Ga naar inhoud

Konijntje ziek? Wat te doen?!


RubenK

Aanbevolen berichten

  • Reacties 171
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die AB-kuur doet wonderen, na zijn dosering is hij weer helemaal 'hups'. Alleen als de AB een beetje uitwerkt kakt hij weer een klein beetje in. Maar gaat telkens beter - en de paardenbloem-hooi eet hij goed! En drinken doet hij ook weer heel goed!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine vraag - heeft iemand hier een tip hoe we de antibiotica het beste (druppels) kunnen toedienen. Liko begint echt hevig te protesteren als we met zo'n spuitje in de buurt van z'n kopje komen. Tot nu toe wel een paar slinkse manieren gevonden om hem toch een beetje binnen te laten krijgen, maar dit is niet echt efficiƫnt.

Op 't moment eet Liko nog steeds erg slecht, en is hij ook een beetje erg rustig. Als we 'm even uit de kooi halen en op een handdoekje op de bank zetten, dan begint hij wel weer wat heen en weer te huppen en zo, maar in z'n kooi zit hij toch vrij stilletjes op 't moment...

Kruidenhooi was een uitkomst, voor eventjes, maar nu heeft hij daar ook niet echt meer zin in. Als we 'm een klein stukje wortel geven knabbelt hij dat wel overigens snel naar binnen, dus het lijkt erop dat hij wel trek heeft.

Iemand nog ideƫen / suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spring even binnen om wat extra algemene info te geven in dit topic, had het net gelezen en het ligt me op de maag...

Ik zou in jou plaats weer naar de DA gaan vandaag of meteen morgenvroeg. Ik krijg hier geen goed gevoel bij en je hebt duidelijk het beste met dit dier voor.

Dit is jullie eerste konijn hƩ?

Vuistregel bij konijnen: niet eten = onmiddellijk in auto springen en naar DA

Weinig eten=vaak een voorbode van problemen (meest voorkomend is dan haken op kiezen bv)

Diaree met slijm = onmiddellijk naar DA

Volwassen en gezond konijn met beetje diaree= even op hooi ,geen groenten en dagje aankijken. Gaat het niet over DA en keutels laten onderzoeken.

Je hebt dus goed gehandeld, maar ik stel me vragen bij het weinig eten en lusteloos zijn. Dat zijn geen goede tekenen...

Ik vraag me dus af of er haken op de kiezen zitten OF de antibiotica niet het juiste middel is...

Ik ben erg weinig online nu omdat ik in een verhuis zit en je hebt al goede raad gekregen hier, maar ik vond dat ik even op de mogelijke ernst van de situatie moest drukken...

Zijn er ondertussen al keutels? Ik hoop dat de darmen niet te traag werken ondertussen of gaan stilliggen...dat zou het nog erger maken...maar misschien is dit reactie op medicatie ivm diaree? Geen idee...

Alleszins Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoer kun je bij de dieren arts krijgen,baby eerste wortel hapje in het uiterste geval apel moes.Daar doe je heel fijn bix of dwang voer poeder door heen en geef je het konijntje om de 2 a 3 uur 3 ml per keer.Daar naast ook 2 ml water in de mond.Als ie niet drinkt.....Zie mijn weblog snuffie.....met kringen onder mijn ogen heb ik hem weer op de been gekregen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spring even binnen om wat extra algemene info te geven in dit topic, had het net gelezen en het ligt me op de maag...

Ik zou in jou plaats weer naar de DA gaan vandaag of meteen morgenvroeg. Ik krijg hier geen goed gevoel bij en je hebt duidelijk het beste met dit dier voor.

Dit is jullie eerste konijn hƩ?

Yup, vandaar ook alle vragen enzo - want (zoals je al zei) hebben we't beste met 't beestje voor en zijn we onderhand al een beetje gek op 'm :)

Je hebt dus goed gehandeld, maar ik stel me vragen bij het weinig eten en lusteloos zijn. Dat zijn geen goede tekenen...

Ik vraag me dus af of er haken op de kiezen zitten OF de antibiotica niet het juiste middel is...

Haken op de kiezen is het niet, want afgelopen vrijdag zijn we naar de DA geweest, en die heeft ook het gebitje even goed bekeken. Dus die kun je doorstrepen.

Zijn er ondertussen al keutels? Alleszins Succes!

Het gaat erg langzaam, bijna geen keutels ... :(

In ieder geval heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer eet hij dan weer wel, net een stuk neergelegd - en binnen no-time verdwenen als sneeuw voor de zon. Verklaring iemand? :s...

Ja...haken dus...

Een konijn met haken op de kiezen laat in de eerste plaats het harde voer staan of het voer waar lang op gekauwd moet worden. Vaak eten ze dus idd nog zacht voer zoals groenten. Het hangt er ook een beetje van af of er wondjes zijn in de mond. Sommigen stoppen daarvan zelfs helemaal met eten, het verschilt een beetje per konijn.

Een DA kan enkel onder narcose zeker zeggen dat een konijnengebit in orde is. Haken op de achterste kiezen kan een DA gewoon NIET zien bij een oppervlakkig onderzoek. De tong zit daar nl in de weg...

Het lijkt me logisch dat hij het gebit idd oppervlakkig heeft nagekeken, maar de diaree is niet meteen een symptoom van haken op de kiezen, dus hij heeft zich daar waarschijnlijk weinig bij voorgesteld. Wat je NU beschrijft ,lijkt daar wel erg op.

De diaree kan wel gelinkt zijn aan eventuele haken ALS het dier dat al erg lang heeft en in zƩƩr slechte toestand is. (was bij het konijn van onze buren het geval bv) Maar ik denk niet dat dat bij jou zo is. Geen natte oogjes bv hƩ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...haken dus...

Een konijn met haken op de kiezen laat in de eerste plaats het harde voer staan of het voer waar lang op gekauwd moet worden. Vaak eten ze dus idd nog zacht voer zoals groenten. Het hangt er ook een beetje van af of er wondjes zijn in de mond. Sommigen stoppen daarvan zelfs helemaal met eten, het verschilt een beetje per konijn.

Hij heeft (voor zover gezien) geen zichtbare wondjes in z'n mond. Maar goed, ik ben ook geen expert ;). Liko eet overigens ook niet alle komkommer op, en ik heb hem net betrapt op 't eten van een beetje hooi.

(...) maar de diaree is niet meteen een symptoom van haken op de kiezen, dus hij heeft zich daar waarschijnlijk weinig bij voorgesteld. Wat je NU beschrijft ,lijkt daar wel erg op.

De diaree kan wel gelinkt zijn aan eventuele haken ALS het dier dat al erg lang heeft en in zƩƩr slechte toestand is. (was bij het konijn van onze buren het geval bv) Maar ik denk niet dat dat bij jou zo is. Geen natte oogjes bv hƩ?

Geen natte oogjes inderdaad. Maar wat betreft die diarree, dat zou dan misschien kunnen komen doordat hij wel af en toe drinkt?! Ik zou het anders ook niet weten.

Is wel erg vervelend, :( heb je eindelijk een heel lief konijntje gevonden en in huis gehaald - krijg je direct allemaal probleempjes met 't schatje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog weer even een vraagje ... want als hij komkommer eet lijkt hij totaal ook geen moeite te hebben met kauwen en zit de snelheid er ook goed in. Als Liko haakjes op de kiezen zou hebben dan zou je toch denken dat hij ook niet zo 'snel'/'probleemloos' een komkommer naar binnen zal werken.

Heeft een konijn ook moeite met kauwen als hij haakjes heeft, of kan hij zachte dingen eten op een manier zoals 'ie dat altijd doet?

Hopelijk is de vraag niet tƩ vaag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een korte en kleine update.. . ik wil jullie graag op de hoogte houden, vandaar ;)

Wat levendigheid betreft - dat zit wel snor! Hij is nu een paar uur uit z'n hok en is de kamer aan het verkennen. Of tenminste, het gebied onder een hoge kast, dat vind 'ie voor nu groot genoeg :D. Hij springt ook al in- en uit de kooi die ik even tijdelijk op de grond gezet heb :).

Wat betreft het probleem dat we met 'm hebben - de ontlasting - hij plast wel gewoon, helaas daarstraks op 't laminaat, hehe. En hij was net bezig met z'n BDK's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt van de ernst van de haakjes af. Sommige konijnen kunnen door de haken bv hun voedsel niet goed meer malen en gaan dus op zoek naar mals voer waarbij ze niet teveel moeten malen.

Sommige haakjes groeien zo dat ze schuren op de tong of kaken en dus pijn doen. Die konijnen stoppen vaak met eten.

Maar alles hangt dus af van hoe de haakjes staan, of ze er zijn, of ze pijn doen of niet etc...

Het konijn van onze buren bv, die at alleen nog vetplantjes, van die bodembedekker uit de tuin... dat was blijkbaar wat hij nog kon eten zonder teveel pijn. Dit dier had wel een flinke wond en abcess in zijn kaak door de haakjes en was erg fel vermagerd omdat de baasjes (oudere mensen) dachten dat zijn gezondheid gewoon door de leeftijd achteruit ging.

Jef, het konijn van Peter hier op de site, stopte van de ene dag op de andere met eten door haakjes op zijn kiezen. Na de operatie bleek het ineens een veelvraat en een veel actiever konijn. Jef was nog maar net geadopteerd uit de opvang en voordien was er niet te zien dat er iets mis was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een korte en kleine update.. . ik wil jullie graag op de hoogte houden, vandaar ;)

Wat levendigheid betreft - dat zit wel snor! Hij is nu een paar uur uit z'n hok en is de kamer aan het verkennen. Of tenminste, het gebied onder een hoge kast, dat vind 'ie voor nu groot genoeg :D. Hij springt ook al in- en uit de kooi die ik even tijdelijk op de grond gezet heb :).

Wat betreft het probleem dat we met 'm hebben - de ontlasting - hij plast wel gewoon, helaas daarstraks op 't laminaat, hehe. En hij was net bezig met z'n BDK's.

Dat is erg goed nieuws!!!!

Een gezond konijn is actief, hupst in het rond, is nieuwsgierig en eet graag .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Levendigheid is nog steeds prima. Hij hupst en ontdekt ook nog steeds graag, en is af en toe druk in de weer om het kleedje (klein handdoekje) dat hij in zijn kooi heeft naar een andere plek te werken.

Vanmorgen heeft hij weer een stukje komkommer gegeten en was hij ook druk aan het knabbelen aan een handje hooi (deze keer geen kruidenhooi, maar 'naturel'). Dus mysterie mysterie. Nog niet echt veel keuteltjes overigens.

Is het misschen een idee om even iets als dat Science Selective te proberen.

Daarnaast nog een puntje van aandacht - afgelopen vrijdag bij de DA woog Liko op hun weegschaal zo'n 450gr, en nu bij ons op de onze nƩt ietsje meer dan 400gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

update-nummer-zoveel -------

We hebben vandaag een aantal andere voeren geprobeerd, nog niet met al te veel succes, eigen kun je niet echt van succes spreken. Drinken doet hij af en toe nog wel, en ook eet hij nog wel 's een sprietje hooi en een paar happen komkommer - but that's it (op Ć©Ć©n brokje Beaphar Care+ na). :erf:

Tegenover het niet-eten staat overigens wel dat hij nog steeds (relatief) actief is. Hij is nog altijd nieuwsgierig en hupt rond in de kamer. Daarnaast vind hij ons gelukkig (na alle verwoede pogingen om Antibiotica toe te doenen, tegenstand is ongekend voor zo'n klein pluisje) nog wel heel lief, want hij likt wat af ;)

Morgenochtend gelijk contact met de DA. Want hij valt met z'n gedrag in combinatie met nauwelijks-eten veel te snel af (10gr per dag zo ongeveer, weegt nu ca. 390gr - vanmorgenvroeg 400gr). :(

Hopelijk kan ik morgenochtend gelijk terecht, probleem is alleen dat ze normaliter pas vanaf 14u open zijn. En ik kan niet naar de hoofdvestiging - want ik heb geen auto :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .