Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat is wel een goede vraag. 

Ze zitten wel vaak in de zon met dakraam open(als die schijnt).

Maar geen vers voer omdat Leeuw er niet tegen kan.

Zelf geef ik extra druppels door het water. Of dat nu wat doet weet ik niet...

Geplaatst:
8 uren geleden, Evee zei:

De info staat verdeeld over een aantal plekken, bijv. hier staat informatie:

https://www.bunnybunch.nl/calcium-in-konijnenvoer/

en hier

https://www.bunnybunch.nl/konijnen-natuurlijk-voeren-zonder-brokken/

Uit brokjes alleen halen de meeste konijnen niet voldoende. Zonlicht is ook belangrijk en verse voeding met voorlopers van vitamine D, zodat ze voldoende zelf aan kunnen maken. 

Hmmm, ik maak me toch wel wat zorgen over hun vitamine D. Want als ze binnen zitten krijgen ze nooit direct zonlicht. Als het door glas gaat wordt het UV eruit gefilterd.

Ik stond er eerst niet bij stil, maar nu ik mijn binnenkoppel een tijd in een neutrale ruimte heb met minder daglicht, begon ik erover na te denken. Ik wil ze liever wel binnen houden.

Die voorlopers van vitamine D zitten dus in verse grassoorten, paardenbloem, klaver, luzerne. Mogen die laatste drie ook gedroogd zijn?

Ik heb ze vandaag gedroogde paardenbloem gegeven, maar ze zijn niet heel erg enthousiast. Luzerne zit dat ook door hooi?

Geplaatst: (aangepast)
23 uren geleden, Lappie2 zei:

Dat is wel een goede vraag. 

Ze zitten wel vaak in de zon met dakraam open(als die schijnt).

Maar geen vers voer omdat Leeuw er niet tegen kan.

Zelf geef ik extra druppels door het water. Of dat nu wat doet weet ik niet...

Vitamine D is een vetoplosbaar vitamine, dus dat zal niet in het water oplossen. Waarschijnlijk zal het dan op het water blijven drijven of aan de zijkanten van de drinkbak gaan zitten. Je kan dan beter een druppel op brokjes doen ofzo, dat het erin trekt.

Bedoel je dan trouwens druppels voor mensen? Want dan zou ik goed kijken naar de dosering. Die dosering in die druppels is gebaseerd op een organisme dat wel 30 - 50x groter is dan een konijn.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:

Zo'n UVB lamp is wel een makkelijke oplossing om binnenkonijnen toch wat UV straling te geven, ik vraag me alleen af of dat geen kwaad kan voor hun ogen als ze daar met ogen open onder zitten.

Geplaatst:

Druppels doet vrijwel niets, tenzij je het direct in de bek gaat geven. Tegen de tijd dat een konijn het opdrinkt, is daar al niets meer van over. Vitaminedruppels geven is de minst betrouwbare optie die er is om vitamines toe te dienen bij konijnen. Ik raad dat niet aan. Daarbij is op die manier vitamine geven ook een risico, vaak zijn het multivitamines die te koop zijn voor huisdieren, waardoor je misschien het ene tekort wel aanvult, maar bij het ander juist te veel geeft en daar weer problemen mee gaat krijgen. 

Gezonde voeding & vers groenvoer bijvoeren is wat dat betreft een betere optie. 

Hoe groot het probleem is met vitamine D bij huiskonijnen, vind ik lastig te zeggen, want er is niet heel  veel onderzoek naar gedaan. Het onderzoek dat er is, is bij vleeskonijnen en laboratoriumkonijnen gedaan, en daar is werken met daglichtlampen een redelijk goede optie. In huis is dat een stuk lastiger, krijg ze maar eens zo ver als ze alle ruimte hebben, om onder zo een lamp te gaan zitten 😉 

Daarbij lijken mensen het weinig aandacht te geven, ik vermoed in de toekomst dat er wel eens een keer wat ophef over gaat komen hoor 😉 Het is ook niet waar je een direct gevolg van merkt, dat gaat langzaam aan. En de problemen die ze krijgen, kunnen dan ook nog meerdere oorzaken hebben, dus niet alleen vitamine D tekort. Dat maakt het lastig dit aan te wijzen als een echt probleem. Er zijn te weinig feiten over. 

Geplaatst:

Ja dat dacht ik ook idd. Druppels gaan de kliko in!

Lappie was natuurlijk veel buiten. Niet in de winter natuurlijk. Maar hij at genoeg vers groen.

Deze 2 is een ander verhaal. Weinig tot geen vers groen ivm 💩

Kleine krijgt wel wat stiekem. Maar meerendeels is heel veel soorten hooi en Beaphar care plus en Versele Laga Adult. En raam open als de zon schijnt waar ze altijd lekker in het zonnetje gaan liggen.

Kleine krijgt luzerne brokjes als snack. Leeuw niet maar hij krijgt elke dag, op aanraden van de da, 1 of 2 brokjes voor zijn maag  waar vitamine D en meerdere vitamines in zit. En de kak is een stuk minder sinds we gestart zijn. 

Geplaatst:

Ik heb de druppels wel eens gebruikt bij een pleegkonijn. Daarbij was het nodig om de botten te kunnen versterken na erg slechte huisvesting van jonge konijnen. Toen heb ik ze op groente gegeven, andere pleegadressen gaven het ook wel recht in de mond. Dus voor een korte tijd voor medische redenen, kunnen de druppels wel. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .