Blackadder Geplaatst: zondag om 17:06 Geplaatst: zondag om 17:06 We zijn ondertussen 5 maanden na de koppeling van onze voedster aan een nieuwe rammelaar: Alles loopt ondertussen nog steeds vrij goed, met slechts één kanttekening. Vaak als we ze voedsel gaan brengen en aan de ren komen, zitten ze ons beiden eerst enthousiast op te wachten waarbij ze mekaar ook wel eens lieflijk groomen. Als ik dan in de konijnenren binnenstap, gebeurd het regelmatig dat de sfeer plots omslaat en onze voedster opeens agressief durft uithalen naar onze rammelaar. Dit door bv. tegen hem aan te springen terwijl hij rustig het eten afwacht, of door een pluk haar uit zijn rug of kop te trekken. Van zodra we dan hun voedsel heb neergezet, is alles ook onmiddellijk voorbij en beginnen ze beiden samen te eten. Na het eten gaan ze dan vaak ook gewoon tegen mekaar aanzitten. Na de koppeling hadden ze bij de konijnenopvang wel gezegd dat onze voedster zich territoriaal gedraagt als het op eten aankomt. We merken dat dit gedrag soms heel erg aanwezig is, terwijl op andere momenten het precies minder speelt. Met ups & downs. Het eerste waar we aan dachten zijn opspelende hormonen tijdens het voorjaar. Langs de andere kant is het al wel een hele tijd aan de gang. Zijn er eventueel tips die jullie willen delen voor deze situatie? Graag lezen we jullie input en meningen. Alvast hartelijk bedankt. Quote
Marcovka2 Geplaatst: zondag om 19:24 Geplaatst: zondag om 19:24 (aangepast) Mijn ervaring met konijnen is dat ze erg hyper worden als ze weten dat je met voer aankomt. Dat kan soms naar agressie neigen (grommen, elkaar wegjagen). Wat bij mij helpt is het voer uitstrooien, zodat ze afgeleid zijn en minder op elkaar gefocussed zijn. Ik strooi het voer overal in de ren, zodat ze moeten gaan zoeken. Ze zijn dan niet meer zoveel met elkaar bezig. Ook met een snackje is het beter meerdere kleine snackjes dan 1 grote te geven (dus een wortel in kleine stukjes breken bijv). Soms wordt het nml een drama als eentje een snackje heeft en de ander het al op heeft of verloren is, dan gaan ze bij elkaar stelen, achter elkaar aanlopen, grommen etc. Ik zorg ook altijd dat ik in de buurt blijf met een reserve snackje om dan dit gedrag te onderbreken. Dan zit je nog steeds met het moment dat je aan komt lopen en ze weten dat je voer bij hebt, ik weet niet wat je daaraan kunt doen. Ik probeer zo onopvallend mogelijk te doen, maar ze hebben het toch wel door. Misschien helpt het om niet zelf in de ren te gaan, dan hebben ze sneller hun voer. zondag om 19:26 aangepast door Marcovka2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: zondag om 23:00 Geplaatst: zondag om 23:00 3 uren geleden, Marcovka2 zei: Ik strooi het voer overal in de ren, zodat ze moeten gaan zoeken. Ze zijn dan niet meer zoveel met elkaar bezig. Ik doe precies hetzelfde. Eerst gaan ze een rondje rennen en binkies maken en dan gaan ze zoeken maar..... waar de voedster is, is de ram ook. Want ze zal eens iets vinden!! Het valt me op dat ze nooit uit elkaar gaan maar bij elkaar blijven plakken. De ram eet twee keer zo snel als de voedster maar stopt er wel eerder mee. Dus het zal er een beetje bij horen. Wat dat betreft is een haan anders. Die wachtte eerder altijd tot de hennen wat hadden. Ik had daar wel bewondering voor. Konijnen zijn duidelijk anders. Quote
Marcovka2 Geplaatst: maandag om 07:48 Geplaatst: maandag om 07:48 Ja ze gunnen elkaar geen eten🤦♂️ De ander zou eens een brokje meer hebben... Mica en Borrit blijven ook veel aan elkaar geplakt tijdens het zoeken, Misha en Milky zitten meer apart te eten, dat geeft wel meer rust. Quote
Blackadder Geplaatst: maandag om 19:50 Auteur Geplaatst: maandag om 19:50 Het eten uitstrooien in de ren is een tip die ik al vaker heb gehoord. We moeten daarvoor eerst de ren binnengaan alvorens we het eten kunnen uitstrooien. Dan is het ergste eigenlijk al voorbij. Van zodra we binnenkomen verdwijnt de agressieve houding van onze voedster quasi onmiddellijk en gaan ze gewoon samen vredig bij mekaar zitten eten. Maar we kunnen het zeker eens een tijdje proberen. Mogelijks veranderd hun gedrag er door. Nogmaals bedankt voor jullie tips. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Kun je de brokjes niet door de tralies gooien? Zo doe ik het bij mijn buitenvrienden. Binnen gooi ik het over de rand vd ren. Quote
Blackadder Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden 44 minuten geleden, Marcovka2 zei: Kun je de brokjes niet door de tralies gooien? Zo doe ik het bij mijn buitenvrienden. Binnen gooi ik het over de rand vd ren. Voor de brokjes zou dat inderdaad nog lukken. Voor andere zaken, zoals groentjes, kruiden of hooi wordt dat wat moeilijker 😄 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.