Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb even een vraagje. Twee weken geleden heb ik mijn voedster laten steriliseren (castreren) i.v.m. eventuele baarmoederkanker of baarmoederontstekingen op latere leeftijd. Ik heb ook een rammetje van 5 maanden oud. Ze zijn erg aan elkaar verknocht maar hebben de laatste tijd niet meer samen gezeten omdat ik geen kleintjes wilde. Nu wilde ik ze laatst weer samen in de ren laten lopen maar logisch mijn rammetje doet niks anders als rijden en mijn voedster doet het zelfde al had ik verwacht dat dat na haar sterilisatie over zou zijn. Nu wil ik binnenkort ook mijn rammetje laten helpen maar vraag me af of dit rijgedrag dan over is want ik zou het zo leuk vinden als ze samen weer kunnen spelen zonder dat ze steeds elkaar berijden. Heeft iemand hier evaring mee?

Geplaatst:

Meestal rijden ze op elkaar om te bepalen wie de baas is.

Bij mijn ram was het rijden voor de casteratie ook heel erg. Nu rijd ie bijna nooit meer.

Ik denk zeker dat het minder word als je de ram laat castereren.

Wacht toch eerst maar de andere leden af wat die ervan denken.

Geplaatst:

Ik heb een voedster en een gecastreerde ram samen zitten. Dat gaat prima samen en mijn rammetje rijdt nauwelijks meer. Af en toe moet de rangorde bepaald worden en dan rijdt hij op de voedster, maar de meeste tijd zitten ze gewoon samen te spelen of liggen ze samen te rusten.

Dus ik denk dat als je ram geholpen wordt, dat het rijgedrag dan heel veel minder zal worden, maar toch is rijden ook een manier van rangorde bepaling. Dus het zal niet helemaal over gaan.

Geplaatst:

ook als is de voedster gecastreerd is het ivm het rijden toch altijd aan te bevelen om de ram ook te castreren.

De ram zal ongecastreerd veelvuldig rij gedrag blijven vertonen.

De voedster wil de ram warschinlijk niet de baas laten zijn en begint ook te rijden..

als je de ram castreert zal na ongeveer een maand de hevogheid van de hormonen afnemen en het rijdgedrag dus wel minderen.

konijnen zullen nooit helemaal stoppen met rijden omdat dit dus niet alleen met paringsdrang maar ook met rangordebepaling te maken heeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .