Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben vandaag onze Luna (door de DA geschat op 8 weken) gehaald in de dierenwinkel, toen we onderweg waren naar huis was hij al een beetje aant gorgelen als hij ademde. En aan het niesen, aangezien ik al meerdere konijnen heb gehad (ook fok konijnen van een hobbyfokker).

Ik ben meteen met m naar de dierenarts gegaan en die zei dat het snot was. hij heeft een inenting gehad en antibioticakuur voor 10 dagen.

Aangezien we m vandaag pas hebben gehaald weet ik niet hoelang hij er last van zou kunnen hebben (de DA zei dat door reisstress zoiets kan komen opzetten als hij dat eigenlijk al onder de leden had).

Is er iets wat ik voor t konijntje kan doen? Misschien bepaalde groenten ofzo geven dat hem een beetje kan helpen naast de antibiotica?

alvast bedankt

groetjes

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

is ie geent terwijl die ziek is???????

Konijnen mogen nooit geent worden bij verdacht van ziek zijn wegens verminderde weerstand voor de enting!!

Hou je konijn goed in de gaten dat ie goed blijft keutelen en eten

Geplaatst:

Ik hóóp dat ze een injectie bedoeld en geen inenting.

Er zijn wel bepaalde kruiden die helpen bij luchtweg aandoeningen zoals bijvoorbeeld rozemarijn en Tijm.

ook kun je aan konijntjes die ziek zijn,aan moeten sterken of snot hebben echinaforxe tabletjes of druppels geven.

van echinaforce druppels houd je de baby dosering aan, van de tabletjes geef je er een per dag.

beterschap

Geplaatst:

haha ja sorry hij heeft een injectie gehad, excuses.

Hoe kan ik die kruiden doseren/toedienen?

dankje voor de echinaforce die heb ik voor mijzelf altijd in huis :D

moet ik die echinaforce dan in het drinkflesje doen?

alvast heel erg bedankt voor de tips :D

ben blij dat ik nog een klein beetje voor t kleine nijntje kan doen :D

Geplaatst:

de echinaforce druppels kun je idd in het flesje doen.

al moet ik eerlijk zeggen dat ze hier hun water niet meer aanraakten toen die druppels erin zaten en ze de pilletjes heerlijk vinden en als een soort van snoepje zien!

de thijm en rozemarijn kun je in de meeste supermarkten op de groente afdeling vinden en kun je gewoon aan je konijn geven.

Geefr niet te veel in een keer aangezien konijnen aan iedere nieuwe groente/ voer moeten wennen!

succes

Geplaatst:

Ik heb vandaag die echinaforce pilletjes gehaald (de junior) met sinasappelsmaak, hij wist niet hoe snel hij m moest opeten. voor de rest niest hij al ietsje minder en minder hard (het lijkt al niet meer op zon squeekspeeltje van de hond :P)

dus t gaat de goeie kant op!!!!!

Geplaatst:

Als zijn neus echt verstopt zit dan kan je evt ook druppelen met zoutoplossing. In elk neusgat 1 druppeltje (1 of 2 keer per dag, niet vaker), met een pipetje. Maar dat hoeft alleen als hij door het snot niet goed door zijn neusje ademen.

Geplaatst:

ja dat had ik ook al gelezen, t is alleen zo lastig het is zo heel jong (8 weken) zo klein. En ik wil het ook niet te vaak uit de kooi halen eigenlijk omdat het sowieso nog veel slaap nodig heeft. maar wat moet dat moet, heb net zijn neusje al wat afgeveegd met de zoutoplossing. Alhoewel hij helemaal nix aan zijn neusje heeft zitten en ook niet aan zijn pootjes (heb ook nog nix uit het neusje zien lopen).

De dierenarts waar we maandag zijn geweest (die in Sittard, die hier aangeschreven staat als konijnkundig) zei dat met die antibiotica het binnen 4 over zou zijn!!!

Vandaag (dag 2) was nog helemaal geen verbetering te zien, ik maar eens gebeld naar de DA. Verteld wat er gezegd was maandag avond. Blijkt dus uiteindelijk dat er pas na het weekend verbetering te zien kan zijn, omdat de antibiotica eerst zijn werking moet kunnen doen. Ik was me al helemaal zorgen aan het maken. Hij eet goed hooi (bijna de hele dag door) het eet t groenvoer wat ik m geef (zonder diarree), rozemarijn, stukje banaan, stukje aardbei. Hij drinkt goed en hij trekt letterlijk t pilletje echina force uit mijn handen. Dus ja op zich is het best een levenig konijn (op zijn slaaptijden na).

Maar wat ik graag even van jullie wilde weten.

Heeft iemand eerder een konijn gehad met snot? Is hij/zij er goed vanafgekomen?

Hoe ging het bij jullie met de antibiotica (wanneer zag je verbetering)?

alvast bedankt

groetjes

Geplaatst:

Ik heb 1 konijn die ook snot heeft gehad.

Bij hem heeft het heel lang geduurd voordat hij er helemaal af was (wel 3maanden ofzo) Nou moet ik er wel bij zeggen dat hij echt doodziek was. Bij hem was de infectie zo erg dat hij echt alleen nog maar door zijn mond kon ademen, niet kon eten dus enz. Ook had hij coc en misschien nog wel meer. Dus misschien ben ik niet zo'n best voorbeeld?

Hij heeft het gelukkig wel gehaald en heeft geloof ik wel 2 of 3 kuurtjes nodig gehad en 2 verschillende soorten ab. In het begin knapte hij vrij snel op maar hij is heel lang door gegaan met niezen. Jouw konijntje doet het zo te horen een stuk beter dus ik zou idd gewoon even kijken of je verbetering ziet na het weekend.

Succes iig!

Geplaatst:

er zijn hier op het forum wel al eens regelmatig mensen geweest met konijnen die snot hebben.

Als de konijnen goed behandeld worden komen ze er over het algemeen wel goed vanaf.

mocht deze kuur nu niet aanslaan dan vraag of je dierenarts een kweekje neemt van het snot....,

zo kunnen ze gerichter antibiotica geven.

aan je verhaal te horen is het wel een goed teken dat hij zo levendig is en goed eet enz!

Gewoon even doorgaan met de AB. Vaak kun je in een paar uur ineens een verandeing van dag en nacht zien!

succe

Geplaatst:

Dankjullie wel voor jullie verhaaltjes, de DA zei meteen toen we binnenkwamen nl van ja hij had al een aantal konijnen verloren aan snot, zeker het is niet niks maar voor zo'n verhaal kom ik niet naar de DA dus vandaar.

Ik houd ook een klein logboekje bij, lekker handig voor nu en leuk voor over een paar jaar.

Zo kan ik ook precies bijhouden hoeveel hij drinkt en eet enzo :D

nogmaals dankjewel

groetjes

Geplaatst:

Mja het kleine rammetje snottert vandaag best veel, je hoort het meer zitten. Hij niest ook iets meer. Maar kan dat komen omdat ik hem gister bij een warm bord kamillethee heb gezet met zijn reishokje. Beetje het stoom idee dat dat snot wat losser gaat zitten.

hij heeft een paar hapjes van zijn stukje banaan gegeten maar nog niet helemaal opgegeten. de rozemarijn liet hij ook nog liggen dat ik hem net heb gegeven. Misschien eet hij het dalijk op (hij zat net pas trug in zijn kooi na het medicijnen geven en t neusje schoonmaken), hij ging vrijwel meteen eigenlijk ligge slapen.

Toch wel (nog altijd) beetje bezorgd over hem. Het gaat echt met ups en downs de hele dag. Zo is hij springlevend en rent het door de kooi, eet het goed (groen biks en hooi) en dan is niks daar ligt het alleen maar heel zieligjes te niesen en wat zielig voor hem uit te kijken en wat te slapen (is hij dan gewoon moe en doet hij dan een poging tot slapen?).

maar het is nu vrijdag na het weekend zou er pas verbetering te zien kunnen zijn.

dus we hopen er het beste van!!!

