Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste BB-ers,

Gisteravond wilde één van mijn twee konijnen (een NHD ram) niet eten. Wat raar is, want hij stormt altijd op zijn eten af. Ik heb het vanmorgen bekeken, maar ook toen wilde hij geen eten aannemen. Hup naar de dierenarts dus. De dierenarts denkt aan een verstopping. Hij heeft zijn tandjes bekeken en die waren helemaal wit, dus niet groen van het eten. De dierenarts heeft een prik gegeven en ik moet nu drie keer per dag medicijnen geven om de boel weer op gang te krijgen.

Ik geef de konijnen elke dag een beetje Science Selectieve en Beaphar, totaal 30 gram. Nou zij de dierenarts dat ik eigenlijk helemaal geen bix moet geven. Niet alleen nu hij ziek is, maar altijd. Alleen hooi en groen. Hij zei dat de verstopping komt door het eten van de bix.

Nou is het naar mijn idee een konijnkundige arts, maar ik wilde toch even hier vragen wat jullie er van vinden. Kan ik de konijnen alleen hooi, groen en water geven?

Geplaatst:

tja een dieren arts die zegt de tanden zijn wit ipv groen? raar hoor naar de kiezen moet ie kijken.

als een konijn stopt met eten.

als je konijntje nu wel groen eet laat hem dat maar eten naast dwang voeding als ie te weinig eet.

Een verstopping kan door stress onstaan te veel bix en te weing water.....

of door een haar bal.Een konijn heeft altijd bix nodig dus dat is onzin.

Maar nu in dit geval heeft ie wel veel groen nodig om de verstopping op te lossen naast de medicijnen kan je hem een beetje bio garde roer yogurd geven 1 ml bij de medicijnen voor zijn darm flora......

Geplaatst:

Bedankt voor je snelle reactie met advies, ik maak me best ongerust.

De dierenarts heeft inderdaad naar zijn kiezen gekeken en niet naar zijn tandjes, mijn fout.

Maar voor nu dus wel veel groenvoer geven. Maar als hij er weer bovenop is niet stoppen met bix? Dan eventueel minder? Hij krijgt nu 30 gram, het is een NHD van ongeveer 1900 gram.

Geplaatst:

Mijn DA heeft wel eens gezegt dat biks maar gewoon een extra is voor de konijnen.

Konijnen moeten altijd hooi en vers water hebben. Wat groen.

Wilde konijnen krijgen toch ook geen biks....

Geplaatst:

wilde konijnen krijgen idd geen biks.... maar krijgen wilde konijnen dan wel kruidenhooi??? nee.

Biks is een onderdeel van het konijnen menu maar zeker niet het belangrijkste.

Biks is eigenlijk alleen een aanvulling,

Het belangrijkste van een konijnen dieet is hooi. Hooi bevat veel vezels en het bevord het kauwen wat weer goed voor de tanden is.

Daarnaast is vers groenvoer en kruiden ook heel belangrijk.

Bij mij krijgen de konijnen naast een mega portie groen toch ook nog steeds een beetje biks.

Zolang je ervoor waakt dat biks niet het hoofddeel is van hun voeding maar slechts een aanvulling kun je naar mijn idee gewoon biks blijven geven.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties. Ik wilde even laten weten dat mijn konijntje weer eet en springt. Ben erg blij dat het weer beter gaat. Als hij een paar dagen weer normaal heeft gegeten zal ik eens kijken wat voor dieet ik kan geven.

Geplaatst:

Binky (NHD) heeft een tijdje geleden ook een beginnende verstopping gehad. Heb hem toen geen biks meer gegeven en alleen maar nat groenvoer en hooi laten eten. Ook kreeg hij een paar keer Metocloral en hij heeft 2x Laxatract (laxeermiddel) gehad en nu is het weer in orde. Hij krijgt nog steeds wel wat minder biks omdat hij nu nog verhaart en hij krijgt ook nog steeds wat Prozyme op groenten. Dat blijf ik maar preventief geven als hij in de rui is.

Geplaatst:

een nhd van 1900 gram is wel een flinke hoor!!!

zou ik toch 60 gram bix geven en een schotel groen en hooi per dag.

konijnen in de natuur weten persies wat ze moeten eten wat voedings stoffen betreft.

Dat is voor onze huis konijnen in de bix korrel terug gebracht.

Maar je konijn is in de verharing dus dan had ie een haar bal verstopping.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .