nick Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 Help ik was net het hok van mijn konijnen aan het schoonmaken en toen zag ik tussen hun poep kleine witte wormpjes. Ze hebben volgens mij dus wormen maar ik heb 5 konijnen dus hebben ze het nu allemaal of is het er maar 1 die wormen heeft. Er zit ook een cavia bij kan die ook wormen hebben. Wat moet ik nu doen naar de da met de konijnen of kan het ook zonder.
chantal1987 Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 Je kunt een worm kuurtje halen bij de da voor de konijnen die wormen hebben.Ik weet niet of het handig is om wat ontlasting mee te nemen.Wacht eerst maar wat andere reacties af .Succes!.
bunny ranch chanty Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 dit zijn geen wormen nick maar MADEN.............VEROORZAAKT DOOR VLIEGEN VAKER SCHOONMAKEN DUS.....
handschoen Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 (aangepast) Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee, maar:Idd. gelijk schoonmaken! Heb je de maden/wormen ook gezien op je konijnen? In dat geval meteen naar de dierenarts! Ik zou sowieso (ook als je die wormen/maden niet op je dieren ziet) even naar de dierenarts bellen en de situatie voorleggen!En het lijkt me inderdaad handig om de keutels + de 'wormen' toch ook even aan de dierenarts te laten zien. Zo kan er in ieder geval worden vast gesteld waar het om gaat!En zeker in het geval van maden moet je er vroeg bij zijn!!Verder heb ik dit nog even van deze site gekopieerd:WormenEen konijn kan verschillende wormensoorten krijgen, ik weet ze niet allemaal, maar ze kunnen bijvoorbeeld: mijnwormen of haakwormen krijgen, spoelwormen en lintwormen, en ik weet ook dat de wormen genaamd Baylisascaris spp Torticollis kunnen veroorzaken (evenwichtsziekte). Ook kunnen konijnen in de zomer last van maden krijgen, meer informatie hierover lees je bij maden (myasis) (uit vliegeneitjes).Hoe je de wormen het best kun behandelen is via een wormenmiddel. Stronghold en Panacur worden bijvoorbeeld gebruikt voor konijnen. Tegen Frontline kunnen konijnen absoluut niet, dus dat mag nooit gegeven worden. Voorkomen van wormen kun je door een goede hygiene, dus regelmatig schoonmaken en ontsmetten na ziektes en zeker ook na een wormbesmetting of eventuele preventieve wormenkuur.En verder ook nog even een linkje naar een artikel over wormen:http://www.bunnybunch.nl/konijnen/wormen-bij-het-konijn.htmlen nog een stukje over maden:Maden (myasis)In de zomer kan je konijn last van maden krijgen. Deze komen op je konijn af als hij bijvoorbeeld plakpoep heeft (een vies achterwerk dus) of wondjes heeft. Maden komen uit vliegeneitjes, deze maden beginnen te eten aan het konijn, en in een paar uur kan er een hele grote wond door ontstaan. Soms overleeft een konijn maden, alle maden moeten verwijderd worden, het konijn moet goed schoongemaakt worden, de wonden moeten worden ontsmet en het konijn moet in een goed schone omgeving teruggezet worden. De dierenarts kan ook medicijnen meegeven om de genezing te bevorderen en de pijn tegen te gaan. Meestal zijn maden helaas fataal voor een konijn, omdat het vrij laat ontdekt word. 5 augustus 2008 aangepast door handschoen
bunny ranch chanty Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 De kans dat dit wormen waren is zo klein een worm verdwijnt binnen 10 minuten na het keutelen een made voed zich met de ontlasting van de konijnen die kun je vinden in de poep hoeken van de dieren tussen de mest binnen 48 uur.
anouk Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 ik krijg hier altijd zo de kriebels van he ,ik maak met dit weer drie keer week het hele hok schoon ,maar als ik dit lees ,ga ik het het liefst nog een vierde keer doen ,bah brrrr
nick Geplaatst: 5 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2008 het zijn geen maden ze zien er het zelfde uit als die wormen op de foto's op bunnybunch.Ik zeg gisteren avond al iets wit op een keutel toen dacht ik al aan wormen.En net zag ik heb weer. Ik maak het hok om de dag schoon en soms elke dag dus maden zie ik nooit in het hok. Ik ga zo de da bellen maar kan een cavia ook wormen krijgen ?
bunny ranch chanty Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 ja dan alles behandelen met pana cur.....maar de kans dat je dus echte wormen ziet is heel klein kan inderdaad alleen op een verse keutel....
Caroline Geplaatst: 5 augustus 2008 Geplaatst: 5 augustus 2008 tenzij we over een enorme besmetting spreken hé Cindy... na een behandeling met panacur bv ,zie je de dode wormen ook goed,net omdat er dan zoveel zijn... mogelijk heeft 1 van deze dieren gewoon een hele erge wormbesmetting?
Aanbevolen berichten