Dunja Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 Hallo,Ik ben door een vriend gevraagd vandaag zijn hok van de konijnen en cavia;s te verschonen terwijl hij op vakantie is. Het hok is aangesloten op een buitenverblijf waar de beesten ook heen kunnen.Tijdens het uitscheppen van het hok (van die houtsnipperachtige ondergrond) merkte ik dat er allemaal kleine dunne witte wormpjes van ongeveer 1 cm. over de vloer kropen en ook door de houtsnippers heen zaten. Het zijn zeker geen gewone maden, maar veel dunner. Ik heb het hok zo goed mogelijk uitgeschept en een schone ondergrond in gedaan.De dierenarts is hier in het weekend gesloten, daarom mijn vraag hier op het forum wat deze wormpjes zouden kunnen zijn, en of ik verder iets moet ondernemen. De eigenaar komt volgend weekend weer terug van vakantie.Alvast bedankt voor jullie reacties.
chantal1987 Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 Dit zijn volgens mij gewoon wormpjes. Het konijn kan daar een worm kuur voor krijgen.
merelvandijke Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 weet je zeker dat het geen maden zijn? ik had laatst witte, een beetje rozige wormen in het hok, die veel langer en dunner waren dan "gewone" maden en zeg maar uit schijfjes waren opgebouwd.... snap je wat ik bedoel? net als een regenworm zeg maar.
merelvandijke Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 controleer de kontjes van de konijnen, als ze plakpoep hebben zijn ze erg geliefd onder maden, die zich dan een weg naar binnen kauwen.
Dunja Geplaatst: 2 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2008 Ik heb ondertussen de dierenambulance gebeld met mijn vraag en ook langs de dierenspeciaalzaak geweest. Volgens hun geen reden tot paniek, gewoon het hok goed schoonhouden en een wormkuurtje geven.
Nangel Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 het is natuurlijk het weertje waarbij vliegen en andere dieren makkelijk eitjes kunnen gaan leggen in het konijnenhok
heidi-77 Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 Zoals een ander al zei de kontjes goed in de gaten houden en het hok goed schoonhouden, zaagsel is ideaal voor wormen en maden. Succes ermee!
The Email Female Geplaatst: 2 augustus 2008 Geplaatst: 2 augustus 2008 Ik zou de kontjes van de beestjes even heel goed blijven controleren. Als er eitjes op de kontjes zitten of wormpjes moet je meteen naar de dierenarts.
Aanbevolen berichten