snuffy Geplaatst: 12 augustus 2008 Geplaatst: 12 augustus 2008 Mijn konijn weigert al 3 weken zijn normale brokjes op te eten, maar hij eet wel gewoon hooi en we geven hem hele kleine stukjes groente, peterselie en gedroogd fruit en wilgentakjes, dit eet hij met veel plezier op, alleen zijn voer niet!! dus mijn stevige konijn is opeens mager geworden (misschien heeft hij nu een normaal gewicht omdat we hem elke dag best wel wat critical care aanmaakvoer geven). Nog een probleem: hij heeft diarree ook al heel lang, misschien door de critical care? Misschien door antibiotica voor blaasontsteking? Weten jullie misschien of er nog ander aanmaakvoer voor konijnen te koop is en waar? ik ben heel blij met advies of mensen die dit ook meegemaakt hebben.
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 augustus 2008 Geplaatst: 12 augustus 2008 naar da heeft vermoedelijk haken op de kiezen.......dan laten ze hun bix staan en groen en hooi kunnen ze net nog hebben.
Loesah Geplaatst: 12 augustus 2008 Geplaatst: 12 augustus 2008 Het kunnen inderdaad makkelijk haken zijn. Ik zou even langs de da gaan en ook dat even aankaarten mocht hij er zelf niet op komen.Het kan namelijk van de ene op de andere dag over zijn met hooi en groenten eten en dan KAN je te laat zijn ivm de darmwerking enz.
snuffy Geplaatst: 12 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2008 Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest, die heeft gekeken en zegt dat er geen haakjes waren, maar toch bedaknt, weten jullie misschien een ander aanmaakvoer?
Lirazel Geplaatst: 12 augustus 2008 Geplaatst: 12 augustus 2008 Er kan niet zo maar gekeken worden of er haakjes zijn, de kiezen kunnen alleen onder narcose bekeken worden, die zitten ver naar achter in de mond.
snuffy Geplaatst: 17 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2008 Ecth waar? want mijn konijn heeft al vanaf het begin haken aan zijn tanden (hij is nu 6 jaar) en we hebben ze altijd om de zoveel maanden laten knippen, gewoon met een klemmetje in zijn mond bij de dierenarts..
bunny ranch chanty Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 haken aan de tanden bestaad niet wel aan de kiezen 20 stuks heeft een konijn achter in zijn mond.als zijn voor tanden regelmatig geknipt moeten worden is de kans groot dat ie haken op de kiezen heeft en daar door de brokjes niet eet. advies ga naar een goede da want die je hebt steld je dus ook niet voor zijn voortanden te verwijderen wat gewoon beter is als er steeds geknipt moet worden.Daar naast slijpen ze onder narcose de haken van de kiezen. om hem nu dan maar te gaan dwang voeren......beter het probleem aanpakken!!!
Caroline Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 Ik sluit me aan bij Cindy. Als je idd regelmatig zijn voorste tanden moet laten knippen, dan kan je ze beter laten trekken. Ik wil er nog eens op drukken om dan een andere en konijnkundige DA te zoeken. Een DA die een konijn al 6 jaar telkens de tanden knipt is voor mij niet kundig, dat is telkens weer een hoop stress voor het dier en niet nodig. Bovendien heb je ook door de leeftijd een kundige DA nodig, narcose wordt dan moeilijker. Dat hij haken op de kiezen krijgt is bij zo'n dier ook logisch. Mogelijk heeft hij regelmatig diaree door het selectief eten. Dat doen konijnen met tandproblemen vaak. Ze eten wat het makkelijkst is of het minst pijn doet,maar daarmee missen ze vaak de nodige voedingsstoffen en raken hun darmen ontregeld.
Petradhd Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 Het knippen van tanden is behalve vervelend voor het konijn ook nog eens een risico. De tanden kunnen in de lengterichting splijten, waarna er abcessen kunnen ontstaan in de kaak met alle ellende van dien. Misschien is dat zelfs wel het probleem nu, een abces. Lijkt me logischer zelfs dan haken op de kiezen, aangezien hij nog wel hooi en groente eet. Bij brokjes moeten ze meer kracht zetten, wat druk in de kaak veroorzaakt. Het verwijderen van de tanden is een eenmalige ingreep waar konijnen snel van herstellen. Daarna kunnen ze zonder moeite hun biks eten, groente en hooi moeten dan klein gesneden worden en dan kunnen ze ook dat probleemloos naar binnen werken. Zorg er vooral voor dat je naar een echte konijnkundige dierenarts gaat, zowel vanwege het probleem met het gebit als vanwege de risico's van een narcose op oudere leeftijd.Meer informatie over het gebit van konijnen en de problemen die daaraan kunnen ontstaan vind je op Dierengebit - Home
kelly1986 Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 ik sluit me biuj mijn voorgangers aan dat er aan dat gebot absoluut iets moet gebeuren.ik heb in april zelf de voortanden van een van mijn konijnen laten verwijderen nadat die door een val scheef gingen groeien.... het knippen van de tanden is absoluut een groot risico..... mijn konijn kan alles nog eten... biks, groen en het hooi hoeft hier geen eens in stukjes te worden geknipt....dit trekt ie gewoon met de zijkant van zin mon uit de ruif. zorg dat je zo snel mogelijk bij een kundige dierenarts terrecht komt die de hele mond van je konijn eens aan een grpondige inspectie onderwerpt!
nijntjemarlot Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 Er kan niet zo maar gekeken worden of er haakjes zijn, de kiezen kunnen alleen onder narcose bekeken worden, die zitten ver naar achter in de mond.ze kunnen het ook met een apparaat zien ik mogt zelf mee kijken bij de da
kelly1986 Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 ze kunnen het ook met een apparaat zien ik mogt zelf mee kijken bij de da nee nijntje marolot... Lirazel heeft gelijk.een dierenarts kan lang niet altijd door in de bek te kijken haken vaststellen.de achterste kiezen zijn moeilijk te zien.om het gebit echt grondig te bekijken moet een konijn onder narcose
bunny ranch chanty Geplaatst: 17 augustus 2008 Geplaatst: 17 augustus 2008 En dat kunnen ze dan mooi tegelijk doen met het verwijderen van de voortanden.
snuffy Geplaatst: 19 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2008 Maar hoe kan het dan dat hij altijd beter ging eten als zijn kiezen waren geknipt, of gevijld? volgens mij hielp t echt hoor! Hij eet nog steed zijn eigen voer niet wel goede keutels nu, alleen hij reageert wat gevoelig op zijn maagje dus misschien heeft het daar iets mee te maken?? Als hij moet poepen zit hij ook een beetje moeilijk van zijn ene op zijn andere achterpoot te huppen, misschien is er wel wat mis met zijn maagje?bedankt voor de reacties trouwens!
Lirazel Geplaatst: 19 augustus 2008 Geplaatst: 19 augustus 2008 Natuurlijk zal het helpen dat er wat gedaan is als er probleem voorin de mond zit. Wat hier wordt uitgelegd is dat wat er nu gebeurd niet de volledige of de beste oplossing is.
snuffy Geplaatst: 19 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2008 Ik zal het aan jullie laten horen of het beter gaat, hij heeft nu medicijnen voor zijn buikje en ik hoop dat het helpt, anders zal ik een andere diernarts moeten zoeken...
snuffy Geplaatst: 29 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2008 Mag ik jullie dan allemaal dierenarts Veltenaar in Schiedam aanraden, ik ben er gisteren geweest en hij heeft een haak van de kiezen afgehaald, zonder verdoving (maar goed ook want mijn konijn kan niet om het half jaar onder narcose voor die stomme kiezen! ) En even een misverstand rechtzetten: mijn konijn heeft nooit olifantstanden gehad en het lijkt me sneu om zijn kiezen te verwijderen toch?!!! :yes:Groetjes,
Katrien Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 Ik snap het niet goed. Kiezen kan je toch niet knippen? Of bedoel je dat je vorige dierenarts de kiezen regelmatig bijvijlde? En niet de voorste tanden knipte? Dus met zijn voorste tanden is alles goed? Kan best zijn dat hij van de voorste kiezen de haakjes kan bijvijlen. Maar zoals al veel mensen hier gezegd hebben, hij kan de achterste kiezen niet goed zien, laat staan bijvijlen. Dus het kan volgens mij best zijn dat er toch nog haken zitten op de kiezen die te ver naar achter zitten om zonder narcose te kunnen zien.
Sharon uit Nijmegen Geplaatst: 29 augustus 2008 Geplaatst: 29 augustus 2008 hij heeft een haak van de kiezen afgehaald, zonder verdoving (maar goed ook want mijn konijn kan niet om het half jaar onder narcose voor die stomme kiezen! ) Groetjes, Jawel hoor, dat kan wel!Een van mij konijnen gaat gemiddeld om de 4 a 5 maanden onder narcose en is inmiddels 6 en half jaar.Zonder narcose kan niet goed genoeg achterin gekeken worden zonder stress te veroorzaken.Mijn oude dierenarts deed ook zonder narcose en mijn huidige wist niet wat ze hoorde!
Aanbevolen berichten