Marientjuh Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Ik heb dinsdagavond mn konijn laten inenten bij de dierenarts.. nu had hij gister diaree en plakpoep en hij had vanochtend (en nu nog niet) niets gegeten.. zijn dit bijwerkingen van die inenting of zou er iets anders aan de hand zijn?Zo ja wat zou ik het beste kunnen doen?
Laura1984 Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Volgens onze DA zouden de konijntjes geen last hebben van bijwerkingen na de entingen (voor VHS en Myx.), alleen mogelijk een bultje op de entplaats. Ik denk dat ook dat dit iets anders is...?
bunny ranch chanty Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 (aangepast) nee hoor ze kunnen ook een entreactie krijgen en dus de dodelijke ziekte krijgen.In dit geval niet eten en diaree terug naar da meschien heeft ie coc opgelopen.En dwang voeren die hap.!!! 8 augustus 2008 aangepast door bunny ranch chanty
_Danielle Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Volgens mij zijn dit geen bijwerkingen van inentingen, een bijwerking kan indd een bultje zijn op de entplaats zoals Laura zei. Ik denk dat je de oorzaak van de plakpoep en diarree ergens anders moet zoeken. Toevallig onlangs gewisseld van voer of iets dergelijks? En hou goed in de gaten over dat eten, hij moet eten, probeer m anders wat te pesten met een hooitje voor zn neus of geef m kruidenhooi ofzo.
_Danielle Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 nee hoor ze kunnen ook een ent reatie krijgen en dus de dodelijke ziekte krijgen.In dit geval niet eten en diaree terug naar da meschien heeft ie coc opgelopen.En dwang voeren die hap.!!! Oh, ik wist niet dat dit zo kon gaan, had er ook niet bij nagedacht, maar wel logisch natuurlijk.
bunny ranch chanty Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Je hebt dus de onschuldige buld die wel weer weg trekt.....Maar de gevaarlijke ent reactie krijgen ze de ziekte zelf omdat hun afweer niet sterk genoeg is.Daarom alleen gezonde konijnen in goede conditie laten enten.
_Danielle Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Klinkt inderdaad heel logisch, weer wat geleerd vandaag Gek is dat je nu denkt van 'goh, dat had ik kunnen weten', maar dat ik er nog nooit bij stil gestaan heb.
Marientjuh Geplaatst: 8 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2008 Net info ingewonnen bij de dierenwinkel.. die vond het al vreemd dat Catoo geen hooi at.. heeft die nog nooit gedaan maar de bijwerkingen zouden wel van die inentingen kunnen komen zei die. DA heeft Catootje eerst helemaal onderzocht voordat die ingeent werd dus ik geloof dat dat wel goed zit.. Maar nu ben ik er toch niet helemaal gerust op.. zo begint het spreekuur en ga ik ff bellen met de Dierenarts
bunny ranch chanty Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Soms kan je van buiten af niet zien of een konijn helemaal lekker is.....2 jaar geleden zijn er divers konijnen van vrienden van mij gestorven aan de ent reactie.....Die op het oog gezond waren.Dus neem ook wat ontlasting mee om coc uit te sluiten.Dat kunnen konijnen krijgen van stress.En kan je da zien onder de microscoop
Rian Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Als het al komt door de inenting, heeft dit niet te maken met haar afweer, maar door wat ze ingespoten heeft gekregen. Bij inentingen wordt een dood virus ingespoten, waardoor het lichaam het virus als fout leert herkennen en er antistoffen tegen gaat maken. Maar, helaas gebeurt het wel eens dat datgene wat ingespoten wordt, niet alleen dode, maar ook nog een enkele levende viruscel bevat. Dan kan de ziekte zich gaan openbaren, en wordt je beestje dus ziek.
Rian Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Dit vond ik op internet: Het DierenRijk .nl - konijnen: myxomathose Toch nog ziekNa de entingen is het nog mogelijk dat een konijn een lichte vorm van myxomatose krijgt. Meestal is het dan slechts een lokale vorm, en over het algemeen overleeft het konijn dit, in tegenstelling tot een niet geƫnt konijn.Belangrijk is dan om te zorgen dat het konijn blijft eten (desnoods dwangvoeren) en misschien is het nodig om antibioticum te geven (bijv. Vibravet of Bactrimel) om secundaire bacteriƫle infecties te voorkomen.
Marientjuh Geplaatst: 10 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2008 nou we zijn nu een paar dagen verder maar Catootje eet nog steeds weinig tot niets.. ik heb van alles uit de kast getrokken maar eten doet die het niet.. toch als ik hem los laat in huis gaat die wel rond huppelen enz... en ik zie wel wat keutels in het hok liggen maar niet echt veel.. een worteltje en wat snoepjes heeft die wel gegeten.. maar ik maak me zo'n zorgen!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 Dan geef meer groen als ie dat wel wil eten.En gaan dwang voeren maandag gelijk naar da kiezen ook laten nakijken....
Marientjuh Geplaatst: 10 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2008 de DA heeft tandjes enz nagekeken.. was allemaal goed..Hooi eet Catootje nooit, heb nu zelf hooi met kruiden hoeft die ook niet..Wat kan ik als dwangvoer geven? heb weinig in huis en winkels zijn natuurlijk niet open.. heb als enige een knijpfruitje met appel en peer maar dat lijkt me ook niet echt wat..
Rian Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 Toen ik geen dwangvoer in huis had heb ik bikspapje gemaakt, probleem was alleen dat dit heel lastig door dat spuitje heen te duwen is en dat levert voor je nijn een hoop stress op. Heb je van die spuitjes? (zonder naald natuurlijk :he:)Je kunt dan wat biks in water tot een waterig papje maken en proberen te geven, en zo gauw je DA weer open is haal je Science recovery en das WEL makkelijk door het spuitje heen te duwen. Je kunt ook hooithee maken, dat vinden ze meestal wel lekker.
Rian Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 Misschien kun je ergens een babyhapje uithalen, eerste hapje wortel, dat wordt ook wel eens gegeven als dwangvoeding. Konden we het maar net zo makkelijk naar je toe zenden als een mail, ik heb het hier staan maar daar heb je niks aan natuurlijk...
Marientjuh Geplaatst: 10 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2008 het gaat helemaal de verkeerde kant op geloof ik.. want hij is nu lusteloos aan het worden.. heeft weer diaree.. en zn hele vacht zit onder.. ik ga eens kijken of de DA niet toch te bereiken is hoor!Of overdrijf ik nu? maak ik me teveel zorgen?
Rian Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 Nee, je overdrijft niet, als ie lusteloos wordt is het niet goed, meteen DA bellen die dienst heeft, als het goed is kun je dit nummer op het antwoordapparaat van je eigen DA horen. Heel veel succes, laat weten hoe het gaat!
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 de DA heeft tandjes enz nagekeken.. was allemaal goed..Hooi eet Catootje nooit, heb nu zelf hooi met kruiden hoeft die ook niet..Wat kan ik als dwangvoer geven? heb weinig in huis en winkels zijn natuurlijk niet open.. heb als enige een knijpfruitje met appel en peer maar dat lijkt me ook niet echt wat.. Da moet kiezen na kijken.....heel belangerijk die liggen achter in het mondje niet de voortanden dat kan een reden zijn om niet tot weinig te eten.Daar kunnen haken op zitten die onstaan ook als het konijn al minder eet de kiezen moeten ook slijten namelijk. als je een gewoone appel hebt kun je die ook als dwang voer gebruiken.en als ze geen water drinkt ook water of hooi thee geven.
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 ja ga nu met spoed anders ben je te laat!!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 Maar nu ik alles terug lees begin ik toch bang te worden dat ze coc heeft wat ik je eerder gemeld heeft had je da daar niet naar gekeken????
Marientjuh Geplaatst: 10 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2008 ik woon in monster.. vlakbij den haag..
Caroline Geplaatst: 10 augustus 2008 Geplaatst: 10 augustus 2008 Ik denk ook niet aan kiezen hier Cin...coc lijkt me idd logischer. Dwangvoeren met appel of fruitpapjes bij diaree is een slecht idee trouwens! Beter een bikspapje maken zoals al aangegeven. Gewoon water koken en daar de biks in oplossen, dan laten afkoelen. Topje van 1 ml spuitje snijden, elastiekje rond uiteinde en dan gaat het prima binnen.
Aanbevolen berichten