Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

ik ben een tijd niet hier geweest, vorig jaar waren allebei de konijnen overleden en sinds eind maart hebben we via een opvang weer 2 nieuwe konijntjes. Erg lieve beestjes en zeer tam (toch vreemd dat ze dan op straat gevonden worden, niet???).

Maar goed sinds half mei hebben we met de gecastreerde ram wat problemen. Hij begon met af en toe te niezen en uit zijn linker neus gat een beetje wittig sliertje (wel helder wit), uiteraard naar de dierenarts geweest en daar kreeg ik eerst druppels mee om in zijn bek te doen (sulfatrim drops).

Na een paar dagen was dit op en omdat de symptonen niet over waren en het nogal wat stress veroorzaakte hebben we besloten hem ab injecties te geven (marbocyl) en hij krijgt homeopatische korreltjes in zijn water. Hiervoor moet ik 2x per week langs bij de da omdat het bij de 4e dag uiterlijk herhaald moet worden.

Sinds zondag is ook zijn linkeroog wateriger en de huid rondom wat geirriteerd (misschien door het traanvocht?). 's maandags weer om ab prik geweest, zijn 4e, (eigenlijk 8e maar dacht 1x dat het beter ging dus heb 1x overgeslagen, toen ging het weer wat minder dus toch weer opnieuw begonnen). Mede omdat het oog nu "mee" doet moest hij daar blijven en hebben ze hem dinsdag onder narcose onderzocht. Hij had wat haken aan zijn kiezen (rechts) en 1 kies (bovenkant links) zat los, de kies is getrokken en de haken zijn weggeveild.

Het niezen houdt nog steeds aan (wel minder heftig dan voor de operatie) en heel af en toe zie je wat wittigs uit zijn linkerneusgat (wel weinig en nog steeds helder wit). Voor de rest eet hij goed, drinkt hij goed en reageert redelijk normaal (wat chagrijniger soms, maar ook momenten van flink knuffelen). Morgen moet ik weer om een ab prik (in totaal dus de 9e).

Op zich vind ik het niet erg dat we al een tijdje zo bezig zijn, maar ik zie weinig verbetering/genezing. Ten tweede wordt het zo een dure liefhebberij en ook voor hem niet prettig om iedere keer een autorit te maken. Ik vraag me dan ook af of we wel de juiste behandeling toepassen. Heeft 1 van jullie misschien wat tips?

Oh ja, de dierenartspraktijk bestaat uit 4 artsen, zowel zeer ervaren als "net nieuwe".

Ik hoor graag van jullie, groetjes, Jolanda

Geplaatst:

hoi, ik ken het probleem van neus uitvloeiing. ik heb een jong geholpen mannetje dat eerst ook veel last had van z'n neus. ik heb het opgelost met een meer natuurlijk voer .ik doe nl. echinaforce druppels door z'n water en hij krijgt naast z'n gewone voer veel kruiden: peterselie, tijm, selderij en rozemarijn.hij heeft er nu nauwelijks nog last van. alleen als hij zich vreselijk heeft opgewonden nog een beetje een natte neus,maar de witte uitvloeiing is geheel weg. misschien heb je er iets aan. groetjes judith h

Geplaatst: (aangepast)

verwijderenhoi, ik heb ook zo'n konijntje dat veel last had van witte uitvloeiing uit z'n neus. ik heb het opgelost met een meer natuurlijker dieet. ik doe Echineaforce druppeltjes door z'n water en hij krijgt elke dag ook verse kruiden:peterselie, tijm, rozemarijn, selderij, af en toe een blaadje spinazie (vers), andijvie.het is nu al een hele tijd niet meer terug gekomen. misschien heb je er iets aan. groetjes judith h

aangepast door judith h
Geplaatst:

Ik heb het gelukkig nog niet gehad bij mijn konijnen,maar ik heb wel al vaak gelezen dat Snot héél erg hardnekkig kan zijn...

Mond- ,neusholte en oogkas staan idd met elkaar in verbinding.

Zo krijgt bv een konijn dat heel oppervlakkig ademt een natte neus of zelfs een echte lekneus. De tweeling bv, als je die in hun vervoersmand in de auto zet, zijn ze zo bang en ademen ze zo oppervlakig dat de snottebellen gewoon uit hun neus lopen.

Een konijn met tandproblemen, daarbij komt wel eens pus uit het oog. Je zou dan denken:oogprobleem,maar de echte ontsteking zit in de mond, de pus komt er enkel langs het oog uit.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .