Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Gisteravond wilde Bonnie niet eten en vanochtend ook niet. Dus ik ben naar de markt en winkels gegaan om peterselie, ananas, ss en olvarite peer te halen. Ik zelf denk dat ze een verstopping heeft omdat ik een paar kettingkeutels heb gevonden. Ik heb haar gisteravond en vanochtend het spul gegeven van mijn dierenarts en net 6 ml Olvarite. Dat at ze gelukkig zonder vechten op. Om 12.00 geef ik haar weer 6 ml. Nu is er een ander probleem bij gekomen. Pongo is solidair met zijn liefje en eet ook niet meer. Hij wijkt niet van haar zijde en wast haar regelmatig. Zal ik Pongo ook wat dwangvoer geven of even afwachten? Hij heeft gisteravond nog wel gegeten en hij kan ss eten als hij wil. Ik heb een bak in hun kooi gezet en peterselie ligt er ook in.
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 ik zal geen peer geven maar wortel hapje peer zit veel ste veel suiker in.
Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 Die hadden ze niet voor 4 maanden. Baby's eerste hapje is uit het assortiment gehaald en ik wilde ook zo snel mogelijk weer naar huis. Ik kon kiezen uit peer, banaan of appel. Appels had ik al op de markt gekregen zodat ik die zelf kan pureren.
sampie777 Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 meschien moet je een beetje sla of spinazie(vers geplukt) bij hun neerleggen? mijn konijn had dat gisteren ook, hij at toen wel maar kwam niet van zijn plaats af.
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Dan kun je beter appel nemen....ik heb zelf altijd wortel hapje op voorraad .Ik kan het gewoon nog kopen in de super markt.maar let op na openen is het maar 2 dagen houd baar.Dan moet je het weg gooien.
Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 Ik weet dat je dat toen gezegd had en heel stom vergat ik het iedere keer. Je denkt er pas aan als je het nodig hebt. Er stonden nu meer eigen merk babyeten dan Olvarite. Bij eigen merk beginnen ze pas vanaf 6 maanden en dan zitten er wel stukjes in wat weer lastiger door de spuit gaat. Andijvie waar ze normaal verzot op zijn hoeft Bonnie ook niet. Ze pakt het op om voor Pongo zijn neus te leggen en die doet er niets mee.
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 gewoon naar een andere super markt gaan die het wel heeft......
Caroline Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Of gewoon een bikspapje...waarom blijven jullie toch met olvarit klungelen???Ik begrijp dat echt niet... Kan dus iemand mij uitleggen waarom olvarit beter is dan biks?
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 (aangepast) omdat bij een haarbal verstopping bix het alleen maar erger maakt!!!!!!Dat zou jij toch wel moeten weten caroline....diddel hing hier vanmorgen natuurlijk al aan de foon................. 16 augustus 2008 aangepast door bunny ranch chanty
Caroline Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 omdat bij een haarbal verstopping bix het alleen maar erger maakt!!!!!!Dat zou jij toch wel moeten weten caroline....diddel hing hier vanmorgen natuurlijk al aan de foon................. Tja...waarom zou biks het alleen maar erger maken? Bij een verstopping heeft een konijn veel vezels nodig. In mijn biks zit 18% vezels, daar gaat dan wel de helft water bij natuurlijk, maar in olvarit zit maar 2% vezels. Plus de rijst die er in zit, wat een klassiek middel tegen diaree is bij mensen, weet niet hoe dat bij konijnen zit... Een bikspapje met water is dus volgens mij beter dan olvarit, zegt mijn kundige DA trouwens ook. Het beste is natuurlijk science recovery,maar dat heb je niet altijd in huis... Ik heb Clicquot er ook doorgekregen met bikspapje toen ze verstopping had. Ik vind het risico van gas te groot met olvarit, zeker bij verstopping... Misschien beter een appart topic hierover openen Cin? Want ik wil ook Diddl niet in verwarring brengen, zij heeft een noodsituatie en ik vind het ook beter dat zij nu jou raad volgt ipv vanalles te gaan proberen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 (aangepast) nog even een korte uitleg......je hebt 2 verstoppingeneen maag verstopping door haren dus een haar bal dat is er nu aan de hand.Geen bix voeren want dat plakt aan de haarbal vast.Het doel is de haren uit elkaar te krijgen door middel van annanas sap [vers niet uit een pak],groen indien ze dus niet eet kan alleen wortel hapje door de haren heen de maag verlaten of appel moes.Zodat de darmen blijven werken. een darm verstopping dan is vooral groen nodig om de verstopping zachter te maken zodat de keutels door gaan.Daar bij kun je ook bix papje gebruiken en siense recovery ect....je kan dan alles uit de kast trekken wat mogelijk is. Daar naast heb je ook konijnen die simpel weg niet willen eten om andere reden dan kun je ook alles uit de kast trekken wat dwang voer betreft dus ook het bix papje. 16 augustus 2008 aangepast door bunny ranch chanty
Mireille Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Wat ik mij afvraag, hoe bepaal je dan of het een maag of darm verstopping is?
bunny ranch chanty Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Bij een maag vertopping kans groot kleinere keutels en haren in de keutels....Daar naast is je konijn vaak in de verharing. bij een darm verstopping keuteld je konijn helemaal niet meer en komt er vaak slijm mee naar buiten. In beide gevallen stoppen konijnen met eten.
Mireille Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 en beide gevallen kan je pas vast stellen als ze al ver heen zijn aangezien darmverstopping niet direct slijm af geeft en ook kleinere keutels kan hebben
Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 (aangepast) Ik heb bij Bonnie gister een kettingkeutel gevonden van 4 keutels. Misschien een stomme vraag maar in Olvarite zit veel suiker (ook in wortelhapje, toch?), is het dan niet slimmer om wortels te kopen en die fijn te pureren? Het perenhapje eet ze vol smaak op. Het is geen gevecht om het haar te geven. Oh...toch nog een vraagje: Zit er in Olvarite appel meer suiker als in een vers gepureerde? 16 augustus 2008 aangepast door Diddl
Mireille Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 je kan inderdaad ook wortels kopen en pureren en dat is inderdaad waarschijnlijk iets minder suiker.Op je appelvraag kan ik lastig antwoord geven, verschilt per appel, hoe je het verwerkt ect
Petradhd Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Misschien een gek idee van mij, maar als ze het papje vol smaak opeet kan het dan niet zijn dat ze haken op de kiezen heeft ipv een verstopping? Dat de kleinere keutels en kettingkeutel er toevallig bijkomen?
Petradhd Geplaatst: 16 augustus 2008 Geplaatst: 16 augustus 2008 Nu is er een ander probleem bij gekomen. Pongo is solidair met zijn liefje en eet ook niet meer. Hij wijkt niet van haar zijde en wast haar regelmatig. Andijvie waar ze normaal verzot op zijn hoeft Bonnie ook niet. Ze pakt het op om voor Pongo zijn neus te leggen en die doet er niets mee.Ware liefde
Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 Misschien een gek idee van mij, maar als ze het papje vol smaak opeet kan het dan niet zijn dat ze haken op de kiezen heeft ipv een verstopping? Dat de kleinere keutels en kettingkeutel er toevallig bijkomen? Nee, gisterochtend heeft ze alles nog normaal gegeten en hadden nog veel lol samen buiten de kooi.
Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 je kan inderdaad ook wortels kopen en pureren en dat is inderdaad waarschijnlijk iets minder suiker.Op je appelvraag kan ik lastig antwoord geven, verschilt per appel, hoe je het verwerkt ect Gewoon...appel schillen, stukjes snijden en in de pureermachine. Niks verder aan toevoegen.
Diddl Geplaatst: 16 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2008 Pongo heeft net peterselie uit mijn hand gegeten, er zijn twee andijvie blaadjes op en er is 21 gram biks gegeten. Volgens mij is Pongo dat geweest.Bonnie kijkt al een stuk blijer uit haar ogen. Dus we gaan de goede kant op. Ik had haar net een spuitje met gepureerde ananas gegeven wat ik van het sap maken over had en dat vonden ze beide lekker. Bonnie die lebbert aan het spuitje zodat ik langzaam door kan gaan en Pongo wacht eerst totdat zijn bekje vol zit en dan eet hij het op. Heel grappig hoe verschillend dat is.
Diddl Geplaatst: 17 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2008 Vanochtend was het bakje met ss leeg :bounce: die heb ik weer bijgevuld en ze zitten ervan te eten maar wel pas nadat ze peterselie hadden gehad.:mdr: Langzaam aan gaan we de goede kant op gelukkig. Pongo had gisteravond ook weer wat hooi gegeten. Bonnie ligt ook niet meer alleen in het nachthok. Ik heb wel haar haren bij haar bibs weggeknipt zodat de keutel er makkelijker uitkunnen gaan zonder dat ze ook nog in haar haren blijven zitten. :yes:. Ik heb alleen een smootiemaker en geen sapcentrifuge maar als je het ff laat staan zakt het sap naar de bodem en de rest gaat erop drijven. Nadat ik het een paar uur had laten "rusten" heb ik voorzichtig het bovenste eraf gelepelt zodat ik alleen sap overhield. Ik wist niet hoeveel dus heb ik haar een spuitje vol sap gegeven en de rest in de vriezer gelegd. In van die wegwerpzakjes om ijsblokjes te maken. Weet je zeker dat er ook niets anders in kan komen.
Aanbevolen berichten