Geplaatst:

Hou hem gewoon heel goed in de gaten. Van al dat gesnotter zal hij gerust moe worden. Als je het idee hebt dat zijn neus echt verstopt gaat zitten zou ik hem misschien toch eens druppelen met zoutoplossing, dat maakt het snot wat dunner. En anders gewoon zo doorgaan. Je let iig erg goed op hem heb ik het idee en dat is het belangrijkste, succes!

Geplaatst: (aangepast)

Ja ik let heel veel op hem, mijn vriend was gister zelfs boos (het was de bedoeling dat we het beestje tam wilden maken zoals hier op het forum beschreven stond, en dan moet je het beestje een paar dagen met rust laten) maar ik kreeg gezegd dat ik het beestje een overkill aan aandacht gaf. Ik haal hem niet voor iedere kik uit de kooi, alleen voor medicijnen en dan doe ik gelijk zn neusje vegen met zoutoplossing en hem ff een beetje stomen. en dan gaat hij voor de rest van de dag terug de kooi in. ik kijk wel echt vaak bij het beestje hoe het gaat. En zoals gezegd schrijf ik elke ochtend en avond in dat logboekje hoeveel hij heeft gegeten (en wat van groenvoer) en hoeveel hij heeft gedronken. Dan kun je makkelijker zien of hij (nog) goed eet en drinkt.

Wij hebben helaas maar een ontsettend kleine badkamer alleen een douche en een kleine wasbak met plek voor een iemand om te staan. Hoe zou ik dit dan het beste kunnen oplossen?

Ik zet hem nu in zijn reiskoffer (eigenlijk zo'n reiskoffer voor een kat) hekje dicht en dan daarvoor een soepbord met hete kamillethee en dan een handdoek erover en dan net een zijkant van het koffer (met van die stoken voor licht en lucht) laat ik open dat hij niet helemaal een persoonlijke hamam heeft :P

zo ruikt het wel altijd haha :D

maar met die zoutoplossing druppelen kan ik hem dan het beste in de handdoek wikkelen lijkt me? En ik heb geen pipetje kun je die ergens krijgen? of is er iets anders waar je dat ook makkelijk mee kan doen?

aangepast door Miss Tigger
Geplaatst:

je kan ook kant en klare zoutoplossing vor baby's bij e drogist komen.vaak verkopen ze die in zowel spray als pipet vorm.

je zou hem gerust met reismand en al in de badkamer kunnen zetten en dan zo kunnen stomen.

Geplaatst:

ok met de reismand in de badkamer maar hoe dan douche aanzetten (hij staat natuurlijk buiten de douchekabine) of hoe stoom ik dan het beste? (sorry ik ben nog niet zo heel ervaren)

Geplaatst:

door de deur van de badkamer dicht te houden en de douche aan te zetten krijg je stoom....

maar hoe met kammille thee daar te stomen kan ik je ook niet helpen!!! hahaha

Geplaatst:

Ik ben net nog even terug geweest naar animal plaza waar wij ons rammetje vandaan hebben gehaald, moest stro en hooi hebben. Heb ze daar nog even op een hele nette manier verteld wat er met t konijntje was, en dat dat besmettelijk kon zijn.

En om ons enigzins tegemoet te komen hebben ze me een zak met SS meegegeven.

Luna wist niet hoe snel hij ze moest opeten (heb hem in eerste instantie maar een paar bij zijn biks gedaan) en ook het nieuw gekochte kruidenhooi (rook naar kamille) werd gretig in ontvangst genomen :P

Maar vond het toch een nette actie van animal plaza dat ik zo'n zak voer heb meegekregen dus dat wilde ik wel even laten weten hier!!!

Geplaatst:

Dat is waar, maar ja t zijn van die massa zaken vaak ontkennen ze alles! Ik heb ze er ook op aangesproken dat de konijntjes erg jong zijn. De verkoopster die van de "afdeling konijnen" was zei nee en we verkopen geen konijnen onder de 8 weken. Ik nog eens rond gekeken bij de konijnen er zaten dr 4 die er uit zagen alsof ze 6 weken oud waren nog kleiner als Ons rammetje. Ik heb foto's gemaakt met mijn telefoon dus t is niet zo goed zichtbaar maar zal ze dalijk even hier plaatsen.

dus dat vond ik niet kunnen!!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .