shaquille Geplaatst: 25 augustus 2008 Geplaatst: 25 augustus 2008 na lang nadenken plaats ik hier toch maar een topic.mijn konijn (klein ras, voedster 2,5 jaar oud) is al meer dan een week niet lekker. Op 13 augustus is het eigenlijk allemaal begonnen.toen ik thuis kwam trof ik konijn aan, zielig in het hoekje van de kooi. ze was koud en wilde niks eten. gelijk konijn in handdoek gerold DA gebeld en langsgegaan. conclusie gas. ze heeft een injectie voor pijnstilling gehad en ik kreeg een poedertje mee daarin parafine(??). (ze heeft toen ook dwangvoeding gehad)vrijdags vond ik haar nog niet echt genoeg opgeknapt dus weer naar DA. Zij vertelde me stoppen met die poeder en cisaral drops geven (ter bevordering van maaglediging). zondagavond wilde konijn eigenlijk niet meer van wchoekje af, urine toonde een rode kleur.weer naar de DA (dit maal konijn dokter). cisaral blijven geven, en anti biotica en metocloral drops geven. toch dwangvoeding blijven proberen.antio biotica voor vermoedelijke blaasonsteking (konijn gloeide soms ook).nu zijn we een week verder, en ik weet t niet.ze is wel vrolijker, oortjes weer naar voren. maar haar eetlust is nog niet wat t geweest is. ze is zelfs zo erg afgevallen dat haar ruggetje goed voelbaar (en voor mij zichtbaar is). dwangvoeding wil ik op dit moment liever niet geven want ze eet wel hooi en groente en ze drinkt ook wel (alleen uit bakje flesje moet ze niks meer van hebben) en dwangvoeding geeft bij haar heel veel stress.eigenlijk weet ik gewoon niet wat ik met dr aan moet...moet ik nu wel of niet biks geven? heeft ze misschien nog wel verstopping/gas of ontsteking? ze keutelt wel (goede vezelige keutels maar niet zo groot als anders).heeft er misschien iemand nog tips om haar weer een beetje op gewicht te krijgen??echt de kleinste tip ben ik al heel dankbaar voor want ik zit er een beetje doorheen.groetjes susanne
shaquille Geplaatst: 25 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2008 (aangepast) ja het is idd een binnenkonijn.en er is niks met haar tanden of kiezen. tenminste zo ver dat de konijn da dat kon zien. 25 augustus 2008 aangepast door shaquille
kaatje-kim Geplaatst: 25 augustus 2008 Geplaatst: 25 augustus 2008 Mag je van de dierenarts geen biks geven, omdat je niet weet of je ze weer moet geven?Ik denk wel dat je wat biks mag geven.Als ze eet, hoef je niet te dwangvoeren.Dat de keutels kleiner zijn is begrijpelijk, de darmen hebben wel een opdonder gekregen door het gas.
shaquille Geplaatst: 25 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2008 @ kaatje kim: mij is dus niet verteld wanneer ze weer biks mag hebben. ik heb ze gisteravond een klein beetje gegeven, maar echt trek had ze er niet in.terwijl ze normaal niet uit de voerbak te krijgen is.
kaatje-kim Geplaatst: 25 augustus 2008 Geplaatst: 25 augustus 2008 Je mag wel wat biks geven, maar denk dat je het weer een beetje op moet bouwen.Laat haar lekker groenten en hooi eten en als ze biks wil, dan ook wel wat, maar niet teveel in een keer, want haar darmen zijn het nu niet meer gewend, omdat je tijdelijk gestopt bent met de biks. Ze gaat vanzelf wel weer biks eten denk ik.
shaquille Geplaatst: 25 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2008 ik had haar gisteren 5 brokjes van science selective gegeven, deze heeft ze wel opegegeten al duurde het even..kaatje-kim echt super bedankt voor je tips! dit geeft me weer wat moed. je denkt dat je t goed doet, veel hooi verse groente 2x daags water en goede brokken. misschien dat ik t daarom niet verwachtte dat ze ineens gas kreeg.
Caroline Geplaatst: 25 augustus 2008 Geplaatst: 25 augustus 2008 Hm... ik heb mijn twijfels hier... Zomaar gas krijgen ze niet...kan alleen als je ze bv een nieuwe groente (bv koolsoort) gegeven hebt. Dan krijgen ze nog wel eens echt gas. Gas kan ook ontstaan omdat de spijsvertering vertraagd. Ze eten dan bv minder en het voedsel gaat gisten in de darmen. In dat geval moet je niet het gas behandelen, maar de darmen weer op gang brengen. Die rode urine was niet van wortels verkleurd? Want ik denk ik deze situatie spontaan aan een baarmoeder- of blaasontsteking.Plaatje zou kunnen kloppen... konijn heeft pijn, gaat minder eten, de darmen vertragen hierdoor en dus krijgt ze "verstopping" met gas... dan krijgt ze parafine om massa te doen glijden,maar helpt niet aan beweging darm, cisaral doet dat wel, dus het gaat weer beter, ook met de antibiotica... Alleszins, laat haar maar lekker ss eten als ze daar zin in heeft hoor!!! Het is normaal dat ze na ziekte eerst weer hooi en groen eet en minder biks. Maar ss mag je zeker geven! Nu is voor haar alleszins hooi HET belangrijkste, biedt dit een aantal keer per dag aan in kleine porties. Liefst elk uur, zodat ze elk uur weer een beetje hooi eet. 's Morgens haal je dan alles weg en begin je weer opnieuw met elk uur kleine porties. Nieuw hooi doet eten....zal je wel zien...
shaquille Geplaatst: 25 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2008 dat is t vreemde, nieuwe groente heeft ze toen niet gehad. wel was ze op dat moment ontzettend aan t verharen. urine kan niet van wortels verkleurd zijn, want die wil ze momenteel niet eten. pff.. moet niet aan baarmoeder problemen denken nu.. maargoed ik ben net bij de supermarkt geweest dus zal weer even nieuwe groente verschaffen! (heb op 3 plaatsen in huis en in de kooi vers hooi, verse groente en een waterbakje staan, hoezo aanmoedigen tot eten:whistle2:)bedankt voor de reacties!!!!
shaquille Geplaatst: 25 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2008 vreugedansje door de kamer:yes:shaquille kwam net bij me, ging lekker zitten keutelen (en plassen, maar dat zien we maar even door de vingers) en wel ongeveer 70 keutels. redelijk tot normaal formaat en mooi vezelig!!!hierna volgde een vreugde bokje en heen en weer geren, waarna ze neerplofte op mn buik om lekker genknuffeld te worden!je wilt niet weten hoe opgelucht ik me voel!! na 2 weken intensieve zorg, pauzes van werk gemist en het huis vol met hooi en eten durf ik t nu positief in te zien.
Caroline Geplaatst: 25 augustus 2008 Geplaatst: 25 augustus 2008 Grote kans dat het dan idd een "verstopping" was, minder gaan eten door het verharen, teveel haar binnen en dus minder eten zorgt voor een vertraagde darmwerking wordt vaak "verstopping" genoemd omdat ze dan niet meer keutelen. Als ze nu zoveel produceert duidt dat idd daar op. Dus goed nieuws! Nu alleen haar urine in de gaten houden, eventueel met een spuitje opzuigen om te laten onderzoeken bij de DA.
shaquille Geplaatst: 28 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2008 even een update, want ik ben toch niet helemaal zeker. shaquille is toch nog niet helemaal dr zelf. ze is al wel vrolijker, eet wel hooi en groente, science selective is ze niet heel blij mee maar zo nu en dan eet ze er wat van.t ene moment is ze vrolijk komt bij me, gaat even met dr tunnel spelen. maar dan rent ze al snel naar dr krant om te keutelen of te plassen. dan gaat ze eerst een poosje zitten en moeilijk kijken en dan komen er wat keuteltjes. (maar voor mijn gevoel zit ze te lang voor t aantal keuteltjes.) ook plast ze soms wel 3 of 4 keer achter elkaar. (de kleur van de urine is geel (ongeveer de kleur van de 'labels' balk in dit forum) gisteren had ze even diarree (maar volgens mij kwam dat doordat ik wat teveel groente had gegeven).en ze wast zich steeds, voornamelijk haar zijkant van dr buik, en de binnenkant van de achterpootjes. (nu ik dit typ zit ze dr voorpootjes weer te wassen)ook likt ze soms aan de stenen. zou dit laatste kunnen wijzen op een tekort aan iets??en hoe zou t komen dat ze niet meer uit een flesje wil drinken? t drinkbakje wordt wel dankbaar gebruik van gemaakt.zaterdag gaat mn zus weer naar de DA voor de cavia's en vroeg aan mij of Shaquille ook mee moest. maar nu komt dus mijn twijfel, ze lijkt wel wat op te knappen en om haar dan weer zoveel stress te bezorgen. dat lijkt me ook niet echt bevordelijk voor dr.wat zouden jullie doen in mijn geval?
shaquille Geplaatst: 28 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2008 ben net terug van de DA. alleen die van mij was er niet dus een andere DA heeft r onderzocht.ze heeft nog steeds pijn in dr buik, dus morgenochtend om half negen heb ik een afspaak.dan gaan we haar verder onderzoeken, kiesjes of buik echo/foto.ik hoop dat t meevalt en dat ze er weer bovenop komt.... ik laat weten wat de uitslag is!
Caroline Geplaatst: 28 augustus 2008 Geplaatst: 28 augustus 2008 Goed dat je een afspraak hebt... dat veel plassen duidt wel op een blaasontsteking. Van zeker wat urine op als je naar de DA gaat, als hij haar daar niet kan laten plassen (lukt soms niet) dan heb je het tenminste bij.
kaatje-kim Geplaatst: 28 augustus 2008 Geplaatst: 28 augustus 2008 Probeer inderdaad zoals Caroline al zegt urine op te vangen. Het lijkt me inderdaad wel verstandig om dat te onderzoeken.De dierenarts kan ook proberen in de blaas te knijpen om te kijken of hij er zo urine uit kan krijgen. Als ze echt urine willen onderzoeken kunnen ze ook een blaaspunctie doen.Ik zou het er zoieso over hebben, urine nakijken.
shaquille Geplaatst: 29 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2008 shaquille-tje heeft t goed doorstaan vandaag. om half negen vanmorgen zaten we er alweer. ze is uitgebreid onderzocht, en eigenlijk niks uitgekomen! we hebben besloten haar geen medicijnen te geven, want ze heeft al zo'n klap te verduren gehad. op de rontgen foto zag alles er ook normaal uit.
Aanbevolen berichten