handschoen Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 (aangepast) Hoi,Ik heb een tijdje geleden ook een topic gemaakt over mijn konijntje. Hij heeft snot en het bleek chronisch te zijn volgens de dierenarts. De antibiotica is toen eigenlijk nooit helemaal goed aangeslagen. Het hielp wel, maar zijn klachten zijn gebleven (maar wel in lichte mate). Af en toe had hij een verstopte neus, maar dat kon ik weer verhelpen door met zoutoplossing te druppelen. Tot vorige week dinsdagavond. Ik kreeg zijn neusje niet meer goed vrij en ben woensdag met hem naar de dierenarts gegaan. Gelukkig bleek er in ieder geval niks bij zijn longen te horen zijn. Daar heeft hij een injectie gekregen met antibiotica en afgelopen vrijdag heeft hij nog een injectie gekregen. Morgen krijgt hij weer een injectie. Tot nu toe slaat het niet aan en hij heeft het af en toe erg benauwd. Hij ademt gelukkig niet door zijn mond, maar je hoort het gewoon vast zitten.. Ik druppel nog steeds geregeld met zoutoplossing en ik maak stoombadjes voor hem. Verder heb ik ook van die echina-pilletjes (de kinderversie) voor hem gekocht en hij krijgt 's ochtends een half pilletje en 's avonds een half pilletje.Ik hoor hem niet echt niezen, ik heb meer het idee dat hij zijn snot juist weer opsnuift en soms ook doorslikt, want ik hoor hem soms ook slikken.Ik weet echt niet wat ik verder nog moet/kan doen en voel me zo machteloos... :(Hebben jullie nog ideeen van wat ik kan doen?Hij eet en drinkt wel, maar wel minder enthousiast. 27 juli 2008 aangepast door handschoen
Loesah Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Wow dat een konijntje zoiets kan krijgen joh..Wat zielig zeg.. Ik hoop dat iemand hier je kan adviseren!Heel veel sterkte ermee!!!
handschoen Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Geplaatst: 27 juli 2008 Ja, ik voel me echt zo machteloos!Hij maakt sinds vandaag ook af en toe een "klok"geluid. Hiermee bedoel ik dus het geluid, zoals wanneer je een glas water leeg drinkt met grote slokken.Waar duidt dit op? Slikt hij dan als het ware zijn slijm weg?
Petradhd Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Dat kan, maar het zou ook kunnen dat er slijm in de luchtwegen zit. Dat kan ik zo vanaf een beschrijving niet beoordelen helaas.Wat ik me afvraag is of het wel goed is om regelmatig zoutoplossing in de neus te druppelen. Volgens mij kan daardoor het slijmvlies van de neus geïrriteerd raken wat juist voor meer problemen gaat zorgen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Dit klingt niet goed als hij in adem nood komt en ook gaat kwijlen uit zijn mond zou ik zo snel mogelijk naar da gaan.......als dat nu ook het geval zou zijn.
handschoen Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Geplaatst: 27 juli 2008 Hm, echt waar? Volgens de dierenarts was het juist goed om af en toe te druppelen. Ik wist dat niet dat dat juist ook kon irriteren... Ik wil echt het goede voor mijn konijntje! Misschien is het een idee om vandaag dan inderdaad niet meer te druppelen en dan kijken of het daardoor wat rustiger wordt?toevoeging: hij kwijlt niet in ieder geval.
Caroline Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Je kan bisolvon vragen aan de DA, dat lost de slijmen op en is een betrekkelijk onschuldig middeltje. Verder kruiden geven die ontsmettende eigenschappen hebben.
YvonneH Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Volgens mij kan het druppelen met zoutoplossing geen kwaad hoor. (er zijn vast uitzonderingen) Mede hierdoor heeft onze Fuz het ook gehaald! Ik mocht alleen niet meer dan 2x per dag 1druppeltje in ieder neusgat geven. Het is wel zo dat de zoutoplossing het snot/slijm dunner maakt (wat juist goed is want het als het dik word dan zit het echt vast (volgens mijn da iig). Hierdoor kan het denk ik wel zo zijn dat hij soms wegslikt (is bij mensen iig wel zo). Misschien zou bisolvon wat Caroline zijn ook wel kunnen helpen. Ik zou iig bij de da een kweekje laten maken, als dat nog niet gedaan is, zodat je gericht ab kan gaan geven.
handschoen Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Geplaatst: 27 juli 2008 Aan welke kruiden moet ik dan denken? Ik heb hier nu eigenlijk alleen peterselie in huis qua kruiden. Dat is in ieder geval goed voor de eetlust had ik gelezen! Ik had voor morgen geen tijd staan bij de dierenarts, omdat ik gewoon even tussendoor mocht komen, wanneer het het beste voor mij uitkwam. Maar ik ga morgen dus maar meteen zo vroeg mogelijk, ook gezien het weer de laatste paar dagen.
Miss Tigger Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Ons konijntje heeft ook snot hij heeft net een antibiotica kuur van 10 dagen achter de rug hij niest nog steeds. Ik geef hem iig elke dag wat rozemarijn bij zijn groenvoer (je kunt van die plantjes rozemarijn krijgen bij de plus en super de boer hebben ze dat eigenlijk altijd) Ook tijm is daar goed voor (ook die krijg je in plant vorm).Verder heb ik ook regelmatig gedruppeld maar ben daar nu mee gestopt omdat zijn neusje niet echt dicht zit, hij niest alleen nog maar. Ook heb ik heb gestoomd met kamillethee dat werkt ook, en het werkt rustgevend (hij ging er meestal languit bij liggen:D)Je zegt hij drinkt niet zo goed? Heb je al eens geprobeerd met een banaan langs het tuitje te wrijven? (makkelijkste is een goed gele banaan doormidden te snijden van binnen zit het echte zoete)Zo heb ik ons mannetje weer goed aan het drinken gekregen, hij hangt zich bijna letterlijk voor een stukje banaan, dus dat was een goede oplossing
Rian Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Dat van die tijm wist ik helemaal niet! Een van mijn nijntjes heeft ook een tijdje veel geniest, ik heb toevallig een tijd geleden een tijmplantje geplant en ze krijgt nu elke dag wat verse tijm, zomaar, omdat ze het lekker vindt, en ze niest sinds die tijd ook niet meer, ik had niet gedacht dat dat door die tijm zou komen maar nu ik dit lees denk ik: verhip! Zo zie je maar wat kruiden kunnen doen!!!
kelly1986 Geplaatst: 27 juli 2008 Geplaatst: 27 juli 2008 Zout oplossing kan mijn inziens ook geen kwaad.... aangezien er niks van bijvoorbeeld xylomethazoline of iets dergelijks in zit, maar alleen maar zout en water....natuurlijk geen fles per dag... maar twee keer per dag een drupje per neusgat kan echtr geen kwaad denk ik. qua kruiden zijn thijm en rozemarijn geschikt voor luchtweg aandoeningen. heb je je konijntje al een proberen te stomen? dat wil vaak ook wel verlichting brengen! succes
handschoen Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Geplaatst: 27 juli 2008 Bedankt iedereen voor de tips en reacties tot nu toe!Ik ga morgen meteen thijm en rozemarijn halen! En verder sta ik morgen ook om acht uur op de stoep bij de dierenarts!Hij is nog wel relatief (gezien de omstandigheden) bewegelijk, maar hij heeft moeite met eten en drinken, omdat hij het dan benauwd krijgt. Hij heeft ondanks dat gelukkig wel wat binnengekregen, maar minder dan normaal. Verder heb ik ook nog een spuitje om hem eventueel te dwangvoeren, mocht het nodig zijn.Ik zie het soms echt even niet meer zitten :(, maar het is een sterk konijntje! Ik kan wel aan hem merken dat ie echt niet op wil geven!Verder stoom ik inderdaad ook af en toe, maar het heeft nog niet echt gewerkt, heb ik het idee..
handschoen Geplaatst: 27 juli 2008 Auteur Geplaatst: 27 juli 2008 Is het stomen trouwens op dit moment wel verstandig? (gezien het warme weer?)
handschoen Geplaatst: 28 juli 2008 Auteur Geplaatst: 28 juli 2008 even een update:Het gaat nog steeds niet goed met mijn konijn. Hij eet en drinkt nauwelijks nog uit zichzelf, dus ik heb hem moeten dwangvoeren. Ik ben vanochtend met hem naar de dierenarts gegaan en daar blijft hij nu vandaag en vanacht, zodat hij goed in de gaten kan worden gehouden! Ik hoop echt zo dat de dierenarts hem er doorheen kan slepen!Aan het eind van de middag belt de dierenarts, ik hoop dat het dan weer wat beter gaat of in ieder geval stabiel is gebleven... Ik ben er zelf ook ziek van, maar ik kan niets anders dan afwachten... Op zich reageert hij nog wel steeds redelijk (naar de omstandigheden) levendig en hij reageerde ook wel tamelijk enthousiast op de appelmoes vanochtend, dus daar probeer ik me maar aan vast te houden! Hij toont in ieder geval nog wel enige levenslust!
YvonneH Geplaatst: 28 juli 2008 Geplaatst: 28 juli 2008 Ik hoop dat hij er doorheen komt, sterkte hoor!Hij eet idd waarschijnlijk niet meer omdat hij niet kan ademen en eten tegelijk. Dat had onze Fuz ook. Misscien een andere ab proberen?Nogmaals sterkte hoor!
handschoen Geplaatst: 28 juli 2008 Auteur Geplaatst: 28 juli 2008 Jeej, het gaat weer wat beter met hem! Hij eet al weer een beetje helemaal uit zichzelf!! (daarnaast krijgt hij ook nog voeding met een spuitje) Verder is ie ook aardig actief en volgens de dierenarts maakte hij niet meer zo'n zieke indruk!Ik durf nu weer voorzichtig optimistisch te zijn, maar wel eerst even afwachten hoe deze nacht zal gaan. Als het zo blijft gaan als dat het nu gaat, dan mag ik hem morgen weer ophalen! Ik zal morgen wel even weer laten weten hoe het gaat!
Yvon72 Geplaatst: 28 juli 2008 Geplaatst: 28 juli 2008 Tof om te lezen, dat het de goede kant op gaat. Nu maar hopen dat je hem morgen weer mee mag nemen.
handschoen Geplaatst: 29 juli 2008 Auteur Geplaatst: 29 juli 2008 Weer even een update:Ik mocht mijn konijn inderdaad weer mee nemen vandaag!Hij maakt ook echt inderdaad een veel betere indruk dan zondag en gisteren toen ik hem achterliet bij de dierenarts.Ik moet hem nu ± 6 keer (!) per dag met een met een medicijn in zijn neusje druppelen. Ik vind het wel steeds een gedoe om het voor elkaar te krijgen (hij vindt het ook helemaal niet leuk; helemaal begrijpelijk natuurlijk :yes:), maar het lukt uiteindelijk wel steeds!Hij eet en drinkt nog niet helemaal zo goed als het hoort, maar hij reageert vooral enthousiast op appel(moes) en wortel. Biks eet hij nog niet en ik heb hem ook nog geen hooi zien eten. Voor nu vind ik het vooral belangrijk dat hij uberhaupt wat binnenkrijgt, maar ik zou toch graag zien dat hij ook weer biks en hooi gaat eten. Verder biedt ik hem ook peterselie aan (heeft ie een klein beetje van gegeten), rozemarijn (ook een beetje van gegeten) en tijm (tot nu toe nog niks van gegeten)Heeft misschien iemand tips hiervoor? Is hooithee misschien een goed alternatief voor het eten van hooi? (of althans in ieder geval voor nu) Een hele tijd terug heb ik ook eens hooithee voor hem gemaakt en toen was hij er enthousiast over, dus dat ga ik toch ook maar eens proberen.
handschoen Geplaatst: 8 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 8 augustus 2008 Ok, ik up m'n eigen topic weer even, want het lijkt me een beetje dubbelop om weer een topic aan te maken. Het gaat gewoon nog over dezelfde situatie.Mijn konijn eet en drinkt inmiddels weer helemaal goed! Dat lijkt me in ieder geval een goed teken! Verder is hij aardig actief, maar toch is hij niet meer zo vrolijk als voordat hij ziek werd. Het gesnotter is namelijk nog steeds wel een probleem. Zo heeft hij het soms bijvoorbeeld wel wat moeilijk als hij eet. Qua gesnotter gaat het momenteel met ups en downs. Afgelopen zondagochtend had hij wel heel even echt een schone neus en kon hij helemaal vrij ademen. Helaas duurde dat niet zo lang... Ook afgelopen woensdag ging het even goed. Maar hij valt dus wel steeds weer terug.Ook heeft hij in zijn ene neusgat redelijk vaak echt van dat dikke witte snot zitten. Ik probeer het dan wel weg te halen en na een neusdruppel is het meestal ook al weer een stuk opener. Maar is het dikke witte snot eigenlijk een teken dat het slechter gaat (normaal is het natuurlijk niet, dat weet ik)? Of is het juist een goed teken, in de zin van: het komt nu in ieder geval naar buiten! Hij krijgt nog steeds 6 keer per dag neusdruppels (antibiotica) en daarnaast geef ik hem af en toe een druppeltje zoutoplossing (max. 2 keer per dag).Maar ik weet ondertussen eigenlijk niet zo goed meer hoe ik hier mee aan moet. Is het zinvol om door te gaan met deze druppels of zou ik beter nog wat anders kunnen proberen? Verder is het ook behoorlijk lastig om 6 maal daags druppels te geven. Ik doe het graag voor mijn konijn als hij daar beter van wordt, maar erg praktisch is het niet. Ik kan niet altijd op dat moment thuis zijn (ik probeer wel zoveel mogelijk thuis te zijn), maar soms moet ik het iemand anders laten doen.Denken jullie dat ik gewoon geduld moet hebben, of kan ik beter toch nog eens wat anders proberen.Verder zag ik in een ander topic over snot ook iets over Colloïdaal zilver, maar heeft iemand hier verder nog ervaring mee? Ik heb net wel op de site gekeken, maar dat is natuurlijk toch een beetje een verkooppraatje. Zijn er bijvoorbeeld ook bijwerkingen/keerzijdes van het gebruik van Colloïdaal zilver? Denken jullie dat dit nog een optie kan zijn?
YvonneH Geplaatst: 8 augustus 2008 Geplaatst: 8 augustus 2008 Was er bij de da al een kweekje gemaakt van het snot?Anders kan je dat laten doen zodat je gericht ab kan geven.Het snot moet er wel uit (lijkt me) en met de zoutoplossing hou je het wat dunner zodat het niet helemaal verstopt.
Caroline Geplaatst: 9 augustus 2008 Geplaatst: 9 augustus 2008 Vond de DA de bisolvon geen goed idee?Verder idd een kweekje laten maken als dat nog niet gebeurt is
bunny ranch chanty Geplaatst: 9 augustus 2008 Geplaatst: 9 augustus 2008 in het ergste geval blijft ze dit houden chronich.......
handschoen Geplaatst: 11 augustus 2008 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2008 Jeej, goed nieuws! Zaterdagavond kwam er opeens echt een enorme klodder (zo groot had ik het echt nog niet gezien...) met snot uit zijn neusje! Je kon ook heel goed zien dat het hem dwars zat, want opeens zat hij heel wild en moeilijk te doen, ik was echt even bang dat hij ging stikken , maar toen kwam er dus een enorme nies, met een hoop snot included. :yes: Gister ging het ook al beter. Hij was toen ong. 3 uurtjes helemaal snotvrij. (een record toen.)Verder was ik vannacht op de bank in slaap gevallen en ik werd rond een uur of 4 wakker, bleek dat meneer opeens naast m'n hoofd zat, helemaal snotvrij! En tot nu toe gaat het nog steeds helemaal goed! Hij gedraagt zich nu echt een beetje als een adhd konijntje! ;-) Hij is vast even de schade aan het inhalen! Nouja, ik hou nog wel in mijn achterhoofd dat er nog een terugval kan komen, omdat dat steeds zo was toen het even helemaal goed ging, maar ik denk/hoop dat die wel zal meevallen, want het gaat nu echt ontzettend goed! In ieder geval bedankt voor alle tips in dit topic!
Aanbevolen berichten