Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ons konijntje van 12 weken is al 2,5 week niet goed te pas. Ze was aan het niezen en had een natte neus. Van de dierenarts heeft ze een antibioticakuur gekregen voor 10-14 dagen. Op de dertiende dag toch maar weer eens gebeld. Het niezen is wel over, maar ze heeft nu wit snot bij de neus en is ontzettend aan het piepen. Ze lijkt wel benauwd. Ze heeft haar hele neus gewoon dicht zitten. Van de dierenarts heeft ze opnieuw een antibioticakuur gekregen, dus daar maar weer mee begonnen. Ze zei dat het nu loskwam. Kan ik nog wat tegen die verstopte neus doen, naast de a-kuur. (het lijkt wel of het niet helpt...) Moet ik haar nog naar binnen halen? Ze zit nu buiten.

alvast bedankt

Geplaatst:

Als je Konijn snot heeft, dan ga je naar de da.

Die kan eventueel een kweek maken om te bekijken welke bacterie de boosdoener is en zal in ieder geval een antibiotica voorschrijven.

Het komt vaak voor dat de bacterie Pasteurella Multocida de veroorzaker is, maar het kunnen ook andere bacterien zijn.

Als je antibiotica mee krijgt is het belangrijk de kuur af te maken. Als het voor 10 dagen is voorgeschreven dan moet je er ook 10 dagen mee doorgaan, ook al verdwijnen de symptomen al na een paar dagen.

Er kunnen namelijk sterkere bacteriƫn achtergebleven zijn en die gaan zich dan volop vermenigvuldigen. Daardoor kan er een stam ontstaan die goed tegen die antibiotica kan en resistent wordt.

Het vervelende is dat snot chronisch kan zijn. Het zit dan als het ware vlak onder oppervlakte en zal uitbreken op momenten van verminderde weerstand. Die ontstaat weer door bijvoorbeeld stress, ruien, een andere aandoening.

Het is een afweging of je iedere keer antibiotica wil geven. Overleg hierover met je da.

Geplaatst:

Vergeten het laatste stukje te lezen.

Hier nog wat tips voor je wat je kunt doen om de verkoudheid te verlichten bij je konijn:

Je kan je konijn stomen. Ik weet niet pricies hoe dat gaat.

Wacht eerst maar even de andere leden af.

Geplaatst:

en aan iets wat je erbij kunt doen. las ook al iets over enchinaforce tabletjes etc. maar ik weet niet of het kwaad kan om zelf met je konijn te gaan 'dokteren'

Geplaatst:

normaal kan je die wel geven voor wat extra weerstand ,maar als jou nkonijn echt snot heeft ,ben ik bang dat dit niet echt helpt

en als je het niet vertrouwt zou ik terug gaan naar de diere arts ,

eet je konijn wel nog goed ?

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb begrepen dat je met je nijn in de badkamer kan gaan zitten en dan de warme kraan van je bad of douche open zetten. Door die stoom komt het misschien allemaal wat losser te zitten. Zelfde handeling eigenlijk als een klein kind benauwd is of valse kroep (of hoe schrijf je dat) heeft. Beterschap voor je nijn & succes, snot kan erg hardnekkig zijn.

aangepast door Micky
Geplaatst:

hoi,

ja ze eet en drinkt gewoon goed, dus wat dat betreft niets aan de hand.... ze ligt nu half te slapen haha

afwachten wat die 2e kuur doet?? (maak 'm sowieso af) (weer 2 weken gestress met zo'n spuit...)

Geplaatst:

Ze vinden het niet prettig en net na het druppelen gaan ze er ook een beetje van proesten, maar het werkt wel echt goed. Wij deden het op advies van de dierenarts bij onze Nina, en dan 10gr zout oplossen op 1 liter water (dus 1gr op 100ml)

Geplaatst:

Wij hebben het bij onze Fuz ook gedaan. Werkte heel goed. Gewoon kopje omhoog houden en met een pipetje in elk neusgat 1 druppeltje doen.

Niet meer dan 2x per dag doen.

Geplaatst:

Om het zout goed op te kunnen lossen, kun je het beste warm (gekookt) water nemen. Daarna natuurlijk wel eerst goed laten afkoelen tot kamertemperatuur voordat je het in je konijn druppelt, maar dat lijkt me logisch.

Geplaatst:

zal eens kijken of ze dat hebben bij de drogist.. vast wel.

ze heeft net gelukkig zelf die korsten bij d'r neusje eraf gekrabd (ik mocht er niet aan komen)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .