Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds zaterdag een nieuw dwergkonijntje dat net 8 weken oud is.

Nou merkte ik die avond dat het wat nat was rond zijn ene oogje. Zondag was het aan beide oogjes. Ook merkte ik een paar kleine bultjes op haar huid. Ik ben er dan gisteren mee naar de dierenarts geweest. In de wachtkamer zaten voornamelijk konijnen, dus dacht ik dat deze dierenarts wel konijnkundig was. Voor zijn oogjes heeft het een antibiotica zalf meegekregen. En volgens haar waren die bultjes bijtwonden van een ander konijn. Inenten is niet gebeurd omdat ze zei dat het konijntje te jong was.

Nu zie ik vandaag een vlo lopen over de neus van mijn konijntje. Dus volgens mij zijn die bultjes eerder vlooienbeten dan bijtwonden. Ik heb hier op het forum al gelezen dat Stronghold veilig is voor konijnen, maar weet iemand of dit ook veilig is voor zo'n jong konijntje. Ik heb namelijk niet zoveel zin om terug te gaan naar mijn (naar mijn mening) toch niet zo'n konijnkundige dierenarts. Ik hab ook al op de lijst met konijnkundige dierenartsen gekeken, maar er zijn er niet echt in de buurt.

Hopelijk weet iemand hier raad mee

Alvast bedankt!

• Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Als jouw dieren arts terecht adviseerd niet te enten met 8 weken vind ik het een toppertje en kundig arts dat op te merken!!![dwergen mogen pas met 4 maanden geent worden namelijk] dus gewoon lekker terug aan en diertje tegen vlooien behandelen.Bijtwonden kan ie al eerder hebben opgelopen .....is het een dieren winkel konijn...

Geplaatst:

Ja en nee. Het komt van een erkende fokker, maar ik heb het via de dierenwinkel besteld. Ik heb wel persoonlijk contact gehad met de fokker en ook bij afhaling van het konijntje heb ik met hem gesproken. Mijn ander konijntje komt ook van bij deze fokker en is 12 weken en kerngezond.

Maar de dierenarts zei dat we binnen 3 weken mogen terugkomen voor de inentingen. En dan zou ze beide konijnen ineens ontwormen. Ze vindt het konijntje te jong om te behandelen tegen vlooien. Maar volgens mij is het niet verstandig om het konijntje drie weken met vlooien te laten rondlopen. Weet iemand misschien of Stronghold ook gewoon verkrijgbaar is bij de apotheek. Of moet ik drie weken wachten? Of zijn er andere mogelijkheden?

bedankt voor je reactie

Geplaatst:

Sorry hij is geregistreerd als fokker. Ik dacht dat dit veiliger was dan een fokker die niet geregistreerd is.

Ik woon in Belgiƫ en er is hier bijna geen konijnenopvang meer. Daarom dacht ik dat je beter bij een geregistreerde fokker kon gaan om zo de kans te verkleinen dat het om een broodfokker gaat.

Geplaatst:

Nee, ik heb geen andere huisdieren. Enkele deze 2 konijntjes. Ze leven wel buiten. Ze hebben een groot hok met twee verdiepingen en een ren van zo'n 30mĀ².

Er lopen hier wel enorm veel konijnen rond. Maar deze kunnen niet helemaal tot bij het hok komen. Maar ze zitten wel in de tuin.

Ik weet alleen niet zo goed of het verstanding is dit jong konijntje 3 weken met vlooien te laten rondlopen.

Al bedankt voor alle reacties!

Geplaatst:

Ik wou jullie toch nog even op de hoogte houden. We zijn vandaag naar een andere dierenarts gegaan en deze heeft beide konijntjes behandeld met stronghold. Hopelijk zijn de vlooien snel weg en de oogjes genezen, en dan zal ook dit konijntje wel gezellig rondhuppelen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Geplaatst:

Kunnen de wilde konijnen wel tot bij de ren komen? Met andere woorden: is er contact mogelijk tussen je konijntjes en de wilde konijnen? Want in dat geval lijkt het me toch verstandig om in te enten tegen VHD, dat kan vanaf 8 weken.

Geplaatst:

Ze kunnnen tot bij de ren komen. Maar omdat het dwergkonijntjes zijn willen beide dierenartsen pas inenten op ten vroegste 11 weken. Daarom laat ik de konijntjes nu enkel in de ren als ik er zelf bij ben. Omdat ik er dan voor kan zorgen dat er geen contact is tussen de wilde konijnen en mijn konijntjes. Ik hoop dat dit veilig genoeg is. Want als mijn konijntjes niet in hun ren zitten durven de wilde konijnen er wel naast te gaan liggen.

Geplaatst:

Dwergkonijntjes moeten inderdaad drie maanden oud zijn om tegen myx ingeƫnt te worden, in tegenstelling tot de niet-dwergrassen die al op 1 maand kunnen worden geƫnt. Maar voor VHD geldt dit niet, dat kan vanaf 8 weken ongeacht het ras.

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij Petra. Het is sowieso beter om de entingen appart te doen, minder risico zeker bij jonge dieren.

Informeer ook eens bij je DA (doe maar ineens alletwee) of zij konijntjes met myx of vhs hebben gezien de laatste tijd. En ook informeren naar welk vaccin ze gebruiken. Het beste is de synthetische variant van het myx-vaccin.

Geplaatst:

Ik zal volgende week eens informeren of ze konijntjes met myx of vhs hebben gezien.

Ik heb net in het vaccinatieboekje van het oudste konijntje gekeken. Voor myx heeft ze Lyomyxovac gekregen en voor vhs Hebiovac 88t. Nu heb ik er natuurlijk geen idee van of dit goed is of dat er betere vaccins bestaan. Ik zal bij de andere dierenarts ook eens horen welke vaccins hij gebruikt.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Geplaatst:

Jouw verhaal lijkt een beetje op die van mij. 14 dagen geleden vond ik ook bultjes op de ooglidjes van mijn konijn. Bij nader onderzoek bleken het bloedzuigende beestjes te zijn. Ik heb ze direct verwijderd en mijn beide konijnen behandeld met beaphar anti-parasiet 150. De beestjes zijn nu weg (waren geen vlooien maar waarschijnlijk iets van mijt of zo) maar door de wondjes die ze achter hadden gelaten is bij 1 van mijn nijntjes de oogjes licht gaan ontsteken. Maandag gelijk naar de dierenarts geweest. Moos kreeg ook oogzalf en het gaat nu heel goed met hem. Ik weet niet of je dit middel op jonge konijnen mag gebruiken maar ik weet wel dat het op gewicht gaat. Mijn ratten mogen het namelijk ook hebben. Die mogen 1 pipet en mijn konijnen moeten er drie. 1 pipet mag bij 750 gr. lichaamsgewicht. Misschien kun je eens informeren of je dit mag gebruiken of even op het internet zoeken. Het helpt in iedergeval wel heel goed maar het duurt een aantal dagen voordat je echt resultaat ziet omdat volgens mijn da de eitjes die uitkomen ook nog dood moeten gaan. In iedergeval heel veel succes ermee.

Geplaatst:

Een dag an de behandeling met stronghold waren er al geen vlooien meer te bekennen. Ik ben ook redelijk zeker dat het vlooien waren, en zoniet nu is er geen ongedierte meer te bekennen. De tweede dierenarts heeft mij verzekerd dat zijn ontstoken oogjes niks met de vlooien te maken hebben. Alleen zie ik niet echt veel verbetering bij zijn oogjes. Hoewel ik al 6 dagen antibioticazalf gebruik. Ze zijn niet dik ofzo, maar het is een beetje rood en ze tranen een beetje. Ik zal eerst verder behandelen tot maandag zoals de DA had gezegd. En anders bel ik hem wel een keertje.

Geplaatst:
Ik zal volgende week eens informeren of ze konijntjes met myx of vhs hebben gezien.

Ik heb net in het vaccinatieboekje van het oudste konijntje gekeken. Voor myx heeft ze Lyomyxovac gekregen en voor vhs Hebiovac 88t. Nu heb ik er natuurlijk geen idee van of dit goed is of dat er betere vaccins bestaan. Ik zal bij de andere dierenarts ook eens horen welke vaccins hij gebruikt.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Jaaa...dat was de naam die ik zocht. Lyomyxovac is idd de goede variant van het myx-vaccin. Als ik me niet vergis ,zit daar een synthetische variant in van het myx-virus en het andere middel bevat het myx-virus zelf,maar dan gevriesdroogd. Petra kent meer over die zaken, als ik het mis heb,zal ze me wel verbeteren. :whistle2:

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .