Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Konijn heeft vanaf gister niet meer gegeten of gedronken en, zorgelijker, ze zit stil in een hoekje en eet zelfs geen snoepjes.

Het is hier binnen 27 graden, uiteraard zit ze flink te shaken van de warmte.

Kan het door de warmte zijn dat ze helemaal van slag is of is er wat anders aan de hand?

Alvast bedankt,

Jo

• Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

een konijn wat niet eet en stil in een hoekje zit is absoluut niet goed.

niet eten is vaak een teken van pijn.... stil in een hoekje zitten ook...

met spoed naar een dierenarts dus!

Geplaatst:

Nou, DA kan zo direct ook niks vinden. Het is niet best zei die alleen. Het lijkt er allemaal wel redelijk goed uit te zien alleen is ze veel te mager (ze eet al langere tijd slecht). Ze heeft een spuitje gehad die moet stimuleren dat ze weer gaat eten en hij heeft vocht onder dr huid gespoten zodat ze wat vocht heeft.

Ogen, mond, kont, oren, alles klopt verder en ziet er goed uit.

Verder is ze erg slap. Vanavond dwangvoeren en hopen dat de boel weer op gang komt :(

Geplaatst:

Dit gaat voor jou niet leuk zijn om te lezen,maar in het belang van jou en je konijntje, moet dit maar even...

Een konijn wat niet of slecht eet is altijd een geval voor de DA een konijn wat eten weigert is een ONMIDDELLIJK geval voor de DA. Eigenlijk zou je dat als konijnenbezitter moeten weten...

Verder is het noodzakelijk dat je een konijnkundige DA hebt. Mij lijkt het vreend dat je DA niets vindt...er zijn een aantal mogelijkheden. Tandproblemen ,nl haken op de kiezen lijkt me het meest logische nu, maar het kan ook een erge wormbesmetting zijn bv...

Je moet nu idd gaan dwangvoeren (NU,niet vanavond!!!) en hopelijk komt je konijntje erdoor. Maar ik zou in jou plaats naar een andere DA gaan als het over een uurtje niet vƩƩl beter gaat. Gaat het wel dadelijk beter, zou ik sowieso nog naar een andere DA gaan, maar wacht dan nog een dagje om haar 2 keer stress op 1 dag te besparen.

Geplaatst:

Dat begrijp ik maar ik ben vanmorgen al 2 uur later op mn werk gekomen en kan hier nu echt niet weg. Ben hopelijk rond half 7 thuis en ga dan gelijk proberen.

Ook adviseerde de DA om koelelementen onder dr bodembedekking te leggen, ze was namelijk erg heet.

Geplaatst:

Ik wil je niet bang maken en bedoel het goed maar de kans bestaat dat je konijn er vanavond niet meer is. Kan er niemand (familie, vrienden, buren) je konijn overdag dwangvoeren? Ik denk echt dat je actie moet ondernemen voor het welzijn van je konijn. Succes..

Geplaatst:

Vanavond 2 keer olvarit naar binnen kunnen krijgen en heb een beetje hooithee naar binnen kunnen werken, op zich al een goed teken.

Morgen kunnen mn moeder en de moeder van een vriendin van me het een paar keer proberen, ben weer de hele dag aan t werk helaas...

Hoop dat t morgen ook lukt en dat ze van t weekend zelf langzaamaan gaat eten.

Geplaatst:
Vanavond 2 keer olvarit naar binnen kunnen krijgen en heb een beetje hooithee naar binnen kunnen werken, op zich al een goed teken.

Morgen kunnen mn moeder en de moeder van een vriendin van me het een paar keer proberen, ben weer de hele dag aan t werk helaas...

Hoop dat t morgen ook lukt en dat ze van t weekend zelf langzaamaan gaat eten.

Ik denk dat ik niet duidelijk geweest ben... een konijn wat niet van zichzelf eet krijgt vertraagde darmwerking, daarna vallen de darmen stil...vermits er geen spieren rond de maag zitten die het eten naar buiten duwen, lost een beetje dwangvoeren gewoon niets op..dat brengt de darmen niet terug in werking...Een konijn waarvan de darmwerking stilligt, heeft niet lang meer te leven... 48 uur ongeveer...

Mits de juiste DA en behandeling kan dit konijntje zeker gered worden, maar dit is echt geen kwestie meer van een paar uur...

Geplaatst:

Maar dit vind ik ook niet duidelijk. Ik kan uit dit antwoord ook niet halen wat ze dan wel moet doen ipv dwangvoeren. Zonder voeding komt er helemaal geen beweging in die darmen toch?

Geplaatst:

Vooral MEER dwangvoeren. Met 's avonds 2 keer wat olvarit ga je er niet komen. Best is elk uur kleine beetjes in combinatie met massages...

Maar het belangrijkste is een andere DA zoeken ,zoals ik boven al zei...de oorzaak moet gevonden worden, anders bestrijd je symptomen, lost niets op...

Bovendien is er wel meer wat een goede DA kan doen denk ik...alleszins een diagnose, dat is het minimum...

Geplaatst:

Vanmorgen dierenarts gebeld en nog even een tijdje gesproken. Waarschijnlijk heeft ze een warmte-shock, verder is alles gewoon goed. Ik heb koelelementen in dr hok gelegd, onder de bodem uiteraard en het liefste gaat ze daar op liggen. Ook is ze erg warm, misschien wat koortsig.

Ik geef 0,2 ml. Metacam per dag en ik heb vanmorgen gevoerd en hooithee gegeven, dat drinkt ze wel en vandaag krijgt ze nog 4/5 keer voedsel binnen verspreid over de dag. Ook lijkt ze wat actiever dan gister. Ze reageert weer meer op de omgeving.

Ik vind mijn dierenarts wel konijnkundig. Heb met dit konijn best al veel trammelant gehad en tot nu toe is het met zijn hulp altijd goed gekomen.

Geplaatst:

Heeft de DA haar koorst genomen? De reden waarom ik dat vraag is omdat dat uitsluitsel kan geven.

Ik kopieer even :

Bij een omgevingstemp van 27graden (celsius) begint de rectale temperatuur van het konijn licht te stijgen.

Vanaf een temperatuur van 32 graden gaat hun lichaamstemperatuur erg snel omhoog.

Bij een omgevingstemperatuur van 35 graden, stijgt de lichaamstemperatuur van het konijn naar 42.5 graden (3graden koorts)

De meeste konijnen sterven na een aantal dagen blootstellingg aan temperaturen vanaf 40gr indien ze geen verkoeling krijgen.

(dit komt uit een wetenschappelijk onderzoek)

Een konijn krijgt dus koorts als het te warm is en dat kan je meten. Eventueel kan je dat ook gewoon zelf doen als je het aandurft en dan ben je meteen zeker.

Welke geschiedenis heeft dit konijn? Want dat zou idd kunnen verklaren dat ze gevoeliger is aan warmte... Ik ben zelf een konijn met epilepsie verloren tijdens een hittegolf. Door de epilepsie ,waarbij elke aanval ook het hart aantast was hij ook gevoeliger dan een gezond konijn aan warmte.

Geplaatst:

Verder natuurlijk goed nieuws dat ze ten minste weer drinkt en weer attent is!! Ik duim alleszins dat het goed komt met haar!

Ik zoek nog even de info mbt hitte uit de artikels en kopieer dat even naar hier.

Geplaatst:

Nee, hij heeft niet gemeten maar je voelt zo al achter de hoofdje dat ze te warm is. Daarom zijn advies van de koelelementen.

Geschiedenis is dat ze al een keer koorts gehad heeft, ook ineens stoppen met eten, bijna hetzelfde verhaal, ook toen het zo verschrikkelijk warm was. En mn konijn heeft begin dit jaar allebei dr voortanden moeten missen (nee, ik had geen ruzie ;)) en dankzij zijn hulp is ze toen weer gaan eten en krachtiger geworden. Gister had ik weinig hoop maar als ik dr nu zie en hoe het tot nu toe gaat, heb ik toch wel hoop dat het goed komt.

Net mn moeder gesproken en ze heeft weer redelijk wat dwangvoeding naar binnen gekregen. Het lijkt ook wel, als je eenmaal zachtjes naar binnen spuit, dat ze het ook wel lekker vindt.

Geplaatst:

Symptomen van oververhitting

Het konijn ligt languit, de ogen halfgesloten. De oren voelen extreem heet aan. Het tandvlees en de binnenkant van de oogleden zijn donkerrood.

Op dit punt is het nog niet te laat voor het konijn.

2e Stadium:

Verschijnselen van shock:

- Bleke oog- en mond slijmvliezen

- Snelle hartslag, om het nog aanwezige bloed sneller rond te pompen.

- Snelle (oppervlakkige) ademhaling, om meer zuurstof binnen te krijgen.

- De uiteinden van oren, poten en staart zijn koud.

- Het konijn is apathisch, heeft vaak geen besef meer van omgeving, reageert niet op prikkels

Geplaatst:

Goed nieuws dus!

Ik duim hoor!!!

PS: Mogelijk is jou DA idd wel konijnkundig... ik kan dat natuurlijk van hier uit niet beoordelen... De reden waarom ik dat zo dikwijls aanhaal is dat we hier zo vaak mensen over de vloer krijgen die thuiskomen met een compleet verkeerde diagnose , van verkeerd sexen tot compleet vreemde diagnoses die dat eigenlijk niet zijn...jammergenoeg hebben zo een aantal mensen hier hun dier verloren,maar gelukkig zijn er hier ook veel naar een tweede DA geweest en heeft het konijntje het gehaald... Het meest frapante was het konijntje van Danja een paar weken geleden wat door haar eigen DA een doodsvonnis kreeg omwille van slechte tanden en waar na een bezoek bij Wilhelmina eigenlijk niets mis mee was...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .