Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Mijn konijntje blijft een zorgenkonijntje.. :( (zijn snot is waarschijnlijk chronisch)

Ik merk de laatste tijd dat mijn konijntje zich wat minder goed schoon houdt van onderen. De urine zit soms bij zijn buikje en aan de achterkant. Verder ontdekte ik net een heel klein korstje (je zou het zo over het hoofd kunnen zien) op zijn onderlip.

Kan dit misschien syfilis zijn? Kan dat samengaan met plasproblemen? Of kan hij een blaasontsteking hebben en is dat op zijn lip een wondje?

Oja, en nog een vraagje: hoe kan je het beste je konijn schoonmaken, als hij onder de urine zit? Ik probeer het met wat warm water (niet te warm natuurlijk), maar dat werkt eigenlijk niet echt heel goed. Verder verschoon ik zijn toiletje iedere dag, dus het lijkt me niet dat hij lang in zijn eigen viezigheid kan zitten.

Heeft iemand misschien enig idee wat het zou kunnen zijn? En kan ik het even aankijken of moet ik direct ingrijpen? Hij is namelijk niet constant vies van onderen, maar af en toe.

En kan er misschien enig verband zijn met snot? Hij heeft hier helaas chronisch last van... Soms gaat het een tijd goed en soms loopt hij weer te snotteren. Kan dit met elkaar te maken hebben of staat dit totaal los van elkaar?

Geplaatst:

Oja, mijn konijn is nu ± 2 jaar en is na zijn nestperiode niet meer in contact geweest met andere konijnen. Ik zat er wel aan te denken om hem een maatje te geven, maar i.v.m. zijn snot kan dat natuurlijk niet. (Hij mag verder wel veel los lopen en krijgt veel aandacht)

Nu is het dus zo dat hij al een behoorlijke tijd niet in contact is geweest met andere konijnen. Kan het dan nog wel steeds syfilis zijn, of is dat uitgesloten? Hoe lang is de incubatietijd? En hoe wordt het overgedragen? Alleen via direct contact met een ander konijn?

Geplaatst:

Oja, nog een aanvulling: mijn konijn is wel enigzins mager. Ik heb geen keukenweegschaal maar ik kan zijn ruggengraat en heupbotten duidelijk voelen. Een hele tijd terug was hij bij de dierenarts in ieder geval 1 kilo en een klein beetje (ik weet het niet exact meer) en ± 3 weken geleden was hij bij de dierenarts 960 gram. (het is een pooltje) Volgens de dierenarts had het te maken met zijn chronische snot.

Hebben jullie nog enig idee hoe ik hem beter op gewicht kan krijgen? Ik geef hem meer biks, hij krijgt veel groenvoer en hij heeft ook onbeperkt hooi. Verder krijgt hij redelijk vaak stukjes wortel en appel. Ik weet dat je het normaal gesproken niet te vaak moet geven, maar in dit geval wil ik juist dat hij wat aankomt! Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om hem wat aan te laten komen?

En qua biks lees ik hier wel eens wat over science selective. Is het ook een idee om daar op over te stappen, of maakt de bikssoort niet zo heel veel uit? Nu krijgt hij gewoon merkloze biks, die je in een zak kan scheppen in de dierenwinkel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .