Sammy1 Geplaatst: 21 april 2008 Geplaatst: 21 april 2008 Wat is precies het verschil tussen verstopping en gas, maar vooral hoe merk je dat aan je konijn? Sammy heeft vaak last van haar darmen maar hoe weet ik wanneer ze waar last van heeft? Heb wel uit voor zorg medicijnen (Prozyme en Equate) op internet gekocht (zou ze van de DA krijgen, maar dat duurt al een eeuwigheid, ik wil het gewoon in huis hebben voor het geval dat) maar dan moet ik wel weten wanneer ik wat moet geven...
kelly1986 Geplaatst: 21 april 2008 Geplaatst: 21 april 2008 ik heb daar laatst toevallig dit hele topic over gelezen! ik denk dat je dar wel wat aan hebt!!http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/3431-gas-verstopping.html
Sammy1 Geplaatst: 22 april 2008 Auteur Geplaatst: 22 april 2008 Daar kan ik idd wat mee. Maar het blijft lastig hoor.
Caroline Geplaatst: 24 april 2008 Geplaatst: 24 april 2008 Wat betreft gas, moet je je niet teveel zorgen maken... ik ben zeker dat JIJ dat zal herkennen als het zich voor doet. Je zal alleszins redelijk snel weten dat er iets mis is. Ik heb nu 2 keer zo'n situatie gehad. De eerste keer met Nena , toen ik dat zag, wist ik het meteen, ze was apatisch , lag uitgestrekt met haar staartje echt onatuurlijk omhoog. Dit was na een eerste voor haar zeer stressvolle koppelpoging. Bij Merlot de 2e keer was het iets moeilijker. Het enige wat ik zag (was in heel vroeg stadium) was dat hij niet wilde eten. Dan viel mij op als ik er echt op ging zitten kijken dat hij héél dikwijls zijn houding veranderde. Hij waste zich nog wel ,maar je zag dat er iets mis was. Volgende stadia was dat ook hij zijn staart onmiddellijk omhoog stak van zodra hij zijn houding weer veranderde. De tweeling had toen een in de namiddag een nieuwe soort groente gekregen en ze hadden voor het eerst in lange tijd weer veel wortellloof binnen, ik moest de reden dus eigenlijk ook niet ver gaan zoeken. Wel altijd opletten met het geven van medicatie zonder DA!!!Gas heeft altijd een reden, kan zijn omdat ze bv teveel van een nieuwe groente gegeten hebben of kan zijn van stress...of en dat is belangrijk: gas kan ook veroorzaakt worden door een verstopping en in zo'n geval heb je absoluut een DA nodig. Als een konijn een echt erge verstopping heeft, kan het voedsel in maag gaan gisten en krijgt het dus gas in de maag, wat erger is dan gas in de darmen. Een DA moet dus eerst die verstopping wegwerken en dan pas het gas. Als jij bv eerst ananassap geeft, gaat dat mogelijk een extra gisting in de maag veroorzaken en kan dat fataal aflopen. Ook de gewone medicatie helpt niet in zo'n geval. Aeropax bv zorgt ervoor dat gas zich verzamelt tot een grotere bel ipv allemaal kleine belletjes gas in de darmen die steeds heen en weer gaan. Die grote bel kan er dan makkelijker uit. Maar als het gas voor de verstopping zit, dan helpt dat natuurlijk niet. (dit was trouwens het geval bij Nena, verstopping door slecht eten, stress van verhuis, verkeerde voeding en dan koppelpoging met een hoop stress) Kleine keutels zijn ook niet altijd een teken van verstopping. De tweeling bv had dit gisteren ook weer, niets om me zorgen over te maken, want ze hadden net een reis van 8u in de auto achter zich en dan weigeren ze te eten of te drinken. Eens thuis heb ik gewoon gezorgd voor een extra lekkere portie groenvoer, dus veel vocht en de volgende dag is dan alles weer ok. Dat soort kleinere keutels komt dus gewoon omdat ze zo lang niet gegeten of gedronken hebben, zonder ziek te zijn.
Aanbevolen berichten