Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar over onze voedster Isis....

Gister om 13.00uur hebben we haar weggebracht naar de dierenarts voor sterilisatie. Omdat haar baarmoeder er niet goed uitzag, is die ook verwijderd (ze is 8 maanden oud!!!). We mochten haar om 16.00uur weer halen, ze had pijnstilling gehad en we kregen metacam mee, waar we vandaag mee mochten beginnen. Het wondje zag er goed uit.

Thuisgekomen is Isis niet echt op gang gekomen, ze heeft rond 17.00uur een beetje gedronken, een plasje gedaan en dat was het. Gisteravond hebben we de dienstdoende dierenarts (Westgeest in Voorschoten) gebeld en die zei dat als ze de volgende ochtend nog niet zou eten (vanochtend dus), we weer moesten bellen. We hebben haar gisteravond wel een beetje olvarit wortel geprobeerd te voeren met een spuitje, ging niet echt goed, ze heeft maar een heel klein beetje binnen gekregen. Verder wast ze zich wel, gaat languit liggen en gisteravond sprong ze zelfs uit haar hok om elders in de woonkamer te gaan liggen.

Vanochtend rond half 9 hebben we haar de metacam gegeven en wederom olvarit en een papje van brokjes (science selective), hier heeft ze +/- 1 ml van binnen gekregen....

Ben net terug van dierenarts Westgeest, die heeft haar een injectie met antibiotica gegeven en antibiotica (doxoral) mee naar huis gegeven.

Ben ook nog even langs de dierenwinkel gegaan om te kijken of ze science recovery hadden. Dit hadden ze niet, ze hebben me Lactol meegegeven, dat oorspronkelijk bedoeld is voor het grootbrengen van jonge katjes en hondjes zonder moeder. Hier zit in: weiproducten, vet, olie, vitamines, mineralen, DL methionine.

Vragen: hoe vaak moet ik dwangvoeren en hoe krijg ik dat in mijn eentje voor elkaar (mijn vriend is tot overmaat van ramp de hele dag weg)??? Zal ik de lactol geven of hou ik het beter bij de olvarit?

Hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien.....

Geplaatst:

Ze eet wel iets en drinkt/dronk ook een heel klein beetje...

Keutelt ze ?

Hou er rekening mee dat het best een dagje kan duren voor ze weer op gang komt !

Je hebt grote kans dat ze vanavond ineens een sprietje hooi gaat eten en daarna nog één en nog één..

Haal lekker kruidenhooi voor haar, blaadje andijvie, worteltje...

Lactol heb ik geen verstand van maar kan me er dus ook niet herinneren dat er op BB wel eens over geschreven is om aan konijnen te geven... (heb je hier op de site al bij 'zoeken' gekeken ?)

Geplaatst:

ik zou die lactol niet geven... iets wat vor katjes goed is is niet per definitie goed voor konijnen.

Science recovery krijg je alleen bij de dierenarts. dat is niet te koop in de dierenwinkel.

verder zul je haar iedere twee uur moeten dwangvoeren.

je kunt haar ook kruiden aanbieden. peterseloie werkt ook nog eetlust opwekkend.

ik zou wel bij je dierenarts de science recovery halen en dit mengen door de olvarit.

btw: jij bent toch astrid B he??? Ik ken jou van paar jaar terug! mijn vriend heeft samen met jou, als je de goede bent, samen op bernardinus gezeten!

Geplaatst: (aangepast)

Ze lijkt weer een beetje tot rust te komen, zit zich nu te wassen... Ga haar over een kwartiertje proberen te dwangvoeren mbv de handdoektruc.... Ze heeft nog niet gekeuteld, alleen net in haar reismandje wel weer een klein plasje gedaan, dus misschien heeft ze wel een beetje gedronken vannacht (moeilijk te controleren). Ze had volgens de dierenarts ook geen vocht tekort... Ga ook zometeen maar even naar de markt om peterselie te halen.... Heb al peer, witlof, brokjes, hooi, hooithee voor haar neergezet... Maar: is het niet heel gevaarlijk voor de darmen als ze nu al bijna 24 uur nauwelijks iets heeft binnen gekregen?

En: de antibiotica die ik mee heb gekregen is doxycycline, uit de tetracylcine-groep... Weet niet zeker of dit wel goed is voor konijnen ivm de darmwerking? Na de castratie van onze ram hebben we Baytril meegekregen... Correctie: heb net nog even wat zorgvuldiger gezocht en doxycycline is veilig voor konijnen, gelukkig (better safe than sorry)

Kelly--> dat klopt inderdaad ;-) Wie is jouw vriend dan?

aangepast door cobraoenki
Geplaatst:

je kan voor de zekerheid ook nog een bakje water nerzetten naast de fles.... vaak drinken ze na een ingreep liever uit een bakje dan uit een fles.....

de meeste voedster keutelen pas na een dag of twee.

Ik zou haar nu iedere twee uur proberen beetjes tw dwangvoeren.

kruiden vinden ze vaak erg lekker en zijn uitnodigenmd om te eten door de sterke geur er van..

mijn vriend is chris! ff denken dan weet je t wel!

ben met chris op feestje van jou en je broer geweest in de pepp en bij bijsmand destijds! lang geleden al he!

Geplaatst:

Okee heb haar net geprobeerd te dwangvoeren, maar gaat voor geen meter, het overgrote deel komt er gewoon weer uit zetten, ze likt vervolgens wel haar mondje af, maar veel verder kom ik niet... Ik blijf het maar even proberen en ga zo wat kruiden halen...

Geplaatst:

geef haar een bakje water voedsters drinken niet uit de fles!!! na z´n operatie.

Lactol mag je een konijn niet geven ze kunnen niet tegen lactose.....

geeft lekker groen zacht groen ect rucolla

dwang voeren gewoon konijn op handoek zetten staand handoek er om heen in staande positie en met spuitje in de mond voeren .

Het beste kun je haar op een bank zetten en er naast gaan zitten.

door de handoek kun je haar klemmen.Ze moet eten anders open haar darmen leeg en vallen stil

vraag aan de da voor primperite en siseral om haar darmen op gang te houden.

Geplaatst:

Ze had inderdaad uit een bakje gedronken en niet uit een flesje, heb dan ook permanent een bakje water (en nu hooithee) klaarstaan, maar is moeilijk te controleren of ze drinkt!

Ik blijf voorlopig maar even dwangvoeren elk uur denk ik, als het aan het eind van de dag niet beter gaat bel ik de dierenarts weer en vraag ik middelen voor de darmen! Ze wordt trouwens wel weer wat actiever, ze hupst een beetje rond en wast zich... Goed teken denk ik?

Geplaatst:

dat is op zich zeker een goed teken!

pas met dwangvoeren wel op dat je dr niet overvoert!

ieder uur is misschien ook wel erg stressvol.... iedere twee uur is denk ik beter....

en blijven aanbieden!!! ga haar desnoods pesten met een spriet hooi voor dr neus.

vaak hangt t ze op een gegeven moment zo de kont uit dat ze t dan wel eten!

succes

Geplaatst:

Thanks voor alle tips hier!! (heb hier al meer aan gehad dan aan bezoekje da vanochtend...)

Ze loopt een beetje rond en heeft gepoept!!! Het zijn wel van die aan elkaar geplakte keutels (geen blinde darm keutels volgens mij), maar iets is beter dan niets!! Ook hoorde ik haar net aan een stuk karton knabbelen, dus ze krijgt wellicht weer een beetje praatjes... Keep you posted!!

Geplaatst:
Hou er rekening mee dat het best een dagje kan duren voor ze weer op gang komt !

Je hebt grote kans dat ze vanavond ineens een sprietje hooi gaat eten en daarna nog één en nog één..

'zie je wel' klinkt zo blabla, maar je ziet nu zelf dat ze haar eerste keutels al gelegd heeft..

Denk dat het wel goed gaat komen hoor...

Geef het even de tijd..helemaal als ze steeds actiever wordt..

Geplaatst:

Heb haar nu om de twee uur geprobeerd te dwangvoeren, maar er gaat echt bijna niets in, ze laat alles gewoon uit haar bekje lopen, likt alleen af en toe een ietsiepietsie naar binnen.... Verder voelt ze zich wel beter uit haar hok dan erin, ze rent ook gewoon weg als ik haar wil pakken maar verder zit/ligt ze in een hoekje van de kamer... Als ik haar in haar hok zet blijft ze in principe ook op 1 plek zitten...

Moet ik meer doorzetten met het dwangvoeren? En wat zal ik te drinken voor haar neerzetten, hooithee of gewoon water of allebei?

Geplaatst: (aangepast)

dan zul je dr idd moeten blijven dwangvoeren.

je kan ook eens proberen om een beetje op dr pootje te smeren.....

ik heb die tip eens vanCindy gekregen en ook gedaan toen mijn konijn aan zijn tanden was geopereerd...

hij likte het er toen zelf vanaf en zo kreeg ie makkelijk toch iets binnen.

hoe dan ook zal dat beetje van een poot niet genoeg zijn en moet je toch iedere twee uut blijven bijvoeren...

kruiden wil ze ook niet?

ze krijgt nog pijnstilling neem ik aan?

keutelt ze nog?

aangepast door kelly1986
Geplaatst:

Ze ligt nu in haar wc (???) ligt blijkbaar lekkerder dan de zachte handdoek in haar hok... Ze heeft niet meer gekeuteld en ook geen kruiden, niets gegeten... Ga zeker proberen iets op haar pootjes te smeren en blijf haar dwangvoeren... Pfff... Het gekke is dat ze niet helemaal apathisch is... Ze heeft gewoon praatjes bij het dwangvoeren, duwt je weg, probeert te happen/weg te lopen etc..

Geplaatst:

heeft ze wel nog pijnstilling gehad?

dwangvoeren is makkelijker als je het met z'n tweeen kan doen..... dan akn de een dr vasthouden en de ander de spuit achter dr tanden zetten...

succes!

Geplaatst:

Nee pijnstilling krijgt ze maar 1x per dag en die heeft ze vanochtend gehad, evenals antibiotica, daar heeft ze dus vanochtend een injectie van gehad en morgenochtend begin ik met de vloeistof!!

Ga nu maar even naar bed, heb om 3uur weer de wekker gezet...

Geplaatst:

Zo hehe... Ik heb haar vannacht om de twee uur gevoerd en om half 8 vanochtend was ze zo nijdig dat ze meteen al ging spartelen als we in de buurt van haar bekje kwamen.. Ik hield haar een sprietje gras voor en daar hapte ze in!! Toen heeft ze het helemaal opgegeten, evenals de peterselie die we haar vervolgens voorhielden. Nog maar een paar stronkjes peterselie, gras en paardenbloem gegeven en weer terug in het hok gezet! Uiteindelijk maar uit het hok gelaten, had ook het idee dat ze zich niet op haar gemak voelde daar. Nu ligt ze onder het bed samen met Cobra, ga haar zometeen haar pijnstilling geven (antibiotica heeft ze om half 6 al gehad) en nog een paar sprietjes gras voorhouden! Het gaat dus de goede kant op!!! :-)

Geplaatst:

ik weet niet of je ook kruidenhooi in huis hebt maar probeer dat ook eens :)

alleen groenvoer is niet zo goed voor de darmen. Mja als het goed is moet ze nu wel meer dingen gaan proberen.

Geplaatst:

ze heeft geloof ik ook een paar sprietjes hooi gegeten. Ze heeft net weer gepoept, ziet er nog niet heel goed uit maar er komt iig iets uit (zal ook nog wel van de olvarit zijn)!! Kruidenhooi heb ik in huis, maar daar heeft ze niet meer interesse in dan in gewoon hooi. Eigenlijk is ze sowieso niet zo'n eter 8-) Maar ik hou haar gewoon de hele tijd wat dingen voor, kijken wat ze doet!

Geplaatst:

Heb je ook science selective in huis? mijn konijnen vinden dat verrukkelijk ze krijgen het nu heel af en toe als snoepje..

maar toen dolce ziek was geweest enz at hij dat wel weer vrij snel..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .