Ga naar inhoud

Konijntje ziek? Wat te doen?!


RubenK

Aanbevolen berichten

Vanmiddag aan het einde van het spreekuur moeten we even langskomen. Mocht er dan een ingreep nodig zijn, dan hebben ze er dan gelijk tijd voor werd mij gemeld.

Hij hapt gelukkig nog steeds wel af en toe een stukje van de komkommer, het enige dat hij nog echt eet. Hopelijk houd hij hiermee wel zijn darmgestel een beetje draaiende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 171
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou - Liko en ik zijn alweer een tijdje terug van de DA. Zelfs daar was hij nieuwsgierig en geĆÆnteresseerd, behalve in het opgepakt worden en in de bek gekeken worden.

Of het echt haakjes zijn konden ze op dit moment nog niet zeggen, maar de symptomen wijzen er wel naar. Dus morgenmiddag gaat Liko onder narcose voor een check-up en indien nodig ingreep. Dit kon vandaag niet, geen operatie-team/dienst.

Wel heb ik dwangvoer meegekregen om 'm toch even iets te laten eten. We hebben net 1.5ml weggewerkt. Een goed begin is het halve werk! Strakjes krijgt hij tweede portie - iets meer hopelijk. Maar hij accepteert het in ieder geval, heeft alleen in het begin een beetje geprotesteerd. Enige nadeel van de 'spuit' is dat deze niet echt gemakkelijk gaat, komt vaak ineens een hoop uit, lastig - maar te doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn niet zo goed drinkt moet je hij op een andere manier vocht binnen krijgen. En van het mindere drinken en niet goed hooi eten krijgt hij dunnere poep.:s Geef hem bv gras of sla wortel. goed afwassen. Maar geef niet gelijk zo veel want dan krijg je ook dunne poep. Of bel gewoon even de dierenarts voor een tip. Waarschijnlijk voelt het konijn nog niet zo thuis. Dat was bij mij ook zo me konijn heeft 3 weken zonder water uit gehouden. Maar ze heeft het goed uitgehouden met groenvoor.

Verwen hem maar lekker.

ik hoop dat je er wat aan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn niet zo goed drinkt moet je hij op een andere manier vocht binnen krijgen. En van het mindere drinken en niet goed hooi eten krijgt hij dunnere poep.:s Geef hem bv gras of sla wortel. goed afwassen. Maar geef niet gelijk zo veel want dan krijg je ook dunne poep. Of bel gewoon even de dierenarts voor een tip. Waarschijnlijk voelt het konijn nog niet zo thuis. Dat was bij mij ook zo me konijn heeft 3 weken zonder water uit gehouden. Maar ze heeft het goed uitgehouden met groenvoor.

Verwen hem maar lekker.

ik hoop dat je er wat aan heb.

Hey Kristen,

Dank je voor je reactie, maar dit topic loopt al wel even. En het is niet gewoon weinig eten/drinken. We hebben al meerdere dingen geprobeerd, en morgen moet hij de OK in voor narcose + tandonderzoekje (+ evt fixen van haakjes op kiezen).

overigens - update voor allen:

Momenteel zit hij aan 't dwangvoeren (wat een kriem :() alleen nu heeft hij ineens wel relatief veel ontlasting. Lijkt wel alsof hij maar een heel klein beetje van z'n voer opneemt. Is dit normaal na een periode slecht eten?! Dat het darmgestel weer een beetje 'opgestart' moet worden?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een oplossing gevonden voor 't moeilijke dwangvoeren! Met twee personen. Ik hou Liko vast, en Hester duwt de spuit in m'n mondje. De enige manier. Wel erg zielig, en het knoeit ook best, maar goed - zit niks anders op.

Overigens maakt Liko van binnen een knorrig geluidje als hij gevoerd moet worden (het voor ons, mensen, bekende knorrende-maag-syndroom) - volgens mij is dat niet zo'n heel goed iets.. :s

(NB - ik kan ook spoken zien hoor, ben een beetje overbezorgd om die kleine rakker denk ik)

aangepast door RubenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een oplossing gevonden voor 't moeilijke dwangvoeren! Met twee personen. Ik hou Liko vast, en Hester duwt de spuit in m'n mondje. De enige manier. Wel erg zielig, en het knoeit ook best, maar goed - zit niks anders op.

Overigens maakt Liko van binnen een knorrig geluidje als hij gevoerd moet worden (het voor ons, mensen, bekende knorrende-maag-syndroom) - volgens mij is dat niet zo'n heel goed iets.. :s

(NB - ik kan ook spoken zien hoor, ben een beetje overbezorgd om die kleine rakker denk ik)

NEEN, dat is een goed teken!!! Betekend dat de darmen bewegen en dus NIET stilliggen. Het is typisch voor een konijn wat stilliggende darmen heeft gehad dat eens het beter gaat met de spijsvertering,je een hoop geluid hoort.

Wel opletten met gas nu, dus een zachte buikmassage om de darmen te stimuleren is een goed idee. Altijd van boven naar onder werken, gasbulletjes zachtjes naar onder maseren,hardere delen ook.

Ook dat keutelen is een goed teken!!! Het maag- darmstelsel van konijnen is er op afgestemd om voer met weinig voedingsstoffen bijna constant te eten om de darmen te laten werken.

Ik zoek even de link naar een goed artikel op BB. Het is erg lang,maar ook erg goed. Je gaat zo VEEL meer snappen van hoe een konijn in elkaar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NEEN, dat is een goed teken!!! Betekend dat de darmen bewegen en dus NIET stilliggen. Het is typisch voor een konijn wat stilliggende darmen heeft gehad dat eens het beter gaat met de spijsvertering,je een hoop geluid hoort.

(...)

Dank je!!!! Begon me alweer zorgen te maken ;)

Hij knarsetandt trouwens wel bij dwangvoeren (tenminste, bij het kauwen, na de 'injectie' )...

Owja, *gaap*... dwangvoeren... buh ...

aangepast door RubenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou - ik ben net gebeld door de DA. Het onderzoekje ging helemaal goed, MAAR....

Geen haakjes op de kiezen! Geen beschadigingetjes op z'n tong, noch ergens in z'n mondje! Het is gewoon een raadsel. We krijgen nu toch een medicijn tegen coc mee mocht hij dat ontwikkelen - en we moeten een tijdje blijven dwangvoeren toch hij weer 'wil' eten. Z'n ingewanden maken wel de goede geluidjes, alles is gewoon in beweging - net als Liko zelf. Echt ziek is hij namelijk niet - hij is wel levendig enzo, zolang hij niet in z'n kooi zit overigens, daar gaat hij wel stilzitten in een hoekje.

Kan het trouwens ook iets zijn m.b.t. de bodembedekking (bedenk ik me net pas) we hadden eerst altijd het 'zaagsel' dat hij ook had in de winkel. Maar we zijn geswitched naar Hemp. Lijkt mij erg raar, maar zou het kunnen?! Nee, vast niet ... (ben hardop aan het denken, mijn excuses ;))

Iemand nog weer nieuwe ideeƫn van wat het zou kunnen zijn?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bodembedekking lijkt me niet de oorzaak hoor, kan wel eens niezen veroorzaken bv, maar niet dit...

Ik ga even op onderzoek uit op een paar sites, het enige wat ik nog kan bedenken is hƩƩl eenvoudige stress van de verhuis... dat in combinatie met een aangeboren "zwakke" darmen???

Ik zou prozyme bestellen, helpt ook bij spijsvertering en wat je zelf al zei, overschakelen naar SS. Ook een goed gaan winkelen en de kruiden die op onze lijst staan aanschaffen ,alles eens testen, kleine hoeveelheden natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijkheid nr 1:

De info van medirabbit:

Hypomotility of the gastro-intestinal tract

Hypomotility is observed in intestinal pseudo-obstructive syndromes, with partial anatomic obstruction that results in the intestinal blind loop syndrome. It shows pancreatic insufficiency, steatorrhea (too much fat in the stool) or bile-salt malabsorption. With decreased motility, malabsorption of nutrients leads to bacterial contamination, which results in the stimulation of secretory diarrheal fluid losses.

In other words, diarrhea due to hypomotility shows overgrowth of pathogen bacteria !!!

In this case, the administration of GI stimulating drugs is recommended

Hoe ik het begrijp of hoe je het zou kunnen interpreteren: Darmimmobiliteit of vertraagde darmwerking door stress verhuis, daarvan diaree omdat bacterieƫn in "afgesloten" darmdeel vrij spel hebben (zou overeenkomen met eerste antibiotica die je kreeg) Daarna gewoon vertraagde darmwerking en net zoals een konijn wat herstellende is van gas of verstopping geen biks eten enkel beetje hooi en groen.

Is/was dat het geval zou het door het dwangvoeren gewoon in orde moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... en dit moet je ook maar eens lezen:

http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Generalities/enteritis.PDF

Daar staat oa dat diaree een dag of 5 tot 7 tot uiting komt als er bacteries in het spel zijn. (duh, pak me daar niet op,want heb het maar vluchtig gelezen)

Als jou DA open staat voor nieuwe info en de tijd wil nemen om dit te lezen, zou ik dit doorsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Caroline, maar er is een een of ander wondertje gebeurd. We kwamen terug van de DA en Liko zat in zijn reiskooitje aan de hooibal te knabbelen.

Toen we thuiskwamen ging hij in z'n kooi gewoon door met hooi eten. Ok, ok, nog niet 'volledig', maar hij eet wel ineens weer. Gaven'm net een paar Rucola-blaadjes.. en hij wist niet hoe snel hij die naar binnen moest werken. Ook dook hij met z'n kopje in z'n waterbakje om te drinken.

Het is natuurlijk allemaal nog niet 'op niveau', maar begint weer te komen!

De DA vertelde ook dat ze diverse boeken er op nageslagen hebben om te kijken wat het zou kunnen zijn. Maar desalniettemin zal ik dat PDF'je misschien toch nog even forwarden naar d'r.

Thanks!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees nu net pas jullie hele verhaal..petje af voor de zorg voor jullie konijntje. wij zijn zelf eerlijk gezegd ook leken en hebben nu een oeps nestje..maar ik snap de zorgen die je je maakt. wilde jullie gewoon even laten weten dat ik als 'onkundige' vind dat jullie nijn t getroffen heeft met zulke verzorgsters.

Succes met het verdere herstel van Liko

Link naar reactie
Delen op andere sites

beetje wortel lof er bij beetje minder dwang voer. Wel blijven geven maar kun je dan wat minderen tot ie weer mooie keutels heeft en zelf goed eet.

Dat zijn we inderdaad ook van plan! Toch raar, dat hij nu ineens wel weer wil eten terwijl de DA helemaal niks gedaan heeft (behalve narcose om te onderzoeken). Placebo-effect voor nijnen ofzo ;) .... oh, en trouwens - ik las dat jij ook ziek was -- beterschap ermee!

lees nu net pas jullie hele verhaal..petje af voor de zorg voor jullie konijntje. wij zijn zelf eerlijk gezegd ook leken en hebben nu een oeps nestje..maar ik snap de zorgen die je je maakt. wilde jullie gewoon even laten weten dat ik als 'onkundige' vind dat jullie nijn t getroffen heeft met zulke verzorgsters.

Succes met het verdere herstel van Liko

Dank je! En wat betreft jouw verhaal - het zijn en blijven konijnen, dus even niet een goed slim moment en even niet opletten, et voila - een oeps-nestje. Ook vervelend als je't niet wilt. Jij ook succes!

aangepast door RubenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn we inderdaad ook van plan! Toch raar, dat hij nu ineens wel weer wil eten terwijl de DA helemaal niks gedaan heeft (behalve narcose om te onderzoeken). Placebo-effect voor nijnen ofzo ;) .... oh, en trouwens - ik las dat jij ook ziek was -- beterschap ermee!

Ja dat heb je goed in de gaten mijn maag werkte ook niet echt mee deze week.

Maar ik heb hier ook wel eens een aantal konijnen die ineens stoppen met eten.Wat mij dan zeker zorgen baard onderzoeken bij da ect niks gevonden. wilden alleen mondjes maat groen geen bix.Na 4 dagen begonnen ze weer te eten.Maar een klein konijn heeft die 4 dagen reserve tijd niet.....vandaar dat je toch actie moet onder nemen.En wegen is weten natuurlijk succes cindy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Vandaag heeft Liko weer een nieuwe aandachtsstunt bedacht! Z'n hok staat op een kast van ca. 80cm hoogte, en we hebben wel meer dan eens het 'draaddak' eraf. Dit omdat hij dan op Ć©Ć©n of andere manier levendiger is dan anders, en als we thuiszijn en het dak zit er op, dan hebben we 'de deur' openstaan.

Alleen vandaag bedacht Liko zich dat hij kon springen - en **bonk**.... zit Liko ineens op de grond. Levendig is hij nog wel, maar dit is ook weer niet de bedoeling ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .