Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi hoi!

Ik ben Louise en ik heb 2 nestjes konijnen gehad die nu allemaal 9 maand en 7 maand oud zijn. Het waren er in totaal 13 babykonijntjes, maar daar zijn dan nog een paar van gestorven, dus nu zijn het er 7. Ze zitten verspreid over 2 hokken. In het ene hok zitten er 5, in het andere 2. Ik wil dus eigenlijk ze gelijk verdelen over de hokken,

zodat ze niet meer zoveel zouden vechten (Want ja, wat leuk, het zijn toevallig ALLEMAAL mannetjes...) ze vechten dus de hele tijd. We proberen ze te verkopen, maar

dat gaat niet zo vlot. Ik wil ze dus verdelen over de twee hokken, maar in het hok met 2 konijnen, accepteren ze geen andere konijnen. Als ik er een ander konijn bijzet, beginnen ze direct aan te vallen en te vechten. De 2 konijntjes in dat hok, hebben ook echt geen gezonde vacht. super vettig, kale plekken, helemaal niet zacht en zoals het zou moeten zijn. Ik dacht dat het mss door stress kwam, maar ik weet echt niet wat ik eraan kan doen... Iemand tips? ideeën? Altijd welkom!

aangepast door louise_dc
Geplaatst:
6 uren geleden, louise_dc zei:

Iemand tips? ideeën? Altijd welkom!

Helaas heb ik geen tips. Maar je zit wel met zeer veel problemen opgescheept. Heb je bewust gefokt of zijn het oeps nestjes?

Je rammen zijn nu in de puberteit en verdragen elkaar niet meer. Ook al zijn het broertjes van elkaar dan maakt dat niets uit. Konijnen kennen geen familieband. Dus je zult ze allemaal apart moeten zetten. Ga daar maar aan staan!!! Je zult dus 7 verblijven in  moeten richten.

Verkopen? Hoe weet je dat ze bij goede eigenaren komen? En komen ze dan eenzaam in een hokje te zitten? Of gaan ze voor slangenvoer?

Als ik 7 rammen had, zou ik niet weten wat ik er mee moest doen. Het beste is dat elk rammetje gekoppeld wordt aan een voedster. Maar ..... niet elke ram past bij elke voedster. Ze hebben hun eigen voorkeur, net als wij niet gekoppeld willen worden. Ik zou je graag willen helpen maar ik weet niet hoe ik dit op zou moeten lossen.

Konijnen opvangen zitten vol. Anders zou je tegen een vergoeding af moeten staan. Maar wie weet lukt het?

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik weet het allemaal niet meer eerlijk gezegd... 🙈

Eerst waren wij gewoon van plan om 2 konijntjes te nemen en we hadden er eentje gekocht in de Aveve, 

maar die moest natuurlijk een kameraadje hebben. Toevallig deden mijn neven een van hun konijnen weg. Het was ZOGEZEGD een vrouwtje...

Tja, ik kan je 1 ding verzekeren. Hij was zeker geen vrouwtje... En een maand later, grote verrassing! 6 konijntjes erbij. Dat was niet de bedoeling natuurlijk.

Wij hadden helemaal geen plek voor zoveel konijnen. Maar uiteindelijk was het nog niet zó erg. We hebben het zogezegde "vrouwtje" laten castreren. 

Maaaaarrrr... 1 maand later wéér een nestje, deze keer van 8... Blijkbaar net na de bevalling van het eerste nestjes nog een keer gepaard. 😑

We hebben lang geprobeerd om er verkocht via fb, insta, 2dehands enz... te krijgen, maar idd zoals jij al zei, je weet niet of ze dan een goede thuis krijgen enz. 

Dan gaan we naar de dierenarts, zijn het toevallig niet ALLEMAAL mannetjes zeker! Er waren al een paar gestorven bij de geboorte, dus nu hadden we 11 mannetjes.

Ondertussen al 2 van voorlopig naar een vriendin gebracht die er tijdelijk voor zorgt totdat we iemand vinden waar we ze aan kunnen verkopen, als we zeker zijn dat die persoon er goed gaat voor zorgen natuurlijk! MAAARRRR dan... 1 van de ondertussen al 7 maand oude mannetjes was ontsnapt uit de ren en over de ren gesprongen bij het vrouwtje... WEER een nestje... deze keer gelukkig "maar" 4. Daar zijn 3 vd 4 van gestorven. Eentje ervan is nu 2 maand oud en zit nog bij de mama.

