Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

ben nieuw hier lees al wel geruime tijd alle berichten. Heb twee konijnen, gecastreerd mannetje Theo en voedster Elsje. Respectievelijk ongeveer 2,5 en 4,5 jaar. Dit is niet geheel duidelijk omdat beide konijnen in het verleden gedumpt zijn geweest. Hetzij bij een kinderboerderij (Theo) of bij een bekende van mij (Elsje). Heb konijntjes zelf gekoppeld na me ingelezen te hebben. Dit ging goed. Elsje probeert soms nog op Theo te rijden maar Theo is eigenlijk de echte baas en aanvoerder van het stel. Het zijn samen echte knuffelkonten.

Vraag m.b.t. madenziekte, kan deze ook indirect overgebracht worden d.w.z. vliegen gaan op ontlasting zitten in wc-bak in hok en dan zo bij konijnen terecht komen. Of moeten konijnen echt een vieze bibs met poep eraan hebben en gaan de vliegen daar dan op zitten en zorgen ze zo voor maden? Voor alle duidelijkheid: konijnen hebben geen maden en neem alle mogelijke preventieve maatregelen. Ik vroeg het me gewoon af.

Groetjes.

Geplaatst:

Volgens mij kunnen ze niet van de wc overgedragen worden naar het konijn als ze geen plek hebben om zich te voeden en/of voort te planten.

Volgens mij zijn het ook vliegen die eitjes leggen en de wormen worden vlieg en vliegen dan uit... In eerste instantie zijn dus de vliegen en niet de wormen een probleem denk ik...

Naast plakpoep of diaree kunnen ook wondjes vliegen aantrekken.

Ook een nat achterwerk van bv urine (bij blaasproblemen of verlamming achterhand bv) kunnen vliegen aantrekken die daar hun eitjes leggen.

Maar wacht nog even op bevestiging van anderen, heb dit probleem gelukkig nog niet gehad en mijn kennis hiervan heb ik ook gewoon door meelezen opgestoken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .