lizzie1981 Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Zoals ik in een eerder topic al schreef heeft Bo sinds de operatie wormpjes. Ik had er eentje gevonden gevonden eergisteren. Daarna niks meer maar nu zag ik er ook nog een. Moet ik nu beide konijnen laten inenten bij de DA of kan ik zelf iets kopen en toedienen? Niet dat ik te beroerd ben om naar de DA te gaan maar misschien kan ik preventief zelf in huis halen. Ik weet alleen niet zo goed wat ik dan moet kopen en waar ik dat kan halen... Heb al wel op eerdere topics gekeken maar kan niet echt vinden waar het te koop is. Ook las ik ergens dat het niet altijd nodig is om te ontwormen, maar dat lijkt me toch stug?? Als mens heb je er ook behoorlijk ongemak van dus een nijn moet dat toch ook hebben?
kelly1986 Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 inenten tegen wormen kan niet.Je zult bij de dierenarts vloeibare panacur moeten halen. Je kan dit meestal gewoon zo afhalen zonder dat je de konijnen daarvoormee hoeft te nemen. vervolgens weeg je de konijnen en die je 0.8ml panacur per kilo lichaamsgewicht toe.ongeveer 16 uur later zullen de wormen eruit gaan komen.Zie je wormen(wat in jou geval dus wel al duidelijk is) herhaal je de behandeling naar, ik dacht 10 dagen. (dit zal cindy nog wel ff aanvullen ) Ik ontworm de konijnen 1 keer per jaar.Konijnen kunnen keutels hebben zonder dat je het weet omdat ze er niet altijd uitkomen. Je zult het dus of per toeval moeten zine of je konijnen 1 keer per jaar preventief ontwormen om er zeker van te zijn.
bunny ranch chanty Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/5962-wormen-konijnen.htmlmeer info
Caroline Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Ik heb hier ook niets aan toe te voegen, behalve te benadrukken ... PANACUR vragen, geen ivomec (dat is toch het andere middel hé? ) Dta helpt niet tegen alle parsieten. Konijnen en mensen hebben zelden dezelfde wormen, andere spijsvertering, andere kwalen...
Caroline Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Hier vind je een lijstje met parasieten die mens en konijn kunnen hebben: Medirabbit
kelly1986 Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Ik heb hier ook niets aan toe te voegen, behalve te benadrukken ... PANACUR vragen, geen ivomec (dat is toch het andere middel hé? ) Dta helpt niet tegen alle parsieten. Konijnen en mensen hebben zelden dezelfde wormen, andere spijsvertering, andere kwalen... het andere middeltje tegen wormen wat jij bedoeld is denk ik Iverquantel.
Caroline Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 Oh ja...kan ook ...ivomec is tegen mijt zeker?
kelly1986 Geplaatst: 9 juli 2008 Geplaatst: 9 juli 2008 ivomec is idd voor mijt, schurft, vlooien en dat soort aanverwanten.
lizzie1981 Geplaatst: 10 juli 2008 Auteur Geplaatst: 10 juli 2008 ik ga zometeen de DA bellen.Maar ik heb wel even een vraagje nog: in het 'wormen'-topic (ja ik weet even geen andere naam :money:) staat dat ik 0,5 ml moet gebruiken per KG lichaamsgewicht. En ik las hier net 0,8 ml. Wat is het beste? Want ik wil mijn nijnen ook weer niet te veel geven!
Caroline Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Hangt van de panacur af die je koopt en hoeveel werkzaam product daar in zit. De DA weet dat vast en anders eens je weer terug bent, hier posten wat je bij hebt en dan rekenen wij wel...
lizzie1981 Geplaatst: 10 juli 2008 Auteur Geplaatst: 10 juli 2008 ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit geweten heb dat die zwarte sliertjes op de foto's in het wormen topic ook wormen waren Ik dacht dat dat gewoon stukjes stro enz waren, ik vrees nu namelijk dat mijn konijnen dit al veel langer hebben.....ik heb alleen nooit witte wormen gezien sinds de afgelopen twee dagen dus. Wat voel ik me stom en wat zullen mijn nijnen zich rot gevoeld hebben. Als ze nu ontwormt zijn zouden ze dan ook aan kunnen komen? Ze zijn beide nl niet echt dik. DE DA net gebeld, ze hebben het niet op voorraad maar bestellen het voor me en ze dacht dat het morgen of maandag binnen zou zijn. Kan ik nog een dag of weekend wachten? Of moet het echt NU? Want anders bel ik wel een andere DA. Het is trouwens een pasta die ze bestellen, klopt dat?
Caroline Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Ja, dat kan. Maar het is vreemd dat ze geen panacur in huis hebben...mogelijk heeft hij het produkt speciaal voor konijnen besteld,maar dat is eigenlijk niet echt nodig... Nu...eerlijk...een konijn kan leven met bepaalde soorten wormen, zonder teveel schade. Andere wormen zoals maag- en longwormen zijn dan weer betrekkelijk snel schadelijk en dodelijk. Maar ook de onschuldige darmwormpjes, die worden na een tijdje zo groot in aantal dat ze verstopping veroorzaken en het konijn ook sterft... Als ze het echt al leng hebben, zou ik dus niet wachten ,het vandaag nog halen. Die kuur die jou DA besteld had, die gebruik je dan later maar. Je zal de kuur toch nog eens moeten herhalen als de besmetting groot is. Wat ook handig is: verzamel wat wormen als ze eruitkomen, kan je ze laten onderzoeken welke soort het is. Dat is goede informatie waar we allemaal uit kunnen leren.
lizzie1981 Geplaatst: 10 juli 2008 Auteur Geplaatst: 10 juli 2008 ben nu alle DA's in arnhem aan het bellen. hopelijk hebben ze wat!
kelly1986 Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Ik heb van mijn dierenarts de dosering 0,8 per kilogram meegekregen.Over wormen bij konijnen is langet ijd maar heel weinig bekend geweest. er werd altijd gedacht dat konijnen geen wormen konden krijgen. In het wormen topic staat idd 0,5 maar ik hbe Cindy in andere topics, later ook 0,8 zien adviseren. vermoedelijk heeft de tijd de kennis gegeven dat 0,5 toch te weinig is. Ik heb zelf gebruik gemaakt van vloeibare panacure en vond dit makkelijk toe te dienen met een spuitje. Dat je konijnen mager zijn kan heel goed door de wormen komen.Ik ben het met caroline eens dat het wel een betje vreemd is dat een dierenarts geen pancur in huis heeft. Ik zou een andere dierenarts in de buurt bellen en daar panacur gaan afhalen.Panacur is een veilig middel in de zin dat het niet door het lichaam opgenomen word. Ik zou als ik jou was er wel zo snel mogelijk me beginnen!Aangezien je konijnen al wormen hebben vermoed ik dat je de behandeling over tien dagen zeker nog eens zult moeten herhalen!
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 je heb vloeibare panacur nodig het is een middel wat voor schapen word gebruikt!behandeling is 0.5 tot 0.8 ml per kilo .Dus dan zit je goed.Het kan zeker zijn dat de konijnen niet goed opgewicht zijn door wormen.Wormen worden pas echt en probleem als het konijn iets anders gaat mankeren.Dan kan het dus net te veel zijn.Wormen komen er niet altijd uit bij konijnen.Als je het per toeval ziet heb je mazzel!!!Daarom ben ik wel voor preventieve behandeling 1 keer per jaar.En komen er dan na 16 uur dode wormen uit via de blinde darm keutels weet je of het konijn wel of niet besmet is.Het ontwormings middel kan voor het konijn zelf niet kwaad.Bij besmetting 10 dagen later herhalen.
lizzie1981 Geplaatst: 10 juli 2008 Auteur Geplaatst: 10 juli 2008 Mijn eigen DA belde net terug, ze vertrouwt het niet en wil dat ik met beide nijnen even langskomt. Ze is bang voor maden. Ze wil het zekere voor het onzekere nemen... Fijn dat ze zo betrokken is, dat vind ik wel een goed teken van een DA!
Caroline Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Ja, dat is idd verstandig van je DA en erg leuk dat ze zo betrokken is.Kan je eventueel het wormentopic laten zien aan haar? Of afdrukken? Als ze zelf nog geen wormen bij konijnen gezien heeft in haar praktijk ,kan de info daarin haar misschien ook overtuigen? Er is sinds een jaar ongeveer denk ik panacur voor konijnen op de markt. Maar Cindy geeft blijkbaar de versie voor schapen, ik gaf de versie voor honden en katten.
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 de versie voor konijnen ken ik niet caroline haha .Maar mireille en ik hebben maar eff groot ingekocht en het onder de fokkers verdeeld die het ook wilde hebben.Omdat het per liter ingekocht moet worden door da,s
Caroline Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Ja hoor, die is er nu ook. Maar mijn DA in Genève vond dat nutteloos, omdat het eigenlijk precies hetzelfde is als dat voor honden en katten en het idd in grote hoeveelheden moet worden aangekocht. Daar moet je dus veel konijnen voor behandelen.
Caroline Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Tata... Panacur Rabbit Paste - Petits Animaux Lapins Produits et médicaments - MedicAnimal Ltd.
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 of je behandeld dus als dierenarts schapen dan heeft de da het wel.Dus de da´s kunnen het nu voor konijnen bestellen.Het word ook gebruikt voor ecuniculi dus ik neem aan de de meeste dieren artsen kundig het wel in huis hebben.
Caroline Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Het zou me ook verwonderen dat ze geen panacur hebben,maar waarschijnlijk zal ze deze extra bestald hebben ofzo? Niet wetende dat dat eigenlijk niet nodig is? Anders is het idd vreemd...
lizzie1981 Geplaatst: 10 juli 2008 Auteur Geplaatst: 10 juli 2008 Nou ben weer terug, ze heeft de beide konijnen grondig onderzocht en zag geen tekenen van maden. Ze was geschrokken van mijn telefoontje omdat Bo maandag gastereliseerd is en dus nog een wond had. Ze vertelde me dat ze een maand geleden een konijntje had waarvan ze het pootje optilde en ze zo tegen het bekken aan kon kijken, zo opgegeten door de maden. Ze heeft wat poep nagekeken en me iverquantel drops meegegeven. Ik vroeg haar naar vloeibare panacur. Ze vertelde me dat ze dit idd wel in huis hebben voor schapen en dat het gebruikt wordt voor konijnen met e-cuniculi, maar dat ze bij mijn konijnen liever dit gebruikte omdat ze geen maden zag. Dit is geregistreerd voor konijnen en het andere niet. En het bestandsdeel praziquantel of ivermectine zat ook in het panacur. Ik moet over een weekje even bellen en anders mag ik weer langskomen.Ik mag het over 10-12 dagen nog een keer herhalen als ik wil. Kan ik trouwens alle medicijnen die open zijn geweest gewoon bewaren tot de houdbaarheidsdatum? want dat staat er nergens op, maar ik vind het wel fijn dat ik bepaalde dingen gewoon in huis heb....
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 juli 2008 Geplaatst: 10 juli 2008 Jammer dat je da niet weet wat ook in het wormen toppic staat dat iverquantel drops Is dus niet breed werkend genoeg.Panacur wel!!Voor meerdere wormen.[soorten]dus als je 10 dagen later herhaald en er komen nog wormen uit toch panacur gebruiken.Een konijnen geholpen bij dit weer moet je inderdaad niet buiten doen.Ze hoord nu inderdaad een gesloten wond te hebben.
Aanbevolen berichten