Ingrid M Geplaatst: 26 juni 2008 Geplaatst: 26 juni 2008 Vandaag heb ik mijn konijntjes gewogen, ze zijn nu 9 maanden oud.Ik schrok een beetje van Knabbel zijn gewicht, hij weegt intussen 2310 gram, is dat niet erg veel voor een hangoor van dit formaat? Overigens krijgen ze beide 60 gram bics op een dag, onbeperkt hooi en water en af en toe een klein stukje wortel of ander fruit (ongeveer 1/4e van een normale wortel per konijn). Knabbel is verschrikkelijk in de rui, kan dat er ook iets mee te maken hebben of niks? Ik kam hem elke dag heel goed maar hij blijft flink in de rui en babbel heeft dat veel minder. Misschien zeggen Foto's iets meer. Dit is knabbel: Wat is jullie mening? Dit is Babbel intussen en hij weegt 1996 gram, is dat een goed gewicht? Jullie mening is van harte welkom. Groetjes van Ingrid
Petradhd Geplaatst: 26 juni 2008 Geplaatst: 26 juni 2008 Aangezien je konijntjes rasloze diertjes zijn, kun je van het gewicht weinig zeggen. Het is belangrijker om te kijken naar het lichaam: ziet het konijn er dik uit? Kun je de ribben nog voelen zonder dat alle botten overal uitsteken? Bij een gezond konijn dat goed op gewicht is, moet je de ruggegraat en ribben net kunnen voelen, maar ze mogen niet zichtbaar zijn of echt heel duidelijk te voelen zijn. Het gewicht weten is dan vooral handig om te bepalen hoeveel ze moeten eten en om te zien of ze afvallen (wat meestal geen goed teken is).Je konijnen zijn nu wel uitgegroeid, dus kun je aan dit gewicht bepalen hoeveel ze moeten krijgen. Dat is 25-30 gram biks per kilo lichaamsgewicht. PS: ik vind Knabbel echt een heel mooi konijn, ik ben gek op japanner-bont
Caroline Geplaatst: 26 juni 2008 Geplaatst: 26 juni 2008 Ik ga met petra mee ivm gewicht mengelmoesjes... Maar als ik de foto's bekijk, zie ik toch niets wat nog maar een beetje op overgwicht lijkt of kan lijken...
Ingrid M Geplaatst: 27 juni 2008 Auteur Geplaatst: 27 juni 2008 Bedankt voor de antwoorden. Fijn om zo gerust gesteld te kunnen worden.Bij allebei voel je het ruggegraadje duidelijk maar dat is altijd al zo geweest, ribben voel ik wel maar niet heel erg maar bijvoorbeeld de heupbotjes voel ik ook goed. Ik ga er vanuit dat ze zo een prima gewicht hebben door jullie advies. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen in het fotohoekje maar ik ben zelf op het moment niet zo in orde door een schildklier die niet goed werkt dus weinig puf. Bedankt voor je compliment over knabbel Petra, vind ik altijd leuk om te horen en Knabbel straalt er helemaal van . Altijd leuk om te horen over je nijntjes dat ze mooi zijn. Thanks. Groetjes van Ingrid
Aanbevolen berichten