Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

wat fijn dat het weer wat beter gaat met je konijntje!

wat ik alleen niet snap is waarom je een pijnstiller moet geven bij een oververhitting?

als je konijn nu weer beter eet kan dus ook betekenen dat ie reageert op de metacam en dus wel degelijk ergens pijn heeft......

misschien heeft de dierenarts je uitgelegd waarom je een pijnstiller moet toedienen? ik ben er erg benieuwd naar!

Geplaatst:

Nee heeft ie niet uitgelegd maar de vorige keer toen ze koorts had, was het na 3 keer metacam over. Dus ik hem 'm vanmorgen gebeld of ik dat mag geven. Omdat hij spreekt over een warmteshock en hij zegt dat metacam ook goed tegen een shock werkt kan het geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar.

Geplaatst:

Mn moeder belde net weer, er liggen keutels in het hok!!! Darmen lijken dus weer te werken. Nou gaan we nog wel door met Olvarit uiteraard maar hoe kan ik het beste de overgang naar zelf eten stimuleren? Please wat tips want ik zie dr niet zo snel ineens biks e.d. eten.

Geplaatst:

Het is normaal dat ze niet snel biks gaat eten hoor, dat is typisch! Geen zorgen om maken.

Wat nu hƩƩl erg belangrijk is zijn vezels, vƩƩl vezels. Zacht kruidenhooi gaat ze waarschijnlijk het eerst weer eten. Zeg tegen je moeder om haar elk uur weer een vers plukje aan te bieden, dat stimuleert hen om te eten. En ze mag best met een sprietje voor haar neus wiebelen, al pakt ze het van frustratie, misschien eet ze het wel per ongeluk op.

Als ze aan groenvoer gewend is, ook dat nu aanbieden. Kruiden helpen nog wel eens om de eetlust op te wekken. Ik plaats dadelijk de link met een lijstje wat waar goed voor is. Zelfs als ze geen groen gewend is, van een takje kruiden gaat ze vast niet aan de diaree of gas.

Geplaatst:

Ik ben er natuurlijk nog lang niet maar ze heeft inmiddels wat wortel gegeten. Gaat de goeie kant op, nou nog hooi en daarna biks!

Geplaatst:

Het volgende vermoeden is vanmorgen naar boven gekomen; Kan het zijn dat mijn konijn haakjes in dr mond heeft afgaande op de symptomen die ik heb genoemd?

Het lijkt wel als ze een beetje eet (vanmorgen 1 strootje hooi en toen trok ze gelijk dr hoofd weg) dat ze een beetje 'tandenknarst'.

Wel at ze ook wel wat wortel vanmorgen en dan zou je zeggen dat het geen pijn doet?

Geplaatst:

Heeft de DA gecontroleerd op haken toen je er was? Ik heb begrepen dat voor een echt goede controle je nijn onder narcose moet zodat de DA goed achterin z'n bekje kan kijken. Haken zijn een reden voor niet eten maar je konijn had toch ook meerdere symptomen (verhoging)? Als je het niet vertrouwd, terug naar de (konijnkundige) DA...

Geplaatst:
Dit gaat voor jou niet leuk zijn om te lezen,maar in het belang van jou en je konijntje, moet dit maar even...

Een konijn wat niet of slecht eet is altijd een geval voor de DA een konijn wat eten weigert is een ONMIDDELLIJK geval voor de DA. Eigenlijk zou je dat als konijnenbezitter moeten weten...

Verder is het noodzakelijk dat je een konijnkundige DA hebt. Mij lijkt het vreend dat je DA niets vindt...er zijn een aantal mogelijkheden. Tandproblemen ,nl haken op de kiezen lijkt me het meest logische nu, maar het kan ook een erge wormbesmetting zijn bv...

Je moet nu idd gaan dwangvoeren (NU,niet vanavond!!!) en hopelijk komt je konijntje erdoor. Maar ik zou in jou plaats naar een andere DA gaan als het over een uurtje niet vƩƩl beter gaat. Gaat het wel dadelijk beter, zou ik sowieso nog naar een andere DA gaan, maar wacht dan nog een dagje om haar 2 keer stress op 1 dag te besparen.

Zoals ik al zei...dat is het meest logische...bij de symptomen die jij beschrijft of toch alleszins datgene wat het meest voorkomt bij konijnen met die symptomen....

Als je een konijnkundige DA hebt, dan is 1 van de eerste zaken dat hij gaat controleren trouwens de tanden... maar zoals Micky al zei, een goede DA weet ook dat hij niet alles kan zien in de bek...

Succes!

Geplaatst:

Wel vreemd, hij heeft inderdaad in dr bekje gekeken en was ook helemaal verbaasd dat die 2 voortandjes teruggegroeid zijn maar hij heeft niks over haakjes gezegd.

Geplaatst:
Hallo,

Konijn heeft vanaf gister niet meer gegeten of gedronken en, zorgelijker, ze zit stil in een hoekje en eet zelfs geen snoepjes.

Het is hier binnen 27 graden, uiteraard zit ze flink te shaken van de warmte.

Kan het door de warmte zijn dat ze helemaal van slag is of is er wat anders aan de hand?

Alvast bedankt,

Jo

Het kan zijn dat je konijn dan pijn heeft. Even de da bellen dus!

Geplaatst:
Wel vreemd, hij heeft inderdaad in dr bekje gekeken en was ook helemaal verbaasd dat die 2 voortandjes teruggegroeid zijn maar hij heeft niks over haakjes gezegd.

Wel...als er haakjes zijn op de voorste kiezen, kan een DA dat met zo'n speciaal apparaatje om in de bek te kijken wel zien (ongeveer zoiets als waar dokter mee in je oren kijkt). Maar een konijn heeft ook nog een tong...en die zit in de weg om de achterste kiezen goed te bekijken. kan dus enkel onder narcose. Als er erge haken zijn, is het mogelijk dat de DA het ook kan horen, door de kaken over elkaar te wrijven. Dan knarst het echt.

Veel DA'en die weinig konijnen behandelen maken die fout. Vaak bljkt na aandringen en een narcose dat er toch haken zitten.

Van die wortels... zou goed kunnen, als het bv jonge worteltjes zijn, die zijn malser. Hooi moeten ze echt goed malen met hun kiezen, wortel is sneller binnen en de voedselbehoefte is er snelle mee gestild. Heb je al eens zachte kruiden aangeboden? Alles wat zacht is ook witloof bv, probeer eens...

Het konijntje van onze buren had haken op zijn kiezen en die liep los in de tuin... het enige wat die nog at waren vetplantjes... (ja, erg ongezond)

Geplaatst:

Ow... ik lees nu pas goed... "het verbaasde hem dat de voorste tandjes gegroeid waren"...

Euh... die groeien hard hoor... hƩƩl hard, alle tanden 1 mm per week... Dat hoort je DA te weten.... OF had hij ze getrokken? In dat geval is waarschijnlijk een stuk blijven zitten en zijn ze weer gaan groeien.

Geplaatst:

Door een ongelukje heeft mijn konijn in februari allebei dr voortanden zelf getrokken. Zo op het eerste gezicht leek er geen stukje tand meer te zitten. 1 tandje was teruggegroeid, de ander eerst niet.

Totdat ik laatst JJ zag gapen en ik gewoon weer 4 mooie tanden zag.

Omdat mijn DA toen erg begaan was met mn knijn en hij haar meteen herkende, keek hij meteen in dr mond om te kijken hoe het er bij 'staat'.

Ik ga zsm naar een andere DA voor een second opinion. Ik vraag gewoon op de man af of ze konijnkundig zijn.

Geplaatst:

De tanden van een konijn zitten diep in de kaak, en met een boog. Ze zijn stevig in het kaakbot verankerd dmv lamellen. Het is voor een DA al lastig om die onder narcose goed te verwijderen, dat een konijn door een ongelukje die tanden volledig kwijtraakt is eigenlijk niet mogelijk, ze breken af en er zal altijd een stuk achterblijven in de kaak. Ze groeien dan inderdaad terug. Het feit dat de DA verbaasd was dat de tanden zijn teruggegroeid zegt wat mij betreft genoeg over zijn kennis van het konijnengebit.

Haakjes op de kiezen zijn een mogelijkheid, maar waar ik zo nog meer aan zit te denken is wellicht een abces in de kaak. Het afbreken van alle tanden zal zeker met een flinke kracht zijn gegaan, en het kan dus goed zijn dat er ook in de kaak iets kapot is gegaan. Als daar nu een abces zit zorgt dat voor veel pijn, en zou ook de verhoging/koorts kunnen verklaren.

Ik weet niet of je een beetje in de buurt van Utrecht woont, maar daar zit een hele goede dierenkliniek waar ook veel (echt heel veel) kennis is over het gebit van een konijn en alle problemen die daar aan kunnen zijn. Dat is dierenkliniek Wilhelminapark, en ze hebben zelfs een aparte website over gebitten: Dierengebit - Home

De site van de kliniek zelf: Dierenkliniek Wilhelminapark

Mocht je niet naar Utrecht kunnen, raad ik je aan om bij een DA een rƶntgenfoto te laten maken van de boven- en onderkaak van je konijn om een abces aan te tonen of uit te sluiten.

Geplaatst:

Dan twijfel ik ook aan de kunde op bunnybunch omdat hier ook gezegd werd dat de kans klein is dat afgebroken voortanden teruggroeien. Aangezien er niks te zien was behalve bebloed tandvlees met 2 flinke gaten erin, zou je niet zeggen dat er nog tand(weefsel) over is gebleven.

Kun je een abces ook voelen oid in dr kaken? Hij bleef een tijdje bij dr mond en kaken voelen maar zei dat het allemaal keurig was.

Dat ongelukje is trouwens al 4/5 maanden geleden, je zou zeggen dat een abces dan toch eerder naar boven was gekomen? Het was een flinke klap :boxing:die ze gemaakt heeft dus zou niet eens zo gek zijn.

Geplaatst:

De "kunde" op BB is een samenraapsel van wetenschappelijke info en ervaring. Elk geval is anders... Maar waar staat dan precies dat de kans klein is dat ze teruggroeien?

Het enige kan vinden is Mireille haar post,maar dat is niet wat ze zegt:

Moeilijk te zeggen hoeveel wortel er nog over is zo door de pc heen.

Maar is dat te weinig om te hergroeien dan vrees ik dat je de tegenoveliggende tanden ook zal moeten laten trekken.

Vaak als ze zo ver zijn afgebroken en ze komen terug kunnen ze ook nog eens broos zijn.

Dus hoe dan ook, goed in de gaten houden en ik weet nioet waar het exact door kwam, maar pobeer als daar een oplossing voor is herhaling te voorkomen

Geplaatst:

Ik heb jou topics een terug bekeken....

Ze at de 18e april ook al plots geen biks meer... ik hoop dat het probleem niet van toen is...want dan zal het ondertussen zo erg zijn dat ze waarschijnlijk niet meer van zichzelf goed gaat eten tot een operatie...

Hoe zien haar ogen er uit? Kan je eens een foto van haar plaatsen?

Geplaatst:
Aangezien er niks te zien was behalve bebloed tandvlees met 2 flinke gaten erin, zou je niet zeggen dat er nog tand(weefsel) over is gebleven.

Kijk eens hoe ver de tanden in de kaak zitten:

stifttand.jpg

Het is vanaf de buitenkant onmogelijk om te zien of er nog een stuk tand in de kaak zit.

Geplaatst:

Nee, dat van die tanden komt niet nog een keer voor, was een vervelend ongeluk waar zowel zij als ik niks aan kon doen. Maar goed, dat tandengebeuren van toen is nu geen issue.Mijn moeder is nu naar een andere dierenarts, ze kwam net weer kijken en ze is er minder aan toe dan gister. Als de sodemieter naar de DA, nu wel een andere voor de zekerheid. Ze is nu aan de beurt, wacht ff dr telefoontje af.En t loopt ook niet vanaf april, ik heb toen andere biks gehaald en ze at gewoon weer goed. Het speelt vanaf 2 weken geleden dat ze wel minder ging eten terwijl ze normaal alles eet, zelfs slippers ;) Dat werd steeds minder, toen ineens weer beter eigenlijk gewoon goed.* Heel verhaal getypt, mn moeder belde, ze is dood :(:(:( *

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .