ik wel dat ie me kwam bedanken of zo, S. voelt dingen goed aan merk ik vaker). Soms vraag ik me dus ook af of konijnen in de gaten hebben hoe je voor ze zorgt en wat je er voor over hebt.Gelukkig hoef ik maar tot 12.15 te werken en ga ik daarna meteen naar huis. Toetsen kijk ik thuis wel na van de kids. Maar naar mijn mening is hij wel aan het opknappen.even voor de duidelijkheid: wat is een normale temperatuur voor een nijn? Want anders laat ik me de volgende keer bij een andere DA niet meer zo makkelijk afschepen! Gelukkig is mijn eigen DA veel beter met uitleggen en heeft ze ook extra cursussen gehad voor konijnen.
Caroline Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 39 komma .... weet niet precies wat er na de komma staat, moet ik opzoeken, maar als de temp maar 37 is,is dat echt te laag. Ben blij dat het weer beter met hem gaat. Ivm groenvoer. Peterselie is een natuurlijk middel tegen gas. Je schreef dat ze normaal alleen peterselie krijgen, maar ik denk dat dat net alleen niet goed is. Je zou ze eigenlijk elke dag minstens 3 soorten groen moeten geven. Ik denk ook hoe meer soorten groen een konijn krijgt, hoe beter het spijsverteringsysteem met nieuwe groenten kan omgaan. Let wel, ben daar niet echt zeker van...maar ik merk aan de tweelin dat zij geen probleem hebben om bepaalde groenten weer op te nemen nadat ze het een tijdje niet gehad hebben. Wortelloof bv, soms zijn er gewoon geen wortels met wortelloof en krijgen ze dat 1-2 weken niet. Maar ze krijgen wel een stuk of 5 andere soorten groen, als ik dan weer wortelloof te pakken krijg, hebben ze daar nooit problemen mee. Ze hebben ook nog nooit diaree gehad. Ik denk wel dat Merlot 1 keer last gehad heeft van nieuw groenvoer, maar dat was familie van brocolli en dus een koolsoort, die geef ik gewoon niet meer nu... Probeer dus gewoon groenten te kopen die er altijd zijn, selder met veel bladeren aan, witloof plus peterselie lijkt me bv een mooi begin. En elke dag een stukje wortel mag daar ook bij.
lizzie1981 Geplaatst: 10 september 2008 Auteur Geplaatst: 10 september 2008 wat mijn nijnen aan groenten krijgen is het volgende:peterselie iedere dag soms:wortel een plakjewitlof (maar dat eet S niet meer sinds hij daar een keer gas van heeft gehad, Bo eet het graag)selderijeen klein stukje appel Ik zou graag van jullie tips willen welke groenten ik erbij kan doen. Zoals jullie zien eet snickers geen witlof meer sinds hij daar gas van heeft gehad (althans dat denken we, want hij raakt het sinds dien niet meer aan) Wat zouden jullie me willen aanraden wat ik erbij kan doen?alvast bedankt voor julllie reacties!
Caroline Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 Belangrijk is om die groenten gewoon elke dag te geven en niet soms... daarmee raken idd hun darmen van slag als ze daar gevoelig aan zijn... Wat er makkelijk bij kan zijn kruiden zoals basilicum, dille, thijm, munt, wortelloof, romeinse sla, andijvie
lizzie1981 Geplaatst: 10 september 2008 Auteur Geplaatst: 10 september 2008 bdankt voor de tip, ik ga straks meteen naar de winkel en ga rustig aan opbouwen met de nieuwe groenten en kruiden.Wortel krijgen ze overigens best wel vaak maar dat ga ik dan uitbreiden naar elke dag. ik wist niet dat andijvie ook mocht!
kelly1986 Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 Wat hier ook altijd te verkrijgen is en een veilige groente is,ruccola. Als je begint met opbouwen, begin dan met 1 groen soort tegelijk.Na een dag of vier kan je een tweede toe gaan voegen. succes
lizzie1981 Geplaatst: 10 september 2008 Auteur Geplaatst: 10 september 2008 oke dank je, ik ga straks meteen wat halen. Ik dacht dat sla niet goed was voor konijnen? Of is ruccola dan net wel goed! Dat hebben ze hier ook altijd wel. Ze krijgen al dagelijks peterselie en meestal ook een plak wortel. Kan ik dan gewoon 1 blaadje rucola toevoegen per dag?
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 september 2008 Geplaatst: 10 september 2008 beste temp van een konijn.....38 tot 39.6pols 220 tot 325 per minuutadem haling 32 tot 100 per minuut
lizzie1981 Geplaatst: 10 september 2008 Auteur Geplaatst: 10 september 2008 dank je voor je info, ik heb het direct opgeslagen op mijn pc!
Aanbevolen berichten