Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo koijnenliefhebbers,

Ik heb me zojuist aangemeld omdat ik mede ervaringen zoek.

Eén van mijn konijnen, een jong hangoortje zat gistermorgen ineens erg

stil in haar hok. 'S nachts laat thuisgekomen en nog wat hooi gevoerd, toen was alles nog in orde (leek).

Gisterochtend dus niet meer.

Uit het hok gehaald, helemaal slap, geen beweging meer.

DA, heeft nog spuit gegeven (anti bio) en wat laten drinken met spuitje, dit lukte een beetje.

Thuis weer gedaan, uur later wat Critical Care in spuitje, ook dat ging een beetje naar binnen.

1,5 later konijn dood.

Konijntje was nog niet geent omdat ze de laatste entdag (is 1x per maand) nog wat te jong was dus wilde ik wachten tot de volgende entdag.

Dierenarts dacht als eerste aan vergiftiging maar er is geen onverlaat bij geweest en ook in de omgeving van het hok heb ik niks geks kunnen vinden.

De andere konijnen en cavias mankeren (gelukkig) niks.

Ook is het beestje niet gevallen.

Zal dit toch één van de gevreesde konijnenziektes zijn geweest.

Wel veel vliegen de laatste tijd in de tuin.

In dat geval bewijst het toch wel dat enten zeer belangrijk is.

Mijn andere konijnen heb ik een maand of 2 geleden nog laten enten.

Jonge konijnen dus maar beter binnen houden tot ze aan enten toe zijn?

Graag hoor ik reacties.

Alvast bedankt.

Marcel

Geplaatst:

Mijn konijn was ook plotseling helemaal slap... De dierenarts wist niet wat er aan de hand was. Ze reageerde niet op pijnprikkels en bewoog helemaal niet meer. Haar hartslag, ademhaling, buik en longen waren goed. Ze is dezelfde nacht overleden bij de dierenarts.

We hebben laten onderzoeken waar ze aan overleden is, maar daar kwam een hele vreemde uitslag uit. Er waren drie mogenlijkheden: vergiftiging, oververhitting en VHS. Die eerste twee kunnen echt niet en dus bleef alleen VHS over, maar ze was net een maand ervoor ingeënt...

Geplaatst:

heb ook zo een konijntje gehad,

op een morgen riep men moeder me uit mn bed, zij dacht dat hij dood lag maar hij ademde gelukkig nog.

vliegensvlug mee naar de dierenarts geweest, helemaal verlamd, onderkoeld, ze had meteen warm water ingespoten, een kersenpitkussen bij hem gelegd, ze had toen gezegd het kan een week duren eer die verlamming weg is, je moet hem dwangvoeren en drinken geven. de nodige antibiotica meegekregen, toen ik thuis kwam hem lekker op een bedje van hooi gelegd en een speciale doek opgelegd voor het vocht.

Hem eten geven en drinken, effe goed gelegd, medicatie gegeven, s'avonds wil ik hem nog eens dwangvoeren, ik begin hem eten te geven, hij had precies niet zo een honger, en het leek alsof hij moest overgeven, ik maar meteen gestopt met eten geven, nog een beetje drinken gegeven, daarna gebeurde er iets heel vreemds, wss zen laatste stuiptrekkingen, zen oortjes wipten eens omhoog en ze rugje zo een rare schokjes, dan was ie dood. ben blij dat ik erbij was, wss dacht de dierenarts van iets verschoten dat ie ineens verlamd geworden was, hij kende toen zen nieuwe vriendinnetje nog maar een week, hij is tien dagen na zen vorige vriendinnetje overleden, nu zitten ze samen aan de regenboogbrug.

maar ik dacht echt dat ik hem er kon doorhelpen, hij keutelde goed en deed goed pipi, maar het heeft jammer genoeg niet mogen zijn.

Rip:

Bolleke & Bambi

23haer8.jpg

Dit zijn ze, hij kwam zelfs als je zen naam riep :)

Geplaatst:

Marcel,

Het is erg moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen (al ga ik dat dadelijk natuurlijk wel proberen...) wij weten niet wat ze gegeten heeft, hoe ze gehuisvest is en wat de DA precies geconstateerd heeft. Om zomaar aan vhs te denken lijkt me voorbarig.

Ik denk spontaan aan een aantal mogelijke oorzaken:

-een zwak konijn veroorzaakt door broodfok,inteelt. (komt dit dier uit een dierenwinkel?)

-een probleem met de spijsvertering: oorzaak kunnen er veel zijn... als een konijn minder gaat eten of niet meer eet en er wordt niet ingegrepen ,gaat het snel dood. Een konijn wat 24 uur niet eet ,moet al zéér intensieve verzorging krijgen om het te halen. Ik raad je aan om hier het artikel mbt spijsvertering van het konijn eens te lezen, er zal je zo veel duidelijk worden.

-een onbekwame DA? Waarom kreeg je konijn ântibiotica? Welke reden en vooral welke antibiotica? Er zijn zéér weinig bekwame DA'en voor konijnen, veel medicijnen voor bv hond of kat werken niet bij konijnen of kunnen zelfs dodelijk zijn... veel DA'en kennen het konijn gewoon onvoldoende om het te behandelen. Ik kan het aantal gevallen hier op bb al lang niet meer tellen waarbij ik zeker ben dat het konijn mits de goede behandeling nog geleefd zou hebben...

Veel sterkte...

Geplaatst:

Ik begrijp dat het moeilijk is om een diagnose te stellen, als de dierenarts het al niet kan...

Maar ik twijfel niet aan deze dierenkliniek.

Het zijn aardige mensen die ook nog eens verstand van knaagdieren hebben.

Mijn vorige dierenarts dacht dat ik met een konijn kwam terwijl het toch écht een cavia was.

Nadat ik hem daarop wees zei hij doodleuk dat het allemaal hetzelfde was..

Maargoed ook voor een dierenarts is het natuurlijk heel moeilijk om bij zoiets een diagnose te stellen.

De antibiotica die hij gaf was meer een 'noodmiddel' hij gaf zelf al aan dat hij het somber inzag daar het konijn al helemaal verlamd was.

Harslag was toen i.d. nog wel oke.

Ik zal er ook rekening mee moeten houden dat het hebben van veel dieren ook betekend dat je er regelmatig eentje zult verliezen.

Maar autopsie kan niet meer, heb het konijntje al begraven.

Bedankt voor de reacties want het is erg interessant om gelijke ervaringen van mensen te lezen en zo wellicht weer wat bij te leren.

Mvgr,

Marcel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .