Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Euh...helemaal raar nu...maar ziet hij wel genoeg? Dat peterselie verhaal doet me weer aan een oogprobleem denken...was het daar niet mee begonnen?

Blijf ze gewoon een paar keer per dag uit de hand voeren,eventueel echt tot vervelens toe eten onder de neus houden. Dat helpt echt!

• Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Het oogprobleem was bij het andere konijntje. Mijn tante zei, ze valt je aan omdat ze helemaal uitgehongerd is. Maar waarom eten ze dan niet vraag ik mezelf dan af. En dan begin ik weer te twijfelen of het wel echt aan het beteren is.

En als ze al eten is het enkel uit mijn hand, en dan is het nog niet echt veel.

Ik zal blijven volhouden en zien hoe ze het maandag doen.

Geplaatst:

Had van de DA te weinig medicatie meegekregen. Heb gisteren gebeld en ze zei, kom dat morgen maar halen. Nu probeer ik al de hele dag te bellen, maar de DA is niet bereikbaar. Volgens mij wilt ze gewoon niet meer opnemen. De andere keren nam ze namelijk altijd onmiddellijk op. Heb zelfs haar gsm geprobeerd, omdat ze vorige keer zei dat ze ALTIJD bereikbaar was. Maar ook dit lukt niet. Nu is het weekend en zit ik zonder medicatie. Nu hoop ik dat de Hypoliet en Eufrasie niet snel gaan verslechteren, anders kan ik opnieuw naar een DA van wacht. En nu zal ik dus sowieso maandag naar een andere DA moeten.

Geplaatst:

Voor iedereen die dit topic heeft gevolgd en mij geholpen heeft, wou ik toch nog even laten weten hoe het nu gaat.

Ik ben vandaag naar het Ganzenpad geweest en nu weet ik eindelijk wat er aan de had is. Hypoliet heeft wel last van coccidiose. Hoewel al de vorige dierenartsen zeiden dat het dit niet was toen ik het vroeg. Hij heeft ook nog last van wormen en gas. Daarbij hebben beide konijntje ook nog eens slechte tanden.

Nu heb ik een duidelijke diagnose en kan ik hen behandelen en heb ik er terug hoop op dat het helemaal goed komt.

Zo zie je weer maar eens hoe belangrijk een kundige DA is.

Geplaatst:

Zoals ik al schreef per pb, hier zijn we echt enorm blij voor jullie. Hopelijk is dit nu de juiste diagnose en heb je snel weer 2 actieve konijntjes!

Ik heb alles nog eens nagelezen in het licht van deze diagnose en het kan allemaal wel.... coc was al van bij het begin door verschillende mensen aangehaald en wormen kunnen ook zorgen voor kleinere keutels...

Welke medicatie heb je nu precies gekregen en hoe zit het met de tanden? Zat het probleem op de snijtanden of op de kiezen? En is dat veroorzaakt door het slechte eten? (mogelijk want 2 weken dwangvoeren is 2-4mm extra tandlengte)

Als je nog twijfel hebt bij iets, aarzel echt niet om de assistente bij het ganzepad eens te bellen, ik bel hen ook nog regelmatig en ze zijn altijd even behulpzaam en begaan met de dieren. Als ze het antwoord niet weten, gaan ze wel op zoek naar een antwoord.

Hoe viel de consultatieprijs nu trouwens mee ivm de vorige DA'en?

Geplaatst:

Om de coc te behandelen heb ik trimazinpoeder gekregen om in hun water te doen. En voor Hypoliet heb ik ook nog primperan meegekregen omdat hij ook duidelijk pijn had. En heb ook nog dwangvoer meegekregen. Dit moet ik hem nog even blijven geven tot hij echt zelf genoeg eet.

De kiezen waren duidelijk schuin afgesleten. Dit zou niet volledig te wijten zijn aan het dwangvoeren omdat het bij Eufrasie die wel zelf eet het nog iets erger is.

Om ergere tandproblemen te voorkomen raadde ze ons aan om ze enkel hooi en groenten te geven en korrels eerder als snoepjes te gebruiken i.p.v. dagelijks voer. ij het eten van hooi en groenten zouden ze een andere beweging maken met hun tanden dan op hun brokjes en dat zou de kans op ergere tandproblemen verkleinen.

Weet niet wat de exacte consultatieprijs is omdat ik ook nog dwangvoer, trimazin en primperan heb meegekregen en ze beiden ontwormd zijn. Maar ik vond het totaal nog wel meevallen.

Geplaatst:

Oh, je hebt Caroline gehad? Die heeft mij enorm goed geholpen op nieuwjaarsdag... Clicquot was toen een dag eerder bij hen gecastreerd en zij was met nieuwjaarsdag van wacht. Heeft toen erg goed geholpen met tips om Clicquots darmen weer op gang te krijgen en is toen veel gaan opzoeken om mij gerust te stellen.

Van dat hooi en die groenten klopt natuurlijk! Veel mensen blijven stug volhouden over harde biks en takken om p te knagen, maar het is de maalbeweging die de kiezen doet afslijten en daar heb je stugge. lange vezels voor nodig.

Ik duim echt dat hij snel weer de oude is!

Geplaatst:

Ja, denk dat het Caroline was. Ze heeft me ook laten meekijken naar hun tanden en naar de coc en wormeneitjes die ze zag onder de microscoop. Nu had ik tenminste een diagnose en een die naar mijn gevoel klopte. Toen ik buitenkwam had ik er ook een goed gevoel over.

Ik weet nu ook dat ik nooit meer naar een andere DA ga.

Daarstraks begon hij al een sprietje hooi te eten , dus dat is een goed begin!

Geplaatst:

Het meest effectieve middel tegen coccidiose is toltrazuril (Toltrazuril drops of baycox). Dit word tegenwoordig het meest gebruikt en werkt op alle stadia van coccidose. (hoef je ook maar 3 tot 5 dagen te geven en evt herhalen na 2 weken)

Van konijnen.nl:

DE BEHANDELING VAN COCCIDIOSE

Voor de behandeling van coccidiose kunnen op sulfa gebaseerde medicijnen gekozen worden, zoals bijvoorbeeld ESB3 of clazuril. Soms wordt tegelijkertijd trimethoprim-sulfa ingezet. Dit laatste is vooral nuttig bij een zware besmetting, als de coccidiën de darmwand zo ernstig beschadigen dat E. Coli of een andere bacterie een ernstige bijkomende infectie kan veroorzaken. De vroege delingsstadia van de parasiet in de darmwand kunnen niet door deze middelen worden afgedood, alleen de laatste delingsstadia, die onder andere voor voortplanting zorgen, en de oöcysten produceren. De genoemde medicijnen kunnen de deling van de organismen tegenhouden maar niet de coccidiën doden. Doordat de deling afgeremd wordt, kan het konijn weerstand tegen de coccidiën ontwikkelen, en op deze manier zichzelf genezen.

ESB3 moet vaak als poeder in het drinkwater als kuur gegeven worden. Echter is het twijfelachtig hoeveel medicijn dan werkelijk wordt ingenomen, zeker als een konijn te ziek is om te drinken. Wanneer een konijn niet of nauwelijks drinkt is het nodig om regelmatig over de dag het zieke dier met een spuitje wat van de oplossing rechtstreeks in de mond te geven. Of van dit medicijn kan een sulfadrankje met een smaakje worden gemaakt (dierenarts), wat ook direct met een spuitje in de mond wordt ingegeven.

Het meest effectieve middel om coccidiose te behandelen is toltrazuril (Toltrazuril drops®, Baycox®) Dit middel werkt op alle stadia van de coccidiën cyclus, dus ook op de vroegste deling. Toltrazuril is verder ook het meest effectieve middel bij levercoccidiose. Dit middel wordt direct in de mond ingegeven. Het is af te raden om het door het drinkwater te doen, omdat het erg vies is en het konijn niet zal willen drinken. Het is verstandig de kuur te herhalen.

Hygiëne is uiterst belangrijk. De oöcysten in keutels van 36-48 uur oud vormen sporen die de omgeving besmetten. De kooi moet daarom dagelijks schoongemaakt worden, en dagelijks wordt vers stro gegeven. De voer- en waterbakken en drinkflesjes worden veelvuldig gereinigd. Keutels, ook in de leefomgeving, kunnen beter direct verwijderd worden zodat geen (her)besmetting kan plaatsvinden.

Misschien is wat jij hebt gekregen ook gewoon een goed middel hoor maar ik wilde het toch even doorgeven zodat je er evt nog over kan overleggen.

Geplaatst: (aangepast)

Na wat zoeken: Trimazin is een combinatie van sulfadiazine en trimethoprim.

Ik zou zelf toch iig eens naar Baycox vragen.

aangepast door YvonneH
Geplaatst:

Yvonnne, mogelijk kan je dat middel in België niet krijgen... ik weet het niet hoor,moet ik navragen. Cisaral bv is in België van de markt genomen. Dat wist diezelfde DA mij ook te vertellen bij de castratie van Clicquot. Ze zeiden me ook dat ze zelf cisaral beter vonden en dat als ik het kon krijgen via NL het zeker handig zou zijn om in huis te halen.

Ja, dat zou kunnen natuurlijk (ik dacht ook dat het een redelijk nieuw middel is). Daar heb ik ook geen idee van eigenlijk, ik ben eigenlijk wel benieuwd dan.

aangepast door YvonneH
Geplaatst:

De vorige DA heb ik tijdens mijn laatste bezoek ook opnieuw gevraagd of het echt geen coc was. Ze zei dat baycox niet te krijgen was en dat het door Inge Thas aangeraadde 'trimetoprim-sulfa' ook werkt tegen coc. Maar ze was er wel zeker van dat het toch geen coc was.

Geplaatst:

Gedurende de dag ging het al beduidend beter. Hij sprong af en toe rond en begon zelfs opnieuw een beetje zelf te eten (beetje hooi, 2 blaadjes basilicum, half blaadje witloof). Ook het dwangoveren gaat met minder dwang (heb deze keer wel critical care i.p.v. recovery misschein vindt hij dit gewoon lekkerder). Tijdens de dag zag je ook duidelijk dat zijn keutels voor de eerste keer van normaal formaat en mooi van vorm waren.

Maar tegen de avond zat hij opnieuw vaker stil en zag je aan de manier waarop hij zat dat hij pijn had. Ook zijn keutels waren opnieuw veel kleiner.

Maar de DA had wel gezegd dat het niet op 2 dagen opgelost zou zijn. Dus volgens mij moet ik het wat tijd gunnen.

Geplaatst:

Dat was de afgelopen weken ook vaak zo hé, dat hij 's avonds minder was...

Als ze pijn hebben aan de buik, gaan ze dikwijls verliggen, het lijkt alsof ze een houding zoeken die geen pijn doet.

Nu moet ik bekennen dat de tweeling zo tussen 18u en 22 uur ook heel rustig is de laatste weken. Ik ben de afgelopen dagen een paar keer bezorgd gaan kijken, maar blijkbaar hebben ze gewoon een periode waarin ze pas rond 22-23 u weer "wakker" worden.

Ik vraag me af of dit met het weer te maken kan hebben, we hebben hier wel wat schommelingen...van 35 naar 25 op een dag enzo... plus onweders. Had het daar ook al eens met Esther over, zij denkt dat luchtdruk ook een rol kan hebben...

Ik blijf alleszins duimen!

Geplaatst:

Oh ja, die critical care, daar zit een iets anijs-achtig in hé. Ik heb het konijntje van de buren daar toen ook mee gedwangvoerd...nu ja die lebberde het zo van de spuit!

Geplaatst:

Dwangvoeren zonder dwang :party:.

En ook de spuit raakt bijna nooit meer verstopt. Het gaat echt veel makkelijker, minder stress voor Hypoliet (en voor mij :$).

Het ging inderdaad altijd 's avonds wat minder. Maar ook Eufrasie is 's avonds veel rustiger. Als Hypoliet een beetje zielig zit, gaat ze er languit tegen liggen.

Maar keutels zo groot als vanmiddag heb ik nog nooit bij Hypoliet gezien, dus ik denk dat dat toch positief is.

Ik ben net nog even gaan kijken en hij zat opnieuw een sprietje hooi te eten, dus jah...

Geplaatst:

Vandaag is hij bijna heel de dag buiten in de ren geweest. Af en toe kan hij ook echt snel rondhuppelen.

Maar zijn keutels zijn gedurende de hele dag echt klein geweest en na zijn laatste dwangvoer 20.30 waren ze nog kleiner. Ook zijn buik is weer harder dan toen we bij de DA waren. Ik denk dat ik ze morgenvroeg toch maar even opbel voor de zekerheid.

Ik zou iig dan maar zijn buikje masseren.

Was er al eens een foto gemaakt van zijn buikje?

Als de keutels toch steeds kleiner worden heeft hij misschien toch soms wat last van een verstopping? Staat de ren op het gras? wie weet kan hij daar wel niet zo goed tegen.

Nog een vraagje (even zonder alles terug te lezen) heeft hij ook 1 of meer keren antibiotica gehad? Daar kunnen de darmen nl ook een van slag van raken. Dat heb ik met Fuz ook gehad en die moest daarom 2 weken elke dag wat Yakult (2 ml, en hij weegt 2 kilo) krijgen om alles weer een beetje op peil te krijgen (niet zonder overleg gaan geven natuurlijk he ;))

Ik probeer ook maar wat mee te denken hoor, hopelijk gaat het snel weer beter!

Wat ik nog wilde vragen; was er nog een kweekje gemaakt van zijn ontlasting? Dan weet je namelijk zeker of het om coc gaat.

aangepast door YvonneH
Geplaatst:

Ik masseer zijn buikje al elke dag. Er is tot nu toe nog geen foto gemaakt van zijn buikje.

Ja, de ren staat op het gras, maar de dagen dat ik hem niet op het gras heb gelaten had hij er ook last van. Anders moet ik morgen toch nog maar eens proberen om hem niet op het gras te laten.

Hij heeft al verschillende keren antibiotica gehad en krijgt ook al een tijdje elke dag een beetje Yakult.

Ja, het staat vast dat het coc is.

Bedankt!

Geplaatst:

De keutels kunnen nog niet echt groot zijn hé... je moet nemen dat nu de keutels er uit komen van een paar dagen geleden toen hij stil zat en niet at. Als ze morgen nog klein zijn,moet je idd nog eens bellen. Die kleine keutels zullen waarschijnlijk met die wormbesmetting te maken hebben.

Wat hebben ze daar trouwens voor gegeven? Panacur?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .