Cor Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Hallo allemaal, Mijn vrouwtje is afgelopen vrijdag gestereliseerd. Vrijdag middag thuis gekomen en wilde niet eten. We hebben het stel voor de nacht binnen gehouden omdat ze nog niet at. De volgende ochtend heb ik haar wat hooi zien eten. En omdat het tempratuur tussen buiten en binnen weinig verschilt weer naar buiten gedaan. Is weer gestopt met eten. En ben gelijk dwangvoer gaan geven. Ze heeft ook darmstimulance medicijnen gehad (krijgt ze 3 keer per dag) en pijnstilling (2 keer per dag). Heb haar alles aangeboden maar wil echt niet zelfstandig eten. Ze wil geen groente, geen fruit, geen kruiden, ook geen hooi meer en ookmgeen brokjes. Dus blijf ik dwangvoer geven. Ik ben ten einde raad. Wie heeft er nog tips? Quote
Evee Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Hoe lang is het sinds ze voor het laatst heeft gegeten? In ieder geval terug binnen halen, alles uit de kast trekken wat je hebt aan lekker voedsel om haar over te halen te eten en zorgen voor rust en comfort. Niet te snel wisselen van plek en echt een lekkere warme omgeving bieden. Je voedster heeft een flinke buikoperatie gehad, dat moet je niet onderschatten! Morgenochtend direct de dierenarts bellen. Quote
Cor Geplaatst: 23 maart Auteur Geplaatst: 23 maart Oke gedaan. Kan het geen kwaad als ik dit alleen doe zomder haar vriendje? Quote
Cor Geplaatst: 23 maart Auteur Geplaatst: 23 maart De dwang voeding is nog geen 1 uur terug. Zelfstandig hooi dat we zagen was zaterdag in de ochtend Quote
TedenFluf Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart 1 uur terug, Cor zei: Oke gedaan. Kan het geen kwaad als ik dit alleen doe zomder haar vriendje? 1 uur terug, Cor zei: Normaalgesproken zou ik ze dan allebei naar binnen halen. De ram kan tot steun zijn voor je voedster. Alleen wanneer de ram teveel op je voedster wil rijden dan zou ik het afraden. Quote
bunnyempress Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart 1 uur terug, Cor zei: Oke gedaan. Kan het geen kwaad als ik dit alleen doe zomder haar vriendje? Ligt eraan hoe ze samen zijn. Als je onrust merkt (zieke konijn wordt lastig gevallen, gezonde konijn wil de baas spelen), dan is uit elkaar halen beter. Als je merkt dat ze meer stress krijgen zonder elkaar, dan is samen binnen beter. Mijn koppel wordt super klef als 1 van de twee ziek is, en die laat ik dus altijd samen. Ook samen naar de dierenarts. 58 minuten geleden, Cor zei: De dwang voeding is nog geen 1 uur terug. Zelfstandig hooi dat we zagen was zaterdag in de ochtend Heb je nog keutels gezien? Zie je tekenen van pijn? Wordt er nog gedronken ? Quote
TedenFluf Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Heb je al keutels gezien van je voedster en hoe zagen die eruit? Quote
Cor Geplaatst: 23 maart Auteur Geplaatst: 23 maart 26 minuten geleden, bunnyempress zei: Ligt eraan hoe ze samen zijn. Als je onrust merkt (zieke konijn wordt lastig gevallen, gezonde konijn wil de baas spelen), dan is uit elkaar halen beter. Als je merkt dat ze meer stress krijgen zonder elkaar, dan is samen binnen beter. Mijn koppel wordt super klef als 1 van de twee ziek is, en die laat ik dus altijd samen. Ook samen naar de dierenarts. Heb je nog keutels gezien? Zie je tekenen van pijn? Wordt er nog gedronken ? Hij is druk en aanwezig dus alleen is denken we beter voor haar. In het begin ging die ook rijden op der. Toen ze vrijdag binnen bij elkaar zaten. Naar de dierenarts zijn ze wel met zijn twee geweest. Keutels hadden we wel het idee dat die er waren. We zagen namelijk kleinere keutels en het leek ons logisch van die van haar waren. Hoe zien we tekenen van pijn? Ze wast zich wel en hij wast haar ook. Ze is uiteraard niet heel actief maar ze hopte wel wat rond. Drinken niet kunnen constateren maar vanmiddag toen ze buiten zat had ze geplast en zat ze er in. We hebben er 1 uur geleden binnen gezet in een hak van zeg 1 mtr bij 60 cm en daar was ze ook druk aan het graven in de handdoek op de bodem. Ik had ook het idee dat ze iets van de hooi at maar niet te veel. Ze ademt wel wat rustiger in ieder geval. Tis trouwens echt een stress kip die van heel veel dingen schrikt. Nu ze alleen zit en binnen kan ze makkelijker gecheckt worden of ze poept en eet. Ze heeft der reguliere eten (twee soorten biks met wat kruiden), hooi en bakje met petersiele, andijvie, witlof, stukje aardbei en basilicum dus de keuze is er. De dierenarts raden aan ze bij elkaar te houden want anders moet je ze misschien weer opnieuw koppelen. Maar das toch niet zo snel denk ik dan vooral. Quote
Cor Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart Ze heeft vannacht in ieder geval wat groente op en er lagen ook wat keutels in de bak. Dus dat lijkt ons goed. Net weer wat nieuwe groente voor haar neergzet [url=https://postimg.cc/wRMCYSQq][img]https://i.postimg.cc/wRMCYSQq/PXL-20250324-061830874-RAW-01-COVER.jpg[/img][/url] [url=https://postimg.cc/xqdDmzDw][img]https://i.postimg.cc/xqdDmzDw/PXL-20250324-061838504-RAW-01-COVER.jpg[/img][/url] [url=https://postimg.cc/K4sXD8mR][img]https://i.postimg.cc/K4sXD8mR/PXL-20250324-061845431-RAW-01-COVER.jpg[/img][/url] Quote
bunnyempress Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart (aangepast) Ik vind het moeilijk om te zien hoeveel keutels er zijn, vanwege je toiletkorrels, maar goed dat er in ieder geval keutels zijn. Wat een schattig lief konijntje. Progressie van keutels is heel belangrijk, want je kan zien of ze meer hooi eten/zich beter voelen. Hier is een mooi artikel van BunnyBunch er over: https://www.bunnybunch.nl/konijnenkeutels/ Je kan keutels ook tussen je vingers vermalen om te zien hoeveel hooi er in zit. Als ze echt maar 10 keutels of minder heeft gemaakt in de afgelopen 8-9 uur zou ik wel dwangvoeren, voordat je naar je werk gaat. Dwangvoer geeft altijd donkere keutels en ze zijn iets kleiner. Als ze door de operatie niet eet, dan wordt haar situatie steeds slechter. Een klein beetje eten is niet genoeg. Door te dwangvoeren hou je de darmen op gang en verkom je erger. Het is niet leuk voor jou en je konijn, maar ze knappen echt sneller op. Als je wacht op zelf eten en dat gebeurd niet, kunnen ze echt verzwakken. In het ergste geval komt de darm stil te liggen en komen ze er soms niet meer boven op. Dat kan al binnen 12 uur gebeuren, dus als je 8 uur werkt + reistijd dan zit je al vrij snel in een kritieke zone. Meer over niet eten lees je hier: https://www.bunnybunch.nl/konijn-eet-niet-stappenplan-wat-te-doen/ Tekenen dat het beter gaat: - beter en meer keutels - zelf meer eten - bewegelijker zijn en reageren op jou - meer tegenstribbelen bij dwangvoer/medicijnen - levendiger zijn Tekenen dat het slechter gaat: - veel stil zitten - minder of niet reageren - afzonderen - buik tegen de grond aan drukken - veel verzitten (buikpijn) - ogen klein, knijpen met ogen - lusteloos/levensloos/slap 24 maart aangepast door bunnyempress Quote
Cor Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart We hebben er alle dagen al dwangvoer gegeven hoor zodat haar darmen niet stil komen te liggen. Ze krijgt ook pijnstilling en darm stimulans En ze geeft heel veel weerstand daarbij maar is daarna ook flink gestrest (hele snelle ademhaling) Vandaag ben ik vrij dus kan haar in de gaten houden en ook eventueel dwang voeren. 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart (aangepast) Super fijn dat je haar vandaag in de gaten kan houden. Fijn dat je regelmatig dwangvoert. Hopelijk pakt ze het zelf vandaag tussen het dwangvoeren meer op, dan kan je gaan minderen. Stress erna is helaas niet te voorkomen. Hier worden wij langzaam vergeven van het dwangvoeren van de ene (oorontsteking en niet meer eten) en de andere (diarree en niet meer eten). Het is inmiddels ruim 3 weken geleden. 24 maart aangepast door bunnyempress Quote
Cor Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart Stress is wel extreem hoor. Ze zit nu nog steeds hoog in de ademhaling na 1,5 uur. Aantal keutels was denk ik een stuk of 35 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Op 23-3-2025 om 20:33, Cor zei: Mijn vrouwtje is afgelopen vrijdag gestereliseerd. Ik begon te lezen en dacht; schrijft nu iemand hier dat zijn vrouw die dag gesteriliseerd is? Wat hebben wij aan die kennis? Haha maar toen begreep ik dat het om een voedster ging. Wat een nare toestand. Ik heb er geen ervaring mee want ik kreeg ze al gesteriliseerd. Wat spannend maar elke dag is vast weer een stukje vooruit. 1 Quote
Cor Geplaatst: maandag om 10:50 Auteur Geplaatst: maandag om 10:50 Even een update. Alles gaat weer goed. Vrijdag weer buiten gezet bij haar vriendje aangezien ze binnen alles aan het slopen was. Heeft allemaal wat langer geduurd met dwangvoeding maar uiteindelijk goed gekomen. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.