Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben 3 konijnen, waarvan er één vorige week maden had. We zijn 2 dagen achter elkaar met haar bij de DA geweest. Daarna wilde ze een tijd niet eten en drinken, maar omdat ze toch haar medicijn moest hebben hebben we haar ook wat water gegeven en biks tot een pap gemaakt en dit langzaam in haar mond gespoten. Ik heb haar ook babyvoeding (wortel) met een spuit gegeven en langzaam maar zeker ging het de goede kant met haar op. Na een paar dagen "quarantaine" hebben we haar weer bij de andere 2 konijnen gezet (het ene hok waar ze in zat was ook nogal aan de kleine kant maar ze kon er wel goed tot rust komen). Het ging een paar dagen heel erg goed met haar maar tot mijn schrik zag ik vanmorgen weer plakpoep in het hok. Weer van Babbel! We hebben geprobeerd haar kontje goed schoon te maken, maar ik ben zo bang dat ze weer maden krijgt. Ik heb al CD's bij het hok gehangen, het hok bespoten met citronella, maar ja als ze die plakpoep blijft houden zal het erg moeilijk zijn de vliegen weg te houden. Ik vraag me af hoe ze nu weer aan die plakpoep komt want de andere 2 konijnen hebben er geen last van en ze krijgen alleen maar veel hooi en wat biks. Wie weet raad?

Geplaatst:

is het plak poep of zijn het blindedarm keutels , die horen ze normaal op te eten ,\

meschien eet jou konijntje teveel aan biks wardoor die die laat liggen en dus niet op eet ,

wat heb je voor konijnen en hoe oud zijn ze

Geplaatst:

ik weet niet of het helpt, dus vertrouw a.u.b niet voor 100% op mijn antwoord....

miscchien ligt het wel aan je voer, dan bedoel ik dus de bix. misschien helpt een ander soort bix wel, eentje die de poep anders maakt, ik weet het klinkt raar, maar misschien?

ik zou het verder goed schoon houden, en goed in de gaten houden...

succes!!!!!!!!!

Geplaatst:

Volgens mij is het wel plakpoep. Dit konijn is een hangoor en is 3 jaar oud. Wij hebben nog een dwergkonijn uit het asiel van ongeveer 6 a 7 jaar en we hebben een nieuw konijntje van 10 weken.

Geplaatst:

Ik zelf gebruik Supreme Science Selective, en ben hier meer als tevreden over. Heb het hier op het forum gelezen dus er zijn wel meerdere "gebruikers" van SS hier :D

Werkt ook heel erg goed voor zieke konijntjes :D

Geplaatst:

Ik heb hier en daar nog een handje gemengd voer er tussendoor gedaan, maar nu niet meer. Ik dacht, ze heeft toch een paar dagen niks gegeten, dus dat maakt niets uit. Misschien moet ik er inderdaad toch wat gemengd voer nog bijdoen.

Geplaatst:

Nee, dat hoeft nu niet meer, als ze nu eenmaal biks eten hoef je dat niet meer ''terug te draaien''. Ik vroeg dat omdat, als je ineens overschakelt naar ander voer, konijnen daar nog wel eens heftig kunnen reageren. Het is idd het beste om het op te bouwen, het oude voer geven met een beetje van het nieuwe voer en dan steeds minder van het oude voer geven.

Geplaatst:

als dit konijn ook te zwaar is is ,kan je het meschien apart eten geven van de rest ,en dan afgemeten hoeveelheid geven ,25 gr pr kilo uitgaande van het volwassen gewicht dan ,

zit het kleintje van tien weken trouwens bij de andere twee ?

Geplaatst:

Wat je kunt doen is een middel tegen myasis gebruiken. Daarmee spuit/smeer je de achterkant van het konijn in, en dat zorgt er dan voor dat vliegeneitjes niet meer uit kunnen komen. Er is Rearguard, dat kun je bestellen bij bunnybin (Welkom op de site van BunnyBin!) en er is Anti-myasis van Beaphar wat je in zo'n beetje iedere dierenwinkel wel kunt kopen. Ik weet niet hoe goed Anti-myasis is, Rearguard is in ieder geval wel heel goed tegen maden. Het is niet een middel dat je zomaar moet gebruiken, het is altijd belangrijker om de oorzaak aan te pakken. De plakpoep dus. Maar daar ben je nu mee bezig, en het kan geen kwaad om in de tussentijd wat extra bescherming te gebruiken.

Geplaatst:

petra ,ik weet het niet zeker maar mag je dat middel oo gebruiken als er een jong konijn bij zit ,volgens mij niet ,

ivmmet het oplikken ervan ?

Geplaatst:

Nee, staat niets over in de bijsluiter. Wel dat je het niet mag gebruiken op konijntjes jonger dan 10 weken. Dat gaat dus over Rearguard, Anti-myasis heb ik hier niet staan.

Geplaatst:

Anti-Myasis mag niet aan dragende en zogende voedsters heb ik laatst gelezen toen ik even keek. Verder weet ik niet, want het is op bij ons momenteel.

Ik zou dit konijn voor de verandering wel een keer op Science Selective zetten, dit omdat het konijn mogelijk gevoelige darmen heeft en Science Selective daar een ideale voeding voor is, wellicht gemengd met biks.

Geplaatst:

als ik hier op in mag haken een konijn die te zwaar is kan niet eens zijn blinde darm keutels op eten.....dus krijg je plak poep aan de kont.Ik zou haar toch op een juist dieet zetten wat op haar gewicht past met 25 gram bix per kilo konijn.Dus weegt ze 2.5 kilo 70 gram bix en hooi niet meer.Dus weeg haar eerst en weg dan het voer af wat ze mag hebben per dag.Geef haar veel beweging dan komt het vast snel goed.

Geplaatst:
Ik heb al CD's bij het hok gehangen, het hok bespoten met citronella, maar ja als ze die plakpoep blijft houden zal het erg moeilijk zijn de vliegen weg te houden.

Helpt dat om de vliegen weg te houden bij het hok?

CD's?

• 2 weken later...
Geplaatst:

hallo

ik heb een konijntje van ruim 3 mnd oud

ik zag net dat er witte wormpjes uit haar anus kwamen en dat rond haar geslachtsdeel ook wormpjes zaten maar deze zaten vast

moet ik die laten verwijderen door de dierenarts of kan ik dit ook behandelen met anti- myasis of rearguard

ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zou het héél jammer vinden als mijn konijntje er niet meer is

hééééééééélllllllllllppppppppp !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .