Arielle Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Hi allemaal! 🐰 Ik betrap mezelf soms op de gedachte dat ik ooit afscheid moet nemen van mijn konijnen, omdat ze nu eenmaal niet voor altijd gaan leven. Dat valt me dan meteen ook ontzettend zwaar. Vooral Muffel heb ik in een zware periode in mijn leven gekregen en ze heeft me daar echt uitgetrokken. Ik ben haar echt onwijs dankbaar en doe alles voor haar. Nu Ollie erbij is en ik van het asiel zijn verleden gehoord heb probeer ik alles in mijn macht te doen om hem een beter leven te geven. Wat heb ik het te doen met dat kleine kereltje! Ze zitten dus echt in mijn hart, maar soms zit ik dus toch ook met een zwaar hart te kijken naar ze. Dat brengt me tot de vraag; Hoe oud worden konijnen gemiddeld? Ik zie hele gemengde informatie staan op het internet. Ollie is een dwerg dus ik gok dat hij ouder wordt dan Muffel want zij is een lotharinger en dus een groot konijn. Muffel is 3 jaar. Maar Ollie is de leeftijd van onbekend. Hoe oud zijn jullie vorige konijnen geworden? 🌸 Quote
Annasbeestenbende Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Mijn eerste konijnen zijn niet heel oud geworden (zielig in een hokje in de achtertuin met slechte voeding) Foep, Soltar en Hazel zijn alle drie 7 geworden. Foep is overleden door maden als gevolg van nier falen en EC. Soltar aan kanker en Hazel aan nierfalen als gevolg van EC. Van Loeki is de leeftijd ook onbekend; ergens tussen de 5 en 11 volgens het asiel, ik gok dat hij ongeveer 8 is. Hij is nog super gezond en fit, maar wel grijs en zijn vacht oogt wat “ouder”. Ik denk dat het ook ligt aan hoe gezond je konijnen zijn en dat je ook een beetje geluk/pech kunt hebben qua gezondheid. Ik gun jullie nog heel veel jaren samen! 2 Quote
happy211 Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Mijn eerste voedster is 4 jaar geworden en eigenlijk te jong gestorven. Ik woonde toen nog bij mijn ouders, wij waren op vakantie en oma zou de konijnen wel eten geven. Zij heeft toen waarschijnlijk een gasbuik of verstopping gehad en mijn oma had niet de kennis om haar te helpen. Mijn andere twee konijnen die ik had bij mijn ouders hebben we herplaatst toen ik op kamers ging (was niet helemaal gepland maar die studie was te ver om dagelijks heen en weer te reizen). Ze zijn minimaal 4 en 6 geworden (de ram heeft 4 jaar bij ons gewoond en 2 jaar bij zijn volgende eigenaar, de voedster 2 jaar bij ons en 2 jaar bij de volgende eigenaar). Daarna geen contact meer gehad met de nieuwe eigenaar. Mijn voedster Artemis vorig jaar overleden, haar geschatte leeftijd was toen minimaal 8 jaar. Zij is overleden aan een bottumor. Apollo wordt dit jaar 9. En Pandora is nu 5. Als vrijwilliger in de konijnenopvang hoor veel verhalen en zie ik veel konijnen. Het is echt een beetje geluk hebben met de gezondheid. Het oudste konijn dat ik via de opvang had gezien was 12 en die kwam bij ons voor een koppelvakantie om zijn laatste jaren ook nog een maatje te hebben. Andere konijnen sterven helaas veel te jong door gezondheidsproblemen. Die 3 jaar is volgens mij gebaseerd op wilde konijnen en van vroeger uit toen konijnen nog alleen in een hok achter in de tuin werden gehouden en nooit met een konijn naar de dierenarts werd gegaan. Zoals mijn eerste voedster Happy dus. Tegenwoordig kan er veel meer, is er meer bekend over goede voeding, huisvesting, medische zorg. Daardoor leven konijnen nu gemiddeld wel langer. Maar je kunt nog steeds pech hebben dat ze iets krijgen waardoor ze helaas niet zo oud worden. Zorg goed voor ze zolang ze bij je zijn, geef ze de medische zorg wanneer ze die nodig hebben, en als er dan iets gaat spelen waardoor je helaas afscheid moet nemen, dan kun je terugkijken op de mooie tijd die je gehad hebt samen. Het kan fijn zijn om alvast na te denken over wat je zou willen doen als ze komen te overlijden. Wil je ze begraven, in je eigen tuin of bij een dierenbegraafplaats? Laten cremeren? Het gaf mij rust om tussen alle beslissingen over behandelingen en uiteindelijk in laten slapen, die vervolgstappen al gepland te hebben. Daardoor kon ik de volgende dag al contact opnemen met het dierencrematorium, zonder dat nog allemaal te moeten uitzoeken. 2 Quote
Cheeta26 Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Mijn eerste konijn Pukkie was een Hollander-voedster die bijna 10 is geworden (1995-2005) Geen entingen en op de foto die in de keuken hangt was ze moddervet. Ze leefde in een hok maar ik liet haar ook regelmatig los in de woonkamer of in de tuin. Met toezicht al ben ik haar ooit vergeten in het hok te doen maar ze zat de volgende dag nog gewoon in de tuin. Mijn moeder beweert dat, ik ben het vergeten. Op het laatst kreeg ze een vetbultje onder haar kin, vermagerde, kreeg een slappe achterhand en overleed. Dany (onbekend-2010) kwam uit het asiel waar ze binnen was gekomen als zwerver. Geen idee hoe oud zij is geworden dus. Ik zorg nu héél goed voor Kushi en Micha maar zij is overleden door slechte voorlichting en begeleiding na een operatie. Tyson (2010-2014) Mijn eerste ram, overleden door een verstopping. Veel te jong en hij is de reden dat ik lang ben gestopt met konijnen. Ik heb de medicatie instructies niet goed opgevolgd. Pieter (15 maanden waarvan 4 bij ons) Kushi's nestgenootje, kleinste uit het nest, 3 kieswortels op een rij krom aangelegd. Ingeslapen nadat hij een kaakabces ontwikkelde. Kushi wordt in juni 4, Micha's leeftijd is onbekend. We hebben hem geadopteerd als volwassen dus hij moet nu ergens tussen de 4 en de 7 zijn. 1 Quote
mammafelina Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Ik heb vroeger veel konijntjes gehad, maar omdat ikzelf toen nog echt jong was heb ik echt geen idee hoe oud deze zijn geworden. Mijn allereerste echt eigen konijn heb ik in het voorjaar van 1996 van mijn eerst verdiende geld gekocht in een dierenwinkel samen met zo’n hok met tralies aan de bovenkant. Stamper was mijn alles en ik zorgde voor hem met de beperkte kennis die ik toen had. Toen ik in 2004 ging samenwonen is Stamper natuurlijk meeverhuisd. Helaas is hij in de zomer van 2005 overleden op 9 jarige leeftijd. Vervolgens heb ik een jaar of 5 geen konijnen gehad. In 2010 had een collega een nestje konijnen en ik heb er 2 van haar overgenomen. Deze konijnen (2 rammetjes) zijn vermoedelijk gaan vechten toen ik boodschappen aan het doen was. Bij thuiskomst lag 1 van de twee konijnen dood in de ren, maar er waren geen duidelijke aanwijzingen voor een gevecht. Het andere konijn hebben we gehouden, maar deze werd helaas binnen een jaar na het overlijden van zijn broertje ziek. Behandeling met medicatie heeft niet geholpen en hij overleed ook. Deze konijnen zijn dus veel te jong overleden. In 2020 midden in corona tijd hebben we Fluffy aangeschaft bij Intratuin. We hebben hem de eerste periode van zijn leven alleen gehouden en laten castreren toen dat kon. In Juni 2020 is Fluffy gekoppeld aan Pip in de konijnenopvang. Beide zijn nu 5 jaar. 3 Quote
Lappie2 Geplaatst: 21 maart Geplaatst: 21 maart Mijn eerste konijn was er 1 die we in de tuin vonden.. ik was een jaar of 6 denk ik, mijn vader kwam toen later aan met een zwart witte en zette die erbij. Grote ren buiten. Ik denk dat ze ongeveer 2 a 3 jaar bij elkaar waren en toen waren ze ontsnapt en werd de zwart witte aangereden. Snuffie hebben we nog kunnen pakken en afscheid laten nemen. Ze ging toen bij ons naar binnen, maar ze was echt heel verdrietig. Ik weet niet meer hoe lang ze leefde maar ze at weinig en overleed weken of paar maanden later. Van beiden leeftijd onbekend. Toen ik 18 was kwam Flappie en een half jaar later ongeveer Koosje. 2 dikke vriendinnen. Eerst binnen en later hele grote ren buiten op mijn 23e werd Flappie verkracht door een haas en door een vreselijke dierenarts die mij maar niet wilde geloven kwam ik later met een bevallende Flap binnen en was ze natuurlijk niet meer te redden 😢 In precies die zelfde tijd was Koosje verdwenen. Nooit meer terug gevonden 😞 Flap en Koos ongeveer 5 jaar door een haas en ???? En daarna kreeg ik een hele bak vol konijnen, kwam een buurman mee aan, die gered waren uit een vreselijk leven in een houten kist als verblijf, maar die heb ik gewoon los in de tuin gehouden. Ik vond dat ze de vrijheid verdient hadden...(Beetje naïef 🙈) Maar die gingen hun eigen gang. 1 werd direct uit de groep verbannen en kon ik helaas niet meer redden. De rest ging beetje bij beetje hun eigen weg volgen in 2 jaar en 1 bleef nog heel lang en kwam zelfs haar kindje laten zien 😊 En toen kwam Lappie in ons leven in 2015 voor mijn dochter. Eerste half jaar direct een abces in zijn keel. Kon letterlijk naar binnen kijken en toen dat weer goed was direct een volgende en toen hij daar weer aan werd geopereerd vonden ze ook nog per toeval een tumor in zijn nek. Netjes kunnen verwijderen en behalve 1 keer een gas buik was hij het gezondste konijn. Nooit problemen kwa gezondheid tot dat hij bijna 8 was. Achterste kies getrokken en toen begon de ellende 😢 Zat nog een kies dwars, nieren niet goed waardoor hij niet onder narcose kon, door het gebit at hij niet....lang bij de dierenarts geweest maar ze kon hem helaas niet redden 😢 We missen hem nog vreselijk.... En nu Kleine en Leeuw 🥰 Kleine werd in April 2jaar en Leeuw hoop ik in April 5 of 6 ipv 6 of 7. Heb pas nog een keer nagevraagd aan de oude eigenaren en die denken 2019 of 2020. Dus dat is in iedergeval al 1 of 2 jaar jonger 😇 Leeuw heeft chronische darm problemen en Kleine had syfilis. Verder doen ze het beiden super goed 🥰 Hoop dat ze nog heeeeeellll veeeellll jaar lekker de boel slopen en klef zijn saampjes🤪 2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart 11 uren geleden, Lappie2 zei: Mijn eerste konijn was er 1 die we in de tuin vonden.. ik was een jaar of 6 denk ik, mijn vader kwam toen later aan met een zwart witte en zette die erbij. Grote ren buiten. Ik denk dat ze ongeveer 2 a 3 jaar bij elkaar waren en toen waren ze ontsnapt en werd de zwart witte aangereden. Snuffie hebben we nog kunnen pakken en afscheid laten nemen. Ze ging toen bij ons naar binnen, maar ze was echt heel verdrietig. Ik weet niet meer hoe lang ze leefde maar ze at weinig en overleed weken of paar maanden later. Van beiden leeftijd onbekend. Toen ik 18 was kwam Flappie en een half jaar later ongeveer Koosje. 2 dikke vriendinnen. Eerst binnen en later hele grote ren buiten op mijn 23e werd Flappie verkracht door een haas en door een vreselijke dierenarts die mij maar niet wilde geloven kwam ik later met een bevallende Flap binnen en was ze natuurlijk niet meer te redden 😢 In precies die zelfde tijd was Koosje verdwenen. Nooit meer terug gevonden 😞 Flap en Koos ongeveer 5 jaar door een haas en ???? En daarna kreeg ik een hele bak vol konijnen, kwam een buurman mee aan, die gered waren uit een vreselijk leven in een houten kist als verblijf, maar die heb ik gewoon los in de tuin gehouden. Ik vond dat ze de vrijheid verdient hadden...(Beetje naïef 🙈) Maar die gingen hun eigen gang. 1 werd direct uit de groep verbannen en kon ik helaas niet meer redden. De rest ging beetje bij beetje hun eigen weg volgen in 2 jaar en 1 bleef nog heel lang en kwam zelfs haar kindje laten zien 😊 En toen kwam Lappie in ons leven in 2015 voor mijn dochter. Eerste half jaar direct een abces in zijn keel. Kon letterlijk naar binnen kijken en toen dat weer goed was direct een volgende en toen hij daar weer aan werd geopereerd vonden ze ook nog per toeval een tumor in zijn nek. Netjes kunnen verwijderen en behalve 1 keer een gas buik was hij het gezondste konijn. Nooit problemen kwa gezondheid tot dat hij bijna 8 was. Achterste kies getrokken en toen begon de ellende 😢 Zat nog een kies dwars, nieren niet goed waardoor hij niet onder narcose kon, door het gebit at hij niet....lang bij de dierenarts geweest maar ze kon hem helaas niet redden 😢 We missen hem nog vreselijk.... En nu Kleine en Leeuw 🥰 Kleine werd in April 2jaar en Leeuw hoop ik in April 5 of 6 ipv 6 of 7. Heb pas nog een keer nagevraagd aan de oude eigenaren en die denken 2019 of 2020. Dus dat is in iedergeval al 1 of 2 jaar jonger 😇 Leeuw heeft chronische darm problemen en Kleine had syfilis. Verder doen ze het beiden super goed 🥰 Hoop dat ze nog heeeeeellll veeeellll jaar lekker de boel slopen en klef zijn saampjes🤪 Lees mezelf nu terug en moet natuurlijk "Kleine werd in januari 2 en Leeuw in April 5 of 6" zijn 🙈 Quote
Evee Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart De oudste hier is 14 geworden, net geen 15 was ze. maar inmiddels is het ook een bejaarden soos hier. Brenda wordt dit jaar 10. Harold "officieel" ook, maar ik denk dat hij wel al ouder is, hij is al 8 jaar hier en ik denk dat hij echt wel ouder was toen dan de 2 jaar die geschat werd, toen ik hem uit het asiel haalde (die 2 jaar kreeg hij omdat hij volwassen was, hij was gevonden in een park). Hij kwam toen echt wel ouder over al, ik denk dat 4 a 5 ook passend was bij hem toen, maar dan zou hij dus al 12 of 13 zijn nu... als je hem ziet, zou dat overigens wel kunnen, het is echt een oudje geworden. Zonder al te veel problemen gelukkig 🙂 Sofie wordt 4 dit jaar. Dat is de jongste. Van geen één weet ik een exacte geboortedatum, ze komen allemaal uit het asiel 😅 Op bunnybunch is ook een artikel over de leeftijd van konijnen, nav. Een uitgezette vragenlijst kwamen we toen op een gemiddelde leeftijd van 6.5 jaar geloof ik. Ik zal het zo even linken. https://www.bunnybunch.nl/hoe-oud-wordt-een-konijn/ 2 Quote
Arielle Geplaatst: 22 maart Auteur Geplaatst: 22 maart Dank voor de reacties! Echt uiteenlopende leeftijden tot nu toe. Het klinkt als ook geluk hebben, maar ook goede zorg geven. Quote
Arielle Geplaatst: 22 maart Auteur Geplaatst: 22 maart Op 21-3-2025 om 09:46, happy211 zei: Mijn eerste voedster is 4 jaar geworden en eigenlijk te jong gestorven. Ik woonde toen nog bij mijn ouders, wij waren op vakantie en oma zou de konijnen wel eten geven. Zij heeft toen waarschijnlijk een gasbuik of verstopping gehad en mijn oma had niet de kennis om haar te helpen. Mijn andere twee konijnen die ik had bij mijn ouders hebben we herplaatst toen ik op kamers ging (was niet helemaal gepland maar die studie was te ver om dagelijks heen en weer te reizen). Ze zijn minimaal 4 en 6 geworden (de ram heeft 4 jaar bij ons gewoond en 2 jaar bij zijn volgende eigenaar, de voedster 2 jaar bij ons en 2 jaar bij de volgende eigenaar). Daarna geen contact meer gehad met de nieuwe eigenaar. Mijn voedster Artemis vorig jaar overleden, haar geschatte leeftijd was toen minimaal 8 jaar. Zij is overleden aan een bottumor. Apollo wordt dit jaar 9. En Pandora is nu 5. Als vrijwilliger in de konijnenopvang hoor veel verhalen en zie ik veel konijnen. Het is echt een beetje geluk hebben met de gezondheid. Het oudste konijn dat ik via de opvang had gezien was 12 en die kwam bij ons voor een koppelvakantie om zijn laatste jaren ook nog een maatje te hebben. Andere konijnen sterven helaas veel te jong door gezondheidsproblemen. Die 3 jaar is volgens mij gebaseerd op wilde konijnen en van vroeger uit toen konijnen nog alleen in een hok achter in de tuin werden gehouden en nooit met een konijn naar de dierenarts werd gegaan. Zoals mijn eerste voedster Happy dus. Tegenwoordig kan er veel meer, is er meer bekend over goede voeding, huisvesting, medische zorg. Daardoor leven konijnen nu gemiddeld wel langer. Maar je kunt nog steeds pech hebben dat ze iets krijgen waardoor ze helaas niet zo oud worden. Zorg goed voor ze zolang ze bij je zijn, geef ze de medische zorg wanneer ze die nodig hebben, en als er dan iets gaat spelen waardoor je helaas afscheid moet nemen, dan kun je terugkijken op de mooie tijd die je gehad hebt samen. Het kan fijn zijn om alvast na te denken over wat je zou willen doen als ze komen te overlijden. Wil je ze begraven, in je eigen tuin of bij een dierenbegraafplaats? Laten cremeren? Het gaf mij rust om tussen alle beslissingen over behandelingen en uiteindelijk in laten slapen, die vervolgstappen al gepland te hebben. Daardoor kon ik de volgende dag al contact opnemen met het dierencrematorium, zonder dat nog allemaal te moeten uitzoeken. Ja het is inderdaad goed om daarover na te denken maar dat doe ik natuurlijk liever niet. En eigenlijk wil ik niet nu al in mn hoofd afscheid nemen. Maar toch wel een goede tip inderdaad. Ik zal er eens over nadenken! Mocht het ooit zo ver komen zou ik toch wel as in een sieraad willen hebben. Dus ik mag vast gaan sparen. 🤔 Quote
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart (aangepast) Ik heb al mijn hele leven konijnen gehad. De eerste kregen we op 8-jarige leeftijd van de buren, die is 9 geworden (ik was toen 5 jaar en toen al gek op konijnen en de meest 'verzorgende' van mij en mijn broer&zussen 🥹). Daarna heb ik een konijn gehad die ongeveer 8 is geworden, die heb ik moeten laten inslapen aan wat achteraf gezien denk ik EC is geweest (maar destijds waren er helaas veel minder konijnkundige dierenartsen en was er minder bekend over konijnen). Toen een konijn die door spijsverteringsproblemen overleden is op 2-jarige leeftijd. Het konijn daarna is 7,5 jaar geworden en heb ik moeten laten inslapen vanwege hartfalen en vocht in de longen. Daarna heb ik een stelletje geadopteerd uit het asiel op 4 & 5-jarige leeftijd. Die zijn bijna 10 & 11 jaar oud geworden. Mijn huidige konijnen zijn 6,5 jaar en ongeveer 7-7,5 jaar (Bunnie is gered door de dierenbescherming uit een verwaarloosde situatie en van haar is de leeftijd niet bekend, maar mijn vermoeden is dat ze niet veel meer dan 6 - 9 maanden ouder is dan Clyde). Bunnie heeft al sinds ze 2,5 - 3 jaar oud is last van EC, dus het is afwachten hoeveel ouder ze daarmee nog kan worden maar momenteel gaat het weer verrassend goed met haar en doet ze lekker gek (veel rondrennen, graven, binkies etc) dus als ik haar zo zie hoop ik dat ze nog wat jaartjes mee mag ❤️ Clyde heeft eigenlijk nooit wat, dus ik denk dat hij misschien wel een hoge leeftijd kan halen, al weet je nooit hoe het loopt 🤞 Als ik het zo zie heb ik eigenlijk best geluk gehad met mijn vorige konijnen. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd inderdaad zo rond de 7,5 jaar ligt, al ken ik ook genoeg mensen die konijnen hebben/hadden die ruimschoots de 10 jaar gehaald hebben en mijn vorige konijnen dus ook (ik ken zelfs iemand van wie haar konijn 14 jaar is geworden, dat was een dwergje). 25 maart aangepast door Bunnie.and.Clyde kleine toevoeging 2 Quote