Als dat ook een mannetje is ga ik schreeuwen. Dus ondertussen zijn 10 mannetjes. Het is een regelrechte ramp.

Heel de tijd vechten en bijten, en ja i know dat dat komt door de hormonen etc. maar we hebben gewoonweg niet de ruimte, mogelijkheden, en geld om ze elk een apart hokje te geven. Het kan gewoon niet langer doorgaan zo. Ondertussen hebben we al duizenden euro's uitgegeven aan die kleine schattige ontschuldige konijntjes! hihi

We hebben nu 3 hokken met een ren van 2 op 3m ongeveer. Onze tuin is eigenlijk een mega konijnenhok geworden... OMdat de ren niet groot genoeg is voor ze allemaal laten we ze nu gewoon iedere dag loslopen in de tuin. Dat vinden ze wel super! 

-edit- regel weggehaald

Doei doeiii

aangepast door Evee
laatste opmerking weggehaald, dit is niet toegestaan op het forum.
Geplaatst:

Ik denk dat je het beste al deze rammen zo snel mogelijk kunt afstaan bij een konijnenopvang of asiel. Dan zitten ze gescheiden van elkaar dus kunnen ze elkaar niet meer verwonden. En rammen zul je zeker ook moeten castreren voor je ze kunt herplaatsen. Als je dat allemaal zelf moet doen, dan zit je over 2 jaar nog met een tuin vol konijnen, om voor ze allemaal een goed thuis te vinden via particulieren. 

Bij een konijnenopvang komen ze sowieso bij een goed thuis, met maatje, en waarschijnlijk zijn de afstandskosten ook goedkoper dan 11 rammen moeten laten castreren.

Ze zitten wel allemaal erg vol inderdaad, dus waarschijnlijk zul je op een wachtlijst komen. Hoe eerder je mailt, hoe beter dus.

Over de vachtproblemen: was dit al toen ze bij de dierenarts zijn geweest, is er toen iets over gezegd? Anders zou het bijvoorbeeld ook mijt of iets anders kunnen zijn, omdat juist die twee die apart van de rest zitten er last van hebben.

Geplaatst:

Poeh, je hebt je heel wat op de hals gehaald zeg.

De beste tip is echt: Apart zetten van elkaar. Rammen kunnen vrijwel nooit samen. Als ze niet gecastreerd zijn, zeker niet. 

En aangezien het er zo veel zijn en je niet voldoende ruimte lijkt te hebben om ze zelf in koppels te houden, is mijn advies ook: herplaatsen.

Mijn tip zou ook zijn dat via een konijnenopvang te doen. Dan zorgen zij dat de konijnen gecastreerd worden en elk een gelukkig konijnenleven met een goed passend vrouwtje tegemoet gaan. Dan hebben de konijnen in ieder geval uitzicht op een fijne, stressvrije toekomst met een fijn soortgenootje samen waar het wel mee klikt.

Zelf kun je dan de voedster en één gecastreerde ram houden als koppel. Let wel op dat konijnen - net als wij mensen - het liefst zelf hun eigen partner kiezen. Het kan dus zijn dat ze niet samen wil leven met de ram van jouw keuze, dat ook dat ruzie is. Je zal dus echt moeten kijken waar een klik mee is. Maar dat is lastig, want met ongecastreerde rammen kun je niet koppelen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zat even te googelen en zag dat opvangen vaak een stop hebben maar dat je ze wel alvast aan kan melden. Meestal 25 euro per konijn en ze moeten gevaccineerd zijn of ze doen het in de opvang maar die kosten moet je wel zelf betalen. Castratie hoef je niet te betalen.

Ik heb gewoon medelijden met je. Zorg er wel voor dat er geen ram meer bij de voedster kan komen want rammen zijn vindingrijk. Dat heb je al gemerkt.

Ik geloof dat ik ze bij meerdere opvangen aan zou melden. Maar hoe overbrug je die tijd?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

6 minuten geleden, louise_dc zei:

Ik ga zo even wat opvangcentra in de buurt opzoeken!🥰

https://www.bunnybunch.nl/konijnenopvang-en-asiel-lijst/

Ik zou door het hele land aanmelden. Wat maakt het uit of je een eind moet rijden. Het is maar één keer en je bent er dan wel van af. Ik zou alles op alles zetten. Je bent goed bezig want je wilt het beste voor je 'bemanning'.

Hierbij een lijst met de opvangen etc. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .