Rosan Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 Hallo allemaal. ik heb een vraag en hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. ik heb een konijn met sifilus. dit is zo goed als zeker. ze leeft buiten in een groep. in eerste instantie hebben we haar alleen behandeld en apart gezet. het was over. toen ze weer terug ging in de groep kwam het terug. we hebben nu de hele groep behandeld (het is een groep van 5 waarvan er dus maar 1 kenmerken heeft) helaas is het nog steeds niet over. de andere 4 konijnen hebben 4 injecties gehad en het zieke konijn inmiddels 7. nu zegt de dierenarts dat alle beesten dan maar een bloedonderzoek moeten om te kijken wie de dragers zijn (terwijl ze dus al behandeld zijn). ik heb echt het gevoel van kastje naar de muur gestuurd te worden. eerst is me verteld dat als ik de 4 "gezonde" konijnen liet behandelen dat deze dan in ieder geval niet meer de drager konden zijn. de behandeling is nu sinds 2 week klaar. met het zieke konijn zijn we dus wel extra injecties wezen halen. het gaat wel iets beter maar is nog steeds niet weg.de sifilus uit zich overigens alleen aan de neus. bij de geslachtsorganen is niets te zien. en heeft het ook nooit gezeten. weet iemand wat te doen?? ik ben ten einde raad. de dierenarts zei nog als niets helpt en wij weten niet wat voor andere behandeling we moeten starten kun je haar beter in laten slapen. nu vraag ik je. we willen graag dat ze beter wordt maar welk traject moet je nu in?ik heb haar nu gewoon bij de groep zitten en vraag me af of ze weer in quarantene moet. het is echter zo lastig als ze eruit geweest is om haar weer terug te plaatsen.HELP.Sandra:frown:
bunny ranch chanty Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 zeg eens welke behandeling heb je gehad......
Caroline Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 Cin kan je wel helpen mbt behandeling,maar voor je vragen mbt drager zijn en zo, zou ik als ik jou was, dit verhaal mailen naar Wilhelmina in Utrecht. Zij zullen hier wel het juiste antwoord op weten. Inslapen... de DA misschien???
bunny ranch chanty Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 vaak worden dieren met dat fout behandeld en komt het steeds terug dus de behandeling die is geweest wel belangerijk te weten.Of het de juiste is geweest!!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 (aangepast) Konijnen syphilis Konijnen Syphilis:Wordt veroorzaakt door de bacterie treponema cuniculi.Besmetting gaat via dekken of door direct kontact meestal voedster jong.Het is dus een geslachtsziekte die ook kan optreden bij dieren die nog niet gedekt zijn en of hebben.[Die dus ook alleen in hok zitten zonder soortgenoten]Het komt steeds vaker voor dat dieren het krijgen in jonge leeftijd!!!!!!!! die ook alleen in een hok zitten.De jonge dieren hebben vaak alleen neus problemen en geen geslachts misvorming of verdikking.De dieren vertonen roodheid , zwellingen en later soms pus rond geslachtsorganen en anus.Ook zwellingen /korstjes op neus ,lippen ,oogleden is mogelijk.LET OP: er komen tevens symptoomloze dragers voor,die gedurende stresssituatie ziek kunnen worden.En of het door geven zonder de syphilis te uiten.Diagnose: bloed onderzoekZiekte beeldincubatie tijd 20-72 dagenBehandeling bekend geen enkele ab werkt!!! maar o.a 1 keer per week 5 weken lang benzyl penicilline 20-25 mg per kiloofproxaine 1 ml per dag per kilo 3 dagen lang achter elkaar.met deze behandelingen zijn reeds goede resultaten behaald.Met volledige genesing.Alleen veel dieren artsen herkennen het helaas niet altijd.....................hier onder de foto's: Na behandeling was dit konijn binnen 3 weken helemaal weer goed en van de ziekte af.neus korst laat los van neus.Hier boven ziet u ook pus vorming bij de neus.De korst staat helemaal naar voren.Binnen 3 weken was dit konijntje genesen met de wekelijkse behandeling.Hier onder nog een voor beeld.Hier onder 1 week na de behandeling. De ervaring is dat alle konijnen te zijn genesen van syphilis.En zeker weer voor de fok gebruikt kunnen worden. cindy Ziekteverschijnselen: Het is een chronisch verlopende ziekte, waarbij doorgaans zeer weinig ziektetekens opvallen. De geslachtsorganen, vulva, penis, testikels zijn gezwollen en rood. Later doet zich een waterig en verder een etterig secreetvorming voor. In vergevorderde stadia kunnen zich dergelijke gezwellen ook op lippen, oogleden, oorbasis enz. voordoen. De verspreiding geschiedt door de dekking, doch ook door belikken. De incubatietijd is lang en schommelt tussen 20-72 dagen. De infectie kan ook latent blijven en ter gelegenheid van kwetsuren of verwondingen tot uiting komen 29 augustus 2008 aangepast door bunny ranch chanty
bunny ranch chanty Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 nu is het wel zo dat alle dieren tegelijk behandeld moeten worden met meer dan een prik dus dat is niet voldoende.alleen de middelen genoemt werken bij dit geen ab of andere injecties niet genoemd.
Rosan Geplaatst: 29 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2008 Hallo allemaal, Allereerst bedankt voor jullie reacties. dit geeft een mens weer een beetje moed. het konijn (samantha, hebben de kinderen bedacht!) heeft het inmiddels bijna een jaar. we zijn begonnen met gewone antibiotica en oogzalf ter verzachting van de neus. toen dit niet afdoende hielp kwam het verhaal syfilis en kreeg ze 5 injecties benzylnapen (deze naam staat op de factuur) en hebben we haar apart van de groep gezet. het ging toen over en we hebben haar weer bij de groep gevoegd. de groep was toen niet behandeld.daarna kwam het terug. toen is besloten alle konijnen te behandelen. De vier 'gezonde' konijnen hebben 4 injecties gehad. ( van 28 / 7 - 4/8 - 11/8 - tot 18-8). ik weet niet precies de hoeveelheid per keer. Samantha dus nu 7. De laatste 3 keer van Samantha en de laatste keer van de groep is de dosis op advies van universiteit Utrecht verhoogd. Volgens deze was de dosis te laag. De dierenarts zegt nu dat samantha in principe aanstaande maandag nog een prik zou moeten en heeft nu dus gebeld dat het advies is om bloed af te nemen om te kijken of het wel syfilis is. ook alle andere konijnen zouden bloedonderzoek moeten ondergaan om te kijken of ze drager zijn, terwijl ze dus net al die injecties hebben gehad die er voor zouden moeten zorgen, zo is het mij tenminste toen verteld, dat ze drager af zouden zijn.De foto's die je laat zien zijn exact zoals mijn konijn er nu ook uit ziet.volgens mij is een bloedonderzoek dus ook niet nodig om te kijken of ze het wel heeft of niet.
bunny ranch chanty Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 Ik heb geen bloed onderzoek gedaan gewoon gelijk behandeld.bloed onderzoek kost ook tijd en geld.Maar als zij eerst behandeld is en terug gezet blijf je door een andere drager besmetting houden.Dus weer over nieuw iedereen de eerste behandelingen tellen dan niet meer mee.Doe wat met mijn gegevens met je da succes
Rosan Geplaatst: 30 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2008 ja ik heb hem gekregen. had vandaag even geen tijd vanwege een verjaardag maar ga er morgen even voor zitten. vast bedankt
Aanbevolen berichten