Elke, Guus en Pip Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart Mijn vorige konijnen Guus en Pip zijn allebei maar 3 jaar geworden. Guus en Pip kamen uit het zelfde nestje en had ze toen der tijd bij een kinderboerderij gekocht. Helaas niet wetende dat ze allebei ook ingeënt moesten worden. Guus en Pip zijn kort na elkaar in 2021 overleden aan de ziekte RHD. Mijn huidige konijnen Aya en Verdi heb ik in september 2021 geadopteerd bij een konijnenopvang, de Konijnenherberg in Moergestel. Aya is nu 5 jaar en wordt 1 mei 6 en Verdi is 4 jaar en wordt 1 juni 5. Ik hoop nog lang te mogen en kunnen genieten van mijn beide schatjes. 3 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Ik denk dat de konijnen die we gehad hebben bij ons niet ouder zijn geworden dan 8 jaar. En die van 8 was dan wel het oudste. De anderen zijn minder oud geworden. De Konijnenherberg in Moergestel zijn wij denk ik ook eens geweest om Flora, Fauna, Belle en Sauna te halen. Quote
Marjoleink Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Ik heb laatst ergens gelezen dat konijnen gemiddeld 6 jaar oud worden. Maar daar zitten ook de konijnen bij die ongevaccineerd in hun eentje in een hok op poten achterin de tuin wonen. Je ziet dat veel Bunnybunch konijnen ouder worden. Bij mij is Blackie 9 jaar geworden, laten inslapen vanwege abces, hartruis en mogelijk EC. Tara was een vondeling, zij is tussen de 11 en 14 jaar geworden, ze had een tumor achter haar oog en al jaren last van nierfalen. Beany is 7 geworden (EC, aangetast evenwichtsorgaan). En als ik een paar jaar terug kijk: Guusje was 6 denk ik, en ik weet nog steeds niet wat die mankeerde, Bunny was denk ik ook 6, zij had gas in haar blindedarm. Ik heb nu nog Clarence en Shira, zij zijn 6 en 4 jaar, dus ik hoop dat ze nog even blijven. Je hebt er niet zoveel invloed op. Vaccineren helpt, en snel handelen bij afwijkend gedrag of stoppen met eten. 2 Quote
Arielle Geplaatst: 26 maart Auteur Geplaatst: 26 maart Ja ik hoop inderdaad dat, door dit forum, mijn konijnen langer dan 6 jaar gaan leven! 🐰 Maar het helpt natuurlijk niet om nu al in mijn hoofd afscheid te nemen. Ik zie dat EC toch ook wel een veel voorkomende doodsoorzaak is bij konijnen. Mijn konijnen wonen los in mijn woonkamer. Is het risico op EC dan nog steeds aanwezig? Quote
Lappie2 Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Ik had dat in het begin met Lappie. Altijd die angst...leeft hij nog? En dat deed hij bijna 8 jaar lang❤️ maar met Kip zelfde verhaal het eerste jaar. Hij is bijna 4😊 Met deze 2 jongens heb ik het gelukkig niet maar met Mister Jingles🐹, omdat ze een kort leven hebben, zeker 2 keer per week een momentje🥴 Eerste maand elke dag 🙈😂 1 Quote
happy211 Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart 2 uren geleden, Arielle zei: Ja ik hoop inderdaad dat, door dit forum, mijn konijnen langer dan 6 jaar gaan leven! 🐰 Maar het helpt natuurlijk niet om nu al in mijn hoofd afscheid te nemen. Ik zie dat EC toch ook wel een veel voorkomende doodsoorzaak is bij konijnen. Mijn konijnen wonen los in mijn woonkamer. Is het risico op EC dan nog steeds aanwezig? Echte statistieken van EC zijn er niet, maar er wordt wel eens gezegd dat het waarschijnlijk is dat veel konijnen dit al vanaf de geboorte van hun moeder meekrijgen, maar dat het pas later actief wordt, bij een dip in de weerstand bijvoorbeeld. Dus binnen of buiten, dat zegt helaas weinig over of een konijn EC zal krijgen of niet. Je weet niet of ze het al bij zich dragen of niet, het is pas te testen als het actief wordt en ook dan zijn de tests niet foutloos. Dus het beste is gewoon lekker genieten van de konijnen en goed op ze letten. Als je iets afwijkends ziet, contact opnemen met een dierenarts en de juiste behandeling starten. Je kunt je wel zorgen maken over alles maar je kunt ze er niet tegen beschermen zoals je bijvoorbeeld met vaccinaties wel kunt doen. 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Hier bijna allemaal oude konijnen, maar we weten niet precies hoe oud. Pluis kwam van een oops-nestje van kinderen uit mijn moeders klas. Mensen deden alles goed, maar de fokker had zich vergist in geslacht. Netjes 2 konijnen, grote ren etc. Alle konijnen uit het nest goed gesocialiseerd en netjes terecht gekomen. Pluis is 8+ geworden, maar we weten niet precies meer hoe oud. Nooit klachten gehad. Ooit een teennagel te ver doorgeknipt door mijn zus, netjes geheeld. Ooit een keertje heftige oorontsteking zodat hij rondjes liep en waggelde. Waarschijnlijk gestorven aan hart falen. Trillen, plat en weg binnen enkele minuten. En mijn moeder was zo van slag dat ze tegen mijn pa zei dat hij hem had overreden. Pa rijdt motor en die zette hij altijd in de tuin neer. Pa: dat kan echt niet, dan was hij zo plat als een dubbeltje geweest. Wij deden nog niet alles goed. Hele tuin voor hem, maar wel 's nachts in het hok, af en toe gemengd voer, zoutsteentje. Halve hollander. Andere konijnen uit de familie zijn ook oud geworden. Voordat de zussen kinderen hadden zijn er ooit 3 Hollanders gekomen. Morrie, die bij mijn tante leefde, is ook ergens tussen de 8-12 ofzo geworden. Tam, lekker springen en ook een smiecht. Hele huis en balkon, maar wel dus in alleen. Aan de andere kant van de woonkamer heel zielig voor de kooi zitten, zo van: moet je het deurtje niet even op doen? En als mijn tante dan kwam, gauw rennen naar de zitstoel en daar op springen. 😛. Ook nooit problemen gehad. Snuffel, mijn moeders konijn was ook vrij tam, maar niet zo slinks. Die leefde ook binnen en is ook vrij oud geworden. Mijn moeder dacht ook een jaar of 10. Die van mijn tante was vrij aggressief, naam weet ik niet, en die duwde ze met een pollepel in de hoek als ze hem zijn eten moest geven. Ik denk dat die ook minder oud is geworden maar ook minimaal 6. Mijn zus heeft ook 2 konijnen gehouden, maar dan wel in een kooi 😱. Ook gekocht uit de dierenwinkel. De ene is vrij snel overleden en de andere heeft ze herplaatst. Lodewijk wordt deze zomer 3 en Scarlett 4. Beide geschatte leeftijden. We denken dat ze iets jonger zijn dan geschat, maar niet heel veel. Ze zijn nu ruim 2 jaar bij ons. Zou ze niet willen missen. Maar de familie vindt dus dat ze brekenbeentjes konijnen zijn, want Lodewijk heeft aangeboren heupdysplasie en we hebben dus wormen & darmproblemen gehad. Ik ga er ook gewoon vanuit dat ze 8+ gaan worden. Hun conditie is erg goed en als ik maar niet ziek ben (met bijkomende stress en problemen voor hen), zijn zij ook niet ziek. Dus ik hoop nu ik me weer beter voel weer op een rustig jaar. Onze dierenarts vindt ze ook sterke en gezonde konijnen, dus die was nogal onthutst dat Scarlett even zo heftig ziek is geweest. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.