Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey,

Sinds korte tijd heeft mijn konijn de ziekte Torticollis. Er kunnen wel 8 oorzaken voor deze ziekte zijn:

* Midden- of binnenoorontsteking (otitis media/internae)

* Beroerte (cerebrovasculair accident, CVA)

* Trauma

* Kanker (neoplasieën)

* Nekspiercontractie

* Encefalitozoönosis

* Cerebrale larva migrans

* Intoxicatie (*vergiftiging)

Mijn konijn houdt zijn kopje scheef, eet geen droogvoer, drinkt veel en het engste is dat hij om zijn eigen as rolt en lang blijft rollen tot je hem vastgrijpt of hij 's nachts, als we er niet zijn, hij zelf zijn evenwicht terugvindt. Dat is echt doodeng!

De symptonen kunnen voor elke oorzaak verschillend zijn. Herkent iemand de symptonen van mijn konijn en weet die welke van deze 8 oorzaken bij mijn konijntje hoort? Volgens de dierenarts is het geen middenoorontsteking.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Kirsten

Geplaatst:

Ja, eigenlijk 99% zeker is dit EC.

Behandeling met panacur ONMIDDELLIJK starten. Ik zou zeggen, bel naar de DA van wacht en ga hetvandaag nog halen, kan geen kwaad.

En vooral: ga aub naar een andere DA, deze heeft duidelijk geen idee van veelvoorkomende ziektes bij konijnen...

Ik zoek even het artikel met uitleg voor je op.

Geplaatst:

Ik zou je heel graag willen helpen, maar het is nu de eerste keer dat ik van deze ziekte hoor, klinkt vreselijk zeg, wat erg. Mijn advies zou zijn dat je je konijntje bij een DA laat nakijken om te achterhalen waar de ziekte vandaag is gekomen, het is erg lastig om dit zo te beredeneren. Veel sterkte ermee!

Geplaatst:

Whahaha, Rian ik had net dezelfde link klaar om hier te plakken :lol:

Soit, dat is dus idd de goede info!

Nog steeds herkennen of erkennen veel DA deze ziekte niet bij konijnen. Vaak wordt als diagnose middenoorontstekin of erger hersenvliesontsteking gegeven. EC is perfekt te behandelen op voorwaarde dat je er op tijd bij bent. Vandaar dat ik er echt op wil aandringen om vandaag nog panacur te halen! Dit is eerste hulp en kan absoluut geen kwaad, het is een erg veilig medicament wat niet door het lichaam wordt opgenomen, maar de parasieten in de darmen doodt. Je kan dan voor maandag proberen een afspraak met een bekwame DA te krijgen.

Geplaatst:

Je moet idd snel starten met Panacur. Mijn konijn had dit ook en de dierenarts dacht bij mij ook dat het een oorontsteking was... Ik ben pas na een paar dagen via een ander konijnenforum erachter gekomen dat dit niet de goede diagnose was. Voor mijn konijn was het al te laat.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties. Het kan inderdaad geen kwaad om te beginnen met panacur. Maar hoorde bij EC geen verlamde achterpoot? Mijn konijn heeft alleen last van de voorpoot. Hij eet overigens wel, alleen geen droogvoer.

Ik hoop dat het nog niet te laat is, de symptonen begonnen nl 2 weken geleden al.

In ieder geval bedankt

Geplaatst:

Mijn voedster is er net weer vanaf, het enige wat ze had was een scheef kopje en dat ze af viel en om haar as rolde. Geen verlamming, hupste vrolijk rond en geen rollende ogen. Het kan dus zeker EC zijn.

Begin zo snel mogelijk met de behandeling: Panacur, Metacam en Duplocilline (mits de DA je dat mee wil geven is dat de beste antibiotica bij EC).

Ik zat eerst alleen op Panacur en Enrofloxeral en het ging maar niet beter. Ik ben toen Metacam en Duplo gaan halen en toen ging het rap beter. Nu staat haar koppie weer helemaal recht en is alles weer goed. Hoe eerder je er bij bent hoe minder risico op terug vallen later en een goed herstel